szoktasd le a dédit a margarinról!

igény 2019

Vagy a nagyit!

Vagy bárkit.

Hosszú az én fájdalmaim és kríziseim listája a családommal kapcsolatban, tele lehetek váddal, de egy biztos: minálunk otthon, és most a pleisztocén nyolcvanas-kilencvenes évekről beszélek, mindig vaj volt – mindig volt vaj. És nem a hűtőben. Anyám avasodás ellen víz alatt tárolta nagy edényben, kint.

A margarin emberi fogyasztásra nem alkalmas, és sosem volt az, az ízéről nem is beszélve. A közétkeztetés kedvence, a dögvész jellegű, vajaromával, sóval, tízféle adalékanyaggal tovább pancsolt, fancy márkanevekkel ránk erőltetett rettenet finomított, észterezett és hidrogénezett növényi olajokat tartalmaz.

Vagyis transzzsírokat, amelyek számos krónikus betegség faktorai. Kártékony jellegüket jó tizenöt éve már senki nem vitatja: például Hollandiában évekkel ezelőtt betiltották az egész vegyületcsoportot, nemhogy önállóan, de más élelmiszerekbe rejtve sem juthatsz hozzá.

De a nagyik és a tévéreklámok úgy maradtak. Ráadásul ez a förtelem kizárólag műanyag dobozban kapható, így nemcsak a termék gyártása, hanem a csomogolás gyártása és szemétté válása is súlyos környezeti teher. És bár mindannyian kaptunk már a nagyinktól püspökkenyeret és méteres kalácsot margarinos dobozban (az igényesebb fajta plusz folpackkal, gumival rögzíti az értékes szénhidrátbombát a megrepedt műanyagfedél alatt), ne engedj a szentimentális nosztalgiának. Olcsóságán kívül a margarinnak nincsen előnye, és ez kétes előny, hiszen a sitt is olcsó.

Hogyan csináld?

Állíts be a nagyihoz egy szombat délelőtt két nagy húszdekás vajjal (ír, olasz, francia fajták különösen hatékonyak!), aztán távolítsd el a margarint: vedd magadhoz sunyiban, majd fuss a legközelebbi veszélyeshulladék-gyűjtő szigetig, teljes erődből. Ott tudod, mit kell tenned.

Ezt a bekezdést Örkény István ihlette, ezt azoknak írom, akiknek a kommuniláció referenciális funkciója a kizárólagos. Kérlek, ne írj felháborodott kommenteket, ne küldj látleletet, hogy elestél a lépcsőházban lefelé rohanva!

Jaj, de hát a szívem, a koleszterinem, az orvos azt mondta, feleli majd a nagyi, de győzd meg: a vaj finom és “az élet rövid, ez a kevés belefér”, te egyszerűen a margarint nem bírod megenni, pláne sütiben, annyira mellékíze van, valamint (és erre nem tud majd mit mondani!) Auguszt és Daubner is mindig vajat használ, meg igazi tejszínt! A polgárias, nosztalgikus érvek meglepően hatékonyak az észérvekkel szemben is (noha e témában észérveink is vannak számosak, csak azok bonyolultabbak): felidézik a szalonok, tánciskolák, vasárnapi korzózás miliőit azoknak a nagyiknak, akik egyébként Rákosi alatt, konfekcióruhában, gyári szalag mellett, gyűlésekre járva élték a legszebb éveiket. A teljes igazságot, hogy a szívbetegségeket és érelmeszesedést, agyvérzést a szénhidrátos-zsíros ételek és az elmerevedett érfalak, mozgásszegény életmód okozza, nem az állati zsírok, csak a turbónagyikkal oszd meg.

Szólj rá a médiára! Ha a “szívbarát” (uramisten) margarin hirdetése közepette sóznák rád az aktuális fitnesztrendet, írj a Wellness magazinnak is! Ne lehessen jelen ez a förmedvény mint egészséges választás, azért sem, mert rút manipuláció: két oldallal később már a taranszzsírok kártékony hatásáról van szó. Bukjon meg az ipar!

Nem, a növényi olajok nem egészségesebbek az állatiaknál: a feldolgozás módja (hevítés, észterezés, hidrogénezés) és az eredeti anyag rossz zsírsavaránya (omega 6:3:9), gyulladáskeltő, és számos adalékanyag rontja tovább a minőségüket. Aminek hosszadalmas összetevőlistája van, és nem pl. salátakeverék vagy fűszeres paradicsommártás, az élelmiszeripari termék, nem étel, és nem tud egészséges lenni.

Nem, zsír nélkül nem egészséges az étrended: az idegrendszered, anyagcseréd, hajad-bőröd-körmöd, kedélyed bosszút fog állni.

Nem, az olajos magok két pofára fogyasztása sem megoldás: én a diót, a paradiót és a makadámiát ajánlom mértékkel, négy-öt-tíz szem per nassolás mennyiségben, és nem naponta.

Ha nem bírsz, nem szeretsz más zsírfajtát, egyél kókuszzsírt (-tejet, -krémet: a bió dm-es típusok magas minőségűek és közepes árúak). A kókusz nagy kivétel: zsírsavai nem hosszú, hanem közepes láncúak, teljesen máshogy viselkednek, mint a többi, és jót tesznek a ketózisnak is. Egyél tojássárgáját (külön is, ez igazi szuperfúd; a gyerekek hálásak lesznek a muffinba való fehérjéért) és vajat! Én a fehérjét kihörbölöm a héjból, a sárgájával kókusztejes pancsolmányokat emulgeálok, mártásokat sűrítek vagy ketós csokipudingot készítek (a keményítőt helyettesíti). A tojássárgája ugyanis kitűnően alkalmas a vizes és a zsíros komponensek elegyítésére.

Mi van az olívaolajjal? Közepesen szerencsétlen választás zsírsav- és oxidáció (eltarthatóság) szempontjából, és ami a hazai üzletekben dömpingszerűen kapható, az ráadásul nem is extra szűz, hanem kutyulmány. A jó minőségű olívaolaj méregdrága, a jó minőségű vajhoz viszonyítva is.

Ránts (ha már), süss mangalica- vagy kacsazsírban ételeket! Tegyél vajat a tojásétel alá a serpenyőbe!

A zsírokról, jó zsírokról itt találsz egy összefoglaló táblázatot, legörgetve, háromfelé rendezve. A napraforgó-, repce- és szójaolaj annyira halál, hogy bele se tették. Az omega-6:3 zsírsavak ideális aránya 1:1, egyes megengedőbb források szerint 2:1! Akkor egyik se jó? – kérdezheted, de javíthatod zsíros tengeri halakkal az arányt (ezek külön nem zsírok, így nincsenek benne a táblázatban, de a krillolajon látszik, mit tudnak), vagy akár omega-3 kapszulával.

Complete Guide to Fats and Oils

Az Igény 2019 mozgalom új kampánya a Szoktasd le a dédit a margarinról.

22 thoughts on “szoktasd le a dédit a margarinról!

  1. Szia Eva,

    Mi a gond az olajos magvakkal? En minden nap eszem natur, zsiros gorog joghurtot, malnaval es magokkal.
    Akkor tul tolom a magokat? Azt is olvastam, hogy a ketoban alacsony/kozepes protein adag az idealis. Most probalom csokkenteni hust es a sajtot mert eddig ezekbol sokat ettem. Magokbol es a nagyon fekete csokibol is. De mar lassan ott tartok hogy csak a zoldsegek es nehany olaj marad ami fogyaszthato. Hol talalok valami etrendet ami biztonsagosan ketozisban tart?
    Ja, es bojtolok is.

    Koszonom

    Kedvelés

    • Minden mag problémás, rossz a zsírarányuk és tele vannak antitápanyagokkal, emellett nagyon magas a szénhidráttartalmuk is. A dió, paradió és a makadámia okésak, meg még némi blansírozott mandula.
      2019-ben az a jó, hogy a neten minden fent van, csak keresni kell tudni.
      “Mint azt előző cikkemben is írtam, a magvas, maglisztes paleo kenyerek rövidtávon sokkal jobbak, mint a gabonából, kukoricából, rizsből, krumpliból készült kenyerek, péksütemények. Lehet tőlük valamennyit fogyni, gluténmentesek, viszont hosszú távon nem ajánlatos rendszeresen sokat fogyasztani belőlük.

      A nyakló nélküli magevés hátrányai közé tartozik, hogy olajtartalmuk és ennek köszönhetően omega-6 zsírsav-tartalmuk magas. A paleo étrendben kerüljük a növényi olajokat, s csak kis mennyiségben, főleg ízesítésre, vagy salátaöntetekbe javasolt, esetleg „terápiás” célzattal (pl. máriatövismag-olaj, mákolaj). Az omega-6 ugyan esszenciális (nélkülözhetetlen) számunkra, viszont testünk nem tudja előállítani, kívülről kell biztosítani. Nagyon kevés is elég belőle, de manapság mindenféle ételben bőséggel megtalálhatóak a növényi olajak, amelyek a koleszterintől való rettegés miatt terjedtek el az állati zsírok helyett, de sajnos csak rontottak a szív- és érrendszeri betegségeken. Az omega-6 zsírsavak túlzott bevitele káros a szervezet számára (gyulladáskeltő, fokozza a sejthártyák és érfalak rugalmatlanságát, valamint a depresszió kialakulásának esélyét, rákkeltő). Hatását fontos az omega-3 esszenciális zsírsav fogyasztásával ellensúlyozni, amely épp ellenkező hatással bír. Szöveteinkben a két zsírsav megfelelő arányára van szükség a szervezet optimális működéséhez. Ezt csak úgy érhetjük el, ha az omega-6 fogyasztást minél alacsonyabb szinten tartjuk (kerüljük a növényi olaj fogyasztását és mértékkel fogyasztunk egész magvakat), az omega-3-at pedig sok tengeri élelem fogyasztásával, vagy halolaj kapszulával biztosítjuk. Sok növényi omega-3-at tartalmaz a lenmagolaj, de ez kevésbé jól hasznosul, mint az állati eredetű.”
      http://vitaminpontok.hu/blog/paleo-aranyszabalyai-5-resz-magokrol-es-paleo-kenyerrol/
      A könyvemben találsz majd étrendet is, de egyébként a net tele van kalkulátorokkal, étrendekkel és receptekkel.
      Az alv (én nem a számolgfatós módszert ajánlom, de ha igen, akkor myfitnesspal vagy kalóriaguru)
      A kéziratból idézek, és ez a kezdő ketósokra vonatkozik:
      “A szénhidrátkeretet úgy tudod tartani, hogy néhány szénhidrátos ételt (zöldség, tejtermék, minimális olajos mag) kiválasztasz, kiszámolod, mekkora mennyiségből jön ki az adott grammnyi szénhidrát, ennyit veszel bele, a többi élelmiszered pedig 0 szénhidráttartalmú, tipikus ketós élelmiszer legyen. Később a szénhidrátmennyiséget szemre tudod már, mennyi az annyi, de figyelj oda!
      A szénhidrátkeretet ne “használd” tejre, sok olajos magra, gyümölcsre, pici édességre “ez belefér” alapon, hanem tartogasd a zöldségekre, mert nagy szükséged van rájuk! Könnyű túlszaladni a tejtermékkel, gyümölccsel, magokkal.”

      Kedvelés

    • A magvakban “koncentrált(…)an jelen van a fitinsav, mely akadályozza az ásványi anyagok (leginkább a cink, kalcium, magnézium és a vas) felszívódását és olyan enzimek működését is, amelyek a fehérjék és a keményítő emésztéséhez szükségesek. Fontos tehát a mértéktartás.”

      Kedvelés

  2. Na, nálunk pont fordítva. Van itthon margarin, kéthetente egyszer kenem rá valamire, különben se sütéshez, se szendvicsbe nem teszem naponta, és ha anyukám átjön vigyázni a gyerekekre, hoz magával vajat, mert ő csak azt bírja megenni, meg a zsírt a kenyéren…

    Egyébként döbbenten figyeltem, mikor cukrászokat tanítottam, hogy se margarin, se sütőpor, csak liszt és tojás, tejszín, ilyen alapanyagokból sütnek… jé.

    Kedvelés

  3. Ehhez nincs is mit hozzátenni, egyet mégis megemlítek: a gyulladásos bélbetegségekben a hivatalos diétás mintaétrendben a zsírszegény margarin szerepel! 2018-as ajánlás.

    Kedvelés

  4. Néhány éve mi is leszoktattuk a nagyit. Párszor elmondtuk neki, hogy a margarin szar, ne egye, egy csomó problémát okoz, ráadásul ki tudja, hogyan lép kölcsönhatásba azzal a több kiló gyógyszerrel, amit szed. Faluról származó nagyiknak az is jó érv lehet, hogy régen is csak vajon éltek, mégse volt tőle semmi bajuk, ráadásul mennyivel finomabb volt a házi vaj, mint a vegyszeres, bolti margarinok..

    Sajnos úgy néz ki, nekem nem tesz jót a vaj, de a gheet bírom. Az annyira minimális laktózt és tejfehérjét tartalmaz, hogy általában azok is ehetik, akik amúgy érzékenyek a tejtermékekre.
    Sokszor sütök kacsazsírt is. A hentesnél csak pár száz forint a kacsaháj, lesz belőle némi töpörtő és egy csomó házi zsír. A legmacerásabb része, hogy apróra össze kell darabolni, de aztán már csak beleöntjük egy lábasba és hamar kisül.
    Plusz omega 3.6 arány javítónak citromos lazacolaj, salátára lötykölve vagy csak magában is finom.

    Kedvelés

  5. A sima disznózsír mennyire jó? Mi vágunk disznót a szüleimmel együtt egyszer egy évben, igy ez adott.
    Igyekszünk disznózsírba sütni (vagy vajban, kevés olivaolajban, ghee-vel), A majonézet olivaolajjal készitem.
    Margarint már régóta nem használunk, mostmár a szüleim se. DE:anyukám “ukrán vajat” sütésre igen,használ “mert süteményben jó az olcsóbb vaj is”. A minap épp ki volt készitve a pultra anyuéknál az “ukrán vaj”, megnézem az összetevőit ( irta magyarul is, igaz, olyan aprón, hogy alig tudtam kiolvasni): vajaroma, növényi olajak, és egy csomó E betű. És simán vajként adják el a piacon.

    Kedvelés

    • Nem vagyok meglepve.

      Az állatok “jósága” fajta alapján megy. Alapvetés, hogy minden haszonállatnak rettenetes az élete és így a húsa, zsírja is. Van néhány faj, amelyekkel nem lehet azt megcsinálni, mint a tömeges húsárunak nevelt állatokkal, mert beledöglenek a gyógyszerezésbe, mozgás- és fényhiányba, tömeges tartásba: mangalica, szürkemarha, kecske, kacsa. A házi disznó tápláltságától függően nem rossz.

      Kedvelik 1 személy

a kommentelés lehetőség, jóakaratú és nyitott olvasóknak

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.