tények a ketogén életmódról

Kezdőknek, ismétlőknek és felületeseknek.

Ha nem tudatos az utad, akkor nem kell életmódügyben kinyilatkoztatnod. Ne beszélj étkezésről kvázi szakértőként, ha csak szerepelni akarsz, okosnak tűnni vagy másvalakit piszkálni. Sokan kiragadnak részleteket, meredek dolgokat írnak a ketogén diétáról vagy a könyvről, amelyet nem olvastak, személyes bosszúból és sima butaságból (meg e kettő összegződéséből).

A könyvben mindent elmondtam, és a kézirat 2019. őszi leadásakor jött a szokásos érzés (Trigorin), hogy ez a téma ennyi, jöhet a következő. Jött a másoderesztés, és, ahogy 2015-ben a feminizmusról, hirtelen mindenki a böjtről meg az edzésekről írt, változatos színvonalon, továbbá sunyulva a koppintás miatt. Szeretek énekelni, de ha mindenki dúdolja körülöttem, pláne hamisan, meg a rádió is slágerként nyomja, akkor elnémulok.

Se a könyvnek, se a ketónak nem rendelem alá az életemet, mivel ez nem vallás. Eleve sem hitkérdés, hanem biokémiai törvényszerűség.

Nem csak ketós wannabe-k vannak, a ketót sokan köpködik is, ez trend, de ők bénán néznek ki és/vagy mögöttes érdekük van. Mivel a ketó egy kicsit nehéz (noha egyszerű), viszont nagyon eredményes, ez sokakat zavar. A Drogriporter nettó lobbizása jut eszembe, úgy védik a szert (szénhidrát) azok, akik nem képesek lejönni róla. Kifejezett divat lett nem saját útról írni, nem a saját eredményeket bemutatni, hanem üresben a ketót fikázni. Minősített esetben az állatok védelme, klíma stb. is az üzenet (manipuláció) része.

Szokás szerint kiragad önkényesen egy elemet, fogyás, gyümölcs, fruktóz. A zsírfogyás nem egyenlő a súlyvesztéssel, a puszta súlyvesztés nem lehet cél, mert akkor nem izmosodnánk (ami mindig plusz, sűrű szövet), vagy örülhetnénk egy amputációnak. A máj zsírosodását, amit a fruktóz okoz, nem a teljes test kilóival, hanem a máj képalkotó és laborvizsgálatával mérik. Ha a fruktóz energiája is kell a  szervezetnek a fenntartáshoz, mert kalóriadeficit van, akkor nem zsírosodik a máj, sem a test. A fruktóz továbbra is a legkárosabb szénhidrát, főleg a nemesített gyümölcsök magas cukra, viszont alacsony fruktózos gyümölcsök is vannak, ezért eszünk bogyósokat, citromot, avokadót a ketóban is. Továbbá, négy hétnyi vizsgálat nem táv. Azt sem tudtuk meg, mit ettek előtte az alanyok, mihez képest jó nekik a növény. A fogyás mint cél tévút, testösszetételt kéne nézni, zsírvesztést. Magas zsírú vékonyak is vannak, a vegánok között tömegesen. JR sem a résztvevők sportolásáról, sem a kalóriabevitelükről nem ír, cherry picking ez, egy még csak nem is jópofa mémért. Kalóriadeficitben mindenki fogy, de ezek a résztvevők szinte biztosan izmot vesztettek, mert tíz adag (bármit is jelentsen ez) gyümölcs mellett nincs már keret akár csak fenntartó jellegű fehérjebevitelre.

Ez csak példa, rengeteg ilyen van, okosabbak is, pl. Varga Balázs. És van egy csomó keresgélő, aki ráér (addig sem edz), és ha valaki beakad neki, akkor dühösen keresi az ellenvéleményeket. A nyíltan lejáratós kontent azt a benyomást kelti, hogy a ketó überállat hatásos módszer lehet, amelyet “szakértőnk” valami rejtélyes okból gyűlöl és elkussoltatna – és valóban így van.

A ketó nem vallás!

…és csak úgy überállat satöbbi, hogy beépíted az életedbe, okulsz a tanulságaiból, szokássá teszed (pl. nem eszel szénhidrátos köretet, vajjal iszod a kávét, kihagyod a reggelit), és nem szektásodsz bele, megy tovább az életed. Boldogságforrásnak, örök dumatémának, pajzsra írt küldetésnek, hobbinak nem alkalmas.

Nem állítom továbbá, hogy a ketó (és általában az euroatlanti, fejlett vagy fejlődő létezésmód) morális lenne, de nem is ez volt a kérdés. Ugyanis: nem vagyunk abban a helyzetben. A kérdés az, hogy te, a tested mitől működik jól, és elsősorban ezért vagy felelős, nem a morálért, pláne nem a mások által kiötlött, reklámízű morálért. Viszont e ketogén életvitel sokkal takarékosabb és morálisabb fogyasztói lét, mint a tudatlan összevissza fornettievés.

Az meg keserves lehet, amikor a választott morálod nem enged jól lenni. És ez olyasmi, mint szektákból kiszabadulni. Ha valaki hithű vegánként sulykolta magának eleget, netán másokat is térített, hogy ne szenvedjen a disznó, meg a tojótyúk úgy rabszolga, mint a nő, közben a teste tönkremegy, fehérjére, zsírra sóvárog, az nagy meghasonlás. És ezzel már kevesen állnak ki, inkább eltűnnek a netről, ki is közösítik őket a még le nem romlott kurrens vegánok.

A ketó mély húrokat penget. Dedikáltam könyvet olyan orvosnak, akit ez érdekelt, kicsit sem volt rosszindulatú, és aztán rájött, hogy ő nem és nem tud megválni a kedvelt szénhidrátjaitól, “szüksége van rá” és nem tud “ennyi zsírt enni”. Ami rendben van, de szenvedett attól, hogy hízik. A könyv azzal szembesítette, hogy nem tud változtatni. Ezért jó csínján bánni a finomított szénhidráttal, és függőségként tekinteni arra, hogy “imádom a tésztát”. (Schobertnorbert nem mondott hülyeséget, csak nem a molekula hasonlósága miatt van így.) Csinálj bármit, de legyél jól.

Most magamról írok, hogy nekem milyen szerepe volt az életemben a ketónak-edzésnek, és hogyan változott ez, mi maradt.

Amikor én Artemisz voltam, akkor tekintetemet egy pontra függesztettem, és katona módra futottam, kézen átfordultam, súlyemeltem, napokig böjtöltem, 20 gramm szénhidrátoztam.

Tökéletes fegyelemben, önmonitorozva, sosem téve engedményt, rajongva a folyamatért és az eredményeiért is. Aztán Vénusz: magányos évek után, váratlan fordulatként lett egy alvómacim:

, és most nem a kontroll tart meg, a rítust (lelki szertartásokat), a szenvedélyt nem a ketóban élem meg. De nem is életszerű, hogy edzeni húzzak, amikor filmet néznénk takaró alatt, vagy élvezzük a beszélgetést.

Az alapok automatizmusként megmaradnak, nem is lehet egy megélt, eredményes, látványos egészség- és formajavulást okozó diétát visszacsinálni. De van más is, élet. Főleg a fejemben lett sok más. Mellette rendszeres edzés, böjt, velőevés satöbbi. Azért nem akkora ügy már, mert készséggé vált.

Na, írom a lényeget.

A ketó fordítva van, mint a beidegződéseid. Egy másik dimenzió. Ne legyél mérges. Évtizedekig erőltették, de majdnem húsz éve a mainstream szakirodalom és a nyomán a média is elismerte, hogy nincs baj a tojással, hogy a margarin (hidrogénezett olaj) tömegpusztító fegyver, és hogy nem a gyümölcs az egészség kulcsa. Hogy margarin és Nutella nálunk még nincs betiltva, az lobbi eredménye.

Azzal ellentétben, amit évtizedekig sulykoltak, nem a zsír és azon belül sem a telített zsír okozza a bajokat. Sem a szív-érrendszerieket, sem az emésztését, sem az elhízást. Sőt. Hanem a magas, finomított szénhidrát PLUSZ a magas, silány zsír (transzzsír, növényi zsír) ÉS az ülő életmód együtt. Vegyük ki az ülést: már jobb a helyzet. Vagy vegyük ki a zsírt, maradjon a szénhidrát: katasztrófa.

Az út: sok, értékes fajta zsír, ritkán enni, rengeteget edzeni.

A növényi olajoktól jobb tartózkodni, a közismertek közül kivéve: hidegen minőségi olíva, kókusz (viszont eltömíti a lefolyót, és nem oldja semmi). Lejjebb a nagy olaj- és zsírtáblázat.

Szénhidrát zöldségből legyen, kevés gyökérzöldség, sok leveles és keresztesvirágú (káposztaféle). Némi mag, dióféle. Sokunk tapasztalata, hogy a hüvelyes mint fehérjeforrás vagy mint ízélmény nem éri meg, bűzös-puffadós üzem, a proteinje gyenge minőségű és sok benne a szénhidrát (van még a paleós érv a lektinről).

A táplálkozás gerince az értékes, sűrű tápanyag: fehérje és zsír állatból. Nem a rost és nem az alacsony kalóriatartalmú, “ebből sokat ehetsz” étel, hanem a kis térfogatú, sűrű anyag. Fényes haj, szép bőr, jól táplált izmok, olajozott idegrendszer. Kalóriadeficitben ha valaki még növényen is él, akkor nagyon sok hiánybetegsége lesz.

Ritkán enni, félnapos böjtök. De éhségalapon (és ez legyen valódi, korgó gyomrú vagy elgyengülős éhség, nem eszegetős fajta, nem “de ennék valamit” cukorvágy!)

Sokat mozogni. Minden lehetőséget megragadni a változatos testhasználatra, akár házimunka közben, napi teendők intézésekor, buszra várva is.

Ellenségek:

glutén, pékáru és (van, akinél) tejtermék, főleg az ipari, cukros

túl sok gyümölcs ( = fruktóztartalmú termény, pl. az édesre nemesített sárgarépa is)

A vegánság tévút, macerás, szektás, és még pótcselekvés is. Dönts jól!

kényelmi kaják, csomagolt croissant, pékáru, feldolgozott-reklámozott, hosszú összetevőlistájú valamik

eszegetés, önjutalmazás, rágcsa

ÜLŐMUNKA

elnehezült test, állandó üldögélés, irodai munka után “pihenés”, autóval mindenhova, gépesített háztartás, légkondi, húsz fok, semmi fizikai erőfeszítés, a hideg és a napfény kerülése

Sokan kerülnek cseberből vederbe: kövérből lesz a mániákusan fogyózó, vagy teljes zabolátlan evés után válnak tervezésmániássá, “tudatossá”, kihirdető álszakértővé. A legcikibb, amikor agyondizájnolt fotók révén akarják másokkal elhitetni, hogy ők aztán. Mindegyik obszesszív és eltereli a fókuszt. Amikor a ketó készséggé vált, onnantól már nem kell táblázattal élni. Törekedj valódi teljesítményre, életszagú élményekre, és fogd vissza magad a közösségi médiában!

Én azt állítom, hogy, hacsak nincs önsorsrontó evészavarod vagy patologikus külső fókuszod (állandó szelfizés), akkor a ketó és a sok, örömteli sport révén megtalálod az éhséggel, az evéssel a valódi kapcsolatot, a helyére kerül a dolog, önműködővé válik. És akkor nem kell már folyton ezen pörögni.

Ennyi a lényeg, a többi itt:

tévhitek a ketogénről

de a zsír egészségtelen, nem?

és itt:

https://www.lira.hu/hu/konyv/ismeretterjeszto-1/szakacskonyvek/a-ketogen-csoda-ekonyv-epub-mobi

Ne veszítsd el a józan eszed. Nem kell pecséttel, szakértővel hitelesíttetned, mit eszel és mitől vagy jól. Ne szervezd ki! Ha a pizzától nem féltél és nem kértél szakértő segítséget, majd pont a brokkoli, a vaj, a hal és a kocogás lesz veszélyes?! Maradj ép, teljes életű ember, sétálj egy nagyot, ne tulajdoníts az evésednek túl nagy jelentőséget, és kerüld a hitvitákat.

A következő poszt: miért ne higgy a guruknak?

A táblázat

A jó zsírok

Hevíthető, sütésre és főzésre alkalmas zsiradékok

Fajta

Telített zsírsavak (százalék)

Egyszeresen telítetlen zsírsavak

(százalék)

Többszörösen telítetlen zsírsavak

(százalék)

Omega-6:3 arány

Füstölési pont (ºC)

Eltarhatóság, kibontás után

Vaj

65

32

3

1:1

175

hűtőben 2-3 hét

Tisztított vaj (gí)

65

32

3

1:1

250

egy év

Disznózsír

40

45

11

12:1

185

egy év

Marhafaggyú

47

41

8

1,5:1

200

egy év

Csirkezsír

30

45

21

12:1

190

egy év

Libazsír

28

57

11

12:1

190

egy év

Kacsazsír

33

50

13

12:1

190

egy év

Kókuszolaj

87

6

2

1,5:1

175-230

egy-két év

Kakaóvaj

60

33

3

3:1

185

2-5 év

Inkább hidegen, röviden hevíthető

Extra szűz olívaolaj

14

73

11

11:1

190

fél év

Makadámiaolaj

16

83

1

2:1

210

fél-egy év

Avokádóolaj

11

71

14

12:1

270

egy év

Csak hidegen

Tökmagolaj

17

20

63

20:1

120

fél-egy év

Mandulaolaj

7

65

28

28:1

220

fél-egy év

Dióolaj

9

28

63

7:1

160

2-4 hónap

Mogyoróolaj

10

75

15

15:1

215

3 hónap

Lenmagolaj

9

18

73

0,3:1

110

2 hónap

Az omega-6 és az omega-3 zsírsavak ideális aránya az étrendben 1:1.

Nem szerepel a táblázatban a közkeletű napraforgó- és repceolaj, sem a kukorica-, szójaolaj, a szőlőmagolaj, valamint a margarinok. Ezek oly mértékig károsak az alapnövény termesztése és az olaj feldolgozási módja (oxidálódása, észterezése, hidrogénezése) miatt, hogy fogyasztásukat egyáltalán nem ajánljuk.

1 thought on “tények a ketogén életmódról

  1. Visszajelzés: miért ne higgy a guruknak? | csak az olvassa. én szóltam

csak okos-jóindulatú írhat ide

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.