ételek mérlegen

A könyv szerkesztésekor felmerült a kérdés, hogy ezt vagy azt az ételt ajánljuk-e, jó-e, vagy nem. Kerüljön-e ikonikusan a címlapra?

Mit egyek, mit ehetek, árt nekem? Vegyük ezt át. Hogyan döntünk arról, hogy mit eszünk, és kire hallgatunk?

Nincs jó és rossz étel, hanem van egy csomó szempont és tulajdonság, vannak emberek szétment belekkel, hiányzó bélflórával, gyulladásokkal, hormonkavarral, van ökoszempont is, az ár se mindegy, meg van az ízlésünk is, és eszerint kell dönteni.

Ha eldöntötted, mit eszel, onnan már ne variálj nagyon. Edd, évezd, ne bajlódj annyit. De ha valaki felesküszik bármire (a vegánokra gondolok), és kiabál a teste (igazán a teste, nem a kényelme), és nem hallgat rá, mert annyira hangos az ideológia, az nagy baj. Figyelj oda!

Milyen dimenzióban vagyunk, eleve? Ketogénben minden más. A ketogén eleje nehéz, arra fel kell készülni, de minden adaptációs tünet kezelhető, elmúlik. Ledőlnek a szabályok, új szabály van, de ez nem ideológia, hanem egy értelme van: hogy legyen ketózis.

Akkor mi a jó étel? Három élelmiszerről írok röviden, hogy mutassam a mérlegelést.

Van például az avokádó. Nagyszerű, jól ízestíhető, édességnek is alkalmas, puha, jó zsírprofilú termény, ketokompatibilis. Import, drága. Nemrég levették a trendi éttermek Nyugaton az étlapról, mert olyan tömegben igényelte a divatozó lakosság itt, hogy környezeti károkat, erőirtást, vízhiányt okozott az egyoldalú teremesztés a harmadik világban. Nem szerettem volna, hogy a címlapon legyen, nem említem, mert a helyit, a szezonálisat, az egyszerűt ajánlom. Lehet enni? Lehet, persze. De van az ökoszempont is, ezért nem lesz jelkép.

Van a hüvelyes, tudjuk, hogy sok benne a fehérje, de nem teljes értékű, egyes vitaminok is, rost, remek. Csakhogy: lektin is van, ami gyulladáskeltő antitápanyag, sok lektin, a nem áztatottban még több. Mire kell? A vegánoknak a fehérje biztosítására, tolják is. Aztán puffadnak, bajuk van. Mi a tanulság? A lencse, a bab nem jó? Nem. Ne áraszd el a tested egyféle táplálékkal. Ha jól vagy vele, lés nem akarsz ketózisban lenni épp, ehetsz, egyél néha hüvelyest, mert tud finom lenni.

A tejnek a zsírja nagyon értékes, jó fajta, maga a tej sokféle, fontos tápanyagokat tartalmaz. Ugyanakkor sokan nem bírják a laktózt, és van, aki a tejfehérjét nem, és nem figyelnek errre. A másik, hogy több tejtermék, a túró, sajtok okoznak panaszt: a kazein, a lassan felszívódó, a testépítők éjjeli tápjaként is alkalmazott fehérje emésztésekor opiát jellegű vegyület szabadul fel, ez függővé tesz, és ennek az anyagnak összefüggése van háromféle, főleg női rákfajtával. Lehet sajtot enni? Lehet. De tudd ezt. Ne két pofára. Kecskesajtot is, arról nem derült ki ez. Mindenféle rákmegelőzésre, felismerésre nagyon figyelj.

+1 A glutén. Az gyilkos, nincs mit mérlegelni. Ne áraszd el vele a szervezeted, mindenkit kicsinál.

Ha sok előnye van, akkor az étel szuperfúd. És akkor elterjed, imádják, trendi lesz, minden magazinban megtalálod, a könyöködön jön ki. Innentől kicsit gyanús lesz, később néha ledöntik az idolokat, például a kókuszét, egyre több a kritikus cikk, hogy nem is jó, vagy, mint az avokádó, súlyos gondokat okoz az egzotikus termelők országaiban a nyugati hájp és tömeges igény. Szuperfúd a lenmag, a chia, a lazac is. A tojás is, de valahogy egyszerűbb ezeknél, nem tud lenni hájpja, nem keres rajta senki, és nem újdonság, viszont a legsokoldalúbb, teljes táplálék. Egyél, örülj, ne bonyolítsd túl. Ha panaszaid vannak, ne habozz, keress rájuk választ türelmesen. Drukkercsapatba ne állj be.

Ne moralizálj az ételen, hogy jó, nem jó, hanem egyél valódi, felismerhető ételt, amit vélhetően a nagyanyád is, ne túl sokat, sok zöldséget. Ismerd fel a kívánósságot, ne engedj neki, csak az éhségre hallgass. Ne bizgesd szénhidrátos kajákkal folyton a vércukrod, ne nassolj. Böjtölj. Eddz!

Ez jó összefoglaló arról, hogy mit ne egyél.

https://drhyman.com/blog/2018/03/30/what-not-to-eat/

Ketóról a lényeg:
 
És még:

23 thoughts on “ételek mérlegen

  1. Nemrég változtattam az étrendemen (van feleslegem is), de a napi fehérjeigényemet a kiszámolt kalóriakeretemen belül nagyon nehezen tudom bevinni úgy, hogy közben a zsírt vagy a szénhidrátot vagy éppen magát a kalóriakeretet ne lépjem túl. Persze, ha minden nap csirkemellet eszek (panír, meg olaj és zsír nélkül feldolgozva) vagy napi több száz gramm zsírszegény túrót akkor simán, de nem nagyon megy a minden nap ugyanazt eszem.

    Éppen ezért vettem fehérjeport és szükség esetén azzal egészítem ki a fehérjebevitelt, viszont ezekről a táplálékkiegészítőkről olvasni jót is meg rosszat is és nem tudom kinek higgyek. Szerinted érdemes használni vagy inkább kerüljem az ilyesmit?

    • Nagyon jó a kérdésed, és köszönöm: mutatja a mérlegelés elvét, mert tudod, mi a helyzeted, a célod, úgy kérdezted, és aszerinti a válasz is.
      Én már, és általában nem ajánlom a plusz fehérjét, de neked szükséged van, lehet rá.
      A kövtkezőket mérlegeld:
      A savófehérje inzulinogén, magas inzulinnal nehézkes a fogyás,
      szintén gyulladáskeltő,
      problémás nagy dózisú tápanyagot folyékonyan bevinni, az emberi emésztés nem erre van kitalálva,
      ezek a termékek mindig édesek, kötnek az édes ízhez, aminek a fogságából kiszabadulni az életmódváltások fontos célja.
      Gyulladásokat lehet ellensúlyozni sok módon: bélflóra-ápolás (rengeteget vitattuk a sportrovatban), antioxidánsok, alacsony vércukorszint általában.
      A porok, a hazai gyártásúak biztosan, tele vannak vállalhatatlan festékkel, aromával, szukralózzal, sűrítőanyagokkal és szójalecitinnel (a szója, legalábbis e nem-fermentált, halál, így tömören, főleg férfiaknak. Vegánok figyelmébe).
      Én ezt találtam, amikor adalékanyagmentes proteint kerestem az izmoépítős koromban. Szuper minőség, a hazai forgalmazókéhoz képest összehasonlíthatatlanul tisztább íz, stevia (a legproblémátlanabb édesítő), vállalható ár és Magyarországon meg nem honosodott, igényes ügyfélszolgálat:
      https://www.theproteinworks.com/
      innen, neked pl. ez, mert leszedik a szénhidrátját, zsírját (“naked”):
      https://www.theproteinworks.com/naked-whey-protein-90
      vagy, ha nem tejsavó, akkor ez (édesítetlen!):
      https://www.theproteinworks.com/products/protein-shakes/egg-protein-powder
      Ebből napi egy, tojásból kettő adag.
      Mellette lazac, halak, marha, bárány is, gomba, ne csak csirke!
      És vágd vissza a szénhidrátot alaposan.
      IF-ezz, böjtölj, éhgyomorra eddz, erősítsd az anyagcseréd hatékonyságát.
      Lehet, hogy a ketogén vagy egy rövid ketogén válasz lehet a fogyás beindulására, megpörgetésére, anyagcseréd javítására, jön a könyv.
      De nem a “hat napig szigorúan kajálok, majd egy nap mekis habzsidőzsi”, amit fegyelmezetlen testépítők ciklikus ketogénnnek hívnak.
      Tök mást ajánlanék egy vékony, izmot építeni tervező lánynak, egy cukorbetegnek, egy tojásallergiásnak stb.

    • És: senki nem gátol meg, hogy a savóba, ha mégis, de akár a tojásproteinbe is beleüss egy-két plusz tojást, igen, nyersen, tele jó zsírokkal, minimálszénhidráttal. Vagy egyél 5-6 tojásból omlettet, sok zöldséget belevágva.

  2. Én is szeretnék a sportrovathoz jelszót kérni. Január óta tejmentes diétát tartok a gyerek tejallergiája miatt, hétköznaponként napi egyszeri itthoni evéssel. Pár napja arra is törekszem, hogy a nemevős rész teljes böjt legyen (üres kv, tea,víz). Így egyszerűbb az élet. De az ötletek még jól jönnének, mert már most is annyi megkötés van az evésben, hogy a számolgatás irányába már nem mennék el, de még jó lenne 3-5 kg-t leolvasztani.

  3. A superfood. A teremto/termeszet ugy alkotta meg a vilagot, hogy csak tavoli helyeken terem superfood. A kozeli helyeken vagy megtanulnak importalni maguknak, vagy l.f. a seggukbe. Olyan hamis. Annyi minden van itt is. Csakhat a fokhagyma petrezselyemmel nem hangzik olyan jol mint a maca powder acai berryvel. Foleg egy influencer szajabol.

  4. A csicseriborsó (konzerv) mennyire gáz? Rászoktam a házi készítésű hummuszra a túró helyett…tahini, csicseri konzerv, olívaolaj, fűszerek, szezámmag. Zellerszárral 🙂 aminek biztosan borzasztó az ökológiai profilja, mert nagyon úri huncutságnak tűnik :).

    Superfood: a sörretek zöldjét ajánlom kipróbálni nyersen, frissen – meglepően finom, retekízű.És aszt hiszem, minden zöld levél superfood.

  5. A ketó későbbi szakáról írja a ketodiet facebookcsoportban:
    “…you may test your individual carbohydrate tolerance and if, for instance, you had limited carrots, could bring them back. The list of allowed foods in small quantities is quite large; foods I personally would never “reintroduce” would be white potatoes and corn, wheat etc. I read the article on peanuts (just re-read it in fact) and considered peanuts, but personally feel the risks outweigh the possible benefits for me.”
    Mérlegel, egyénileg. Nem kiáltja ki jónak és rossznak az egyes ételeket..
    Fehérburgonya: az édesburgonyához képest (amely nem burgonyaféle, és jó lehet).
    Az újkrumpli teljesen más, én tegnap a partin (díjátadó) csupa ketokompetibilis étel között rámentem egy kis adagra (nem tudom, honnan szerezték), brie volt rásütve.
    Minden nagyon finom volt, elsőrangú, csak lehetett volna zsírosabb. :DD

  6. Én is szeretnék jelszót kérni. Jelenleg elég távolról kacérkodom a ketogénnal, nagyon várom a könyv megjelenését.

    Az USA-ban élve egyre többször szembesülök a zsír vs. olaj vitával, sajnos a hivatalos ajánlások szerint az olaj áll nyerésre. A 2015-2020 közötti időszakra kifejezetten ajánlják (!) az olajok arányának növelését a szilárd halmazállapotú állati zsírok ellenében. Emellett szinte minden tejtermékből a fat free az ajánlott, ami botrány, már csak állagát és ízét tekintve is. A hozzáadott cukorral is kevesebb a problémájuk, mint a zsírral, de sajnos ezt diktálja az iparág.

    Viszont a fogyasztás hazájában legalább ketogénbarát termékekből is széles a választék. Egyre növekvő igény mutatkozik a kényelmesen fogyasztható, becsomagolt ketogénre, amivel nem teljesen értek egyet, pár terméket, pl. a kollagén peptideket kivéve, amit kerülgetek egy ideje, de még nem tudtam eldönteni, hogy szükségem van-e rá.

    • Örülök, hogy elmesélted ezt! Készül e-könyv is, így fogom küldeni, jó?

      A kókuszolaj a nagy kivétel, okés a növényiek közül, csak az meg gyarmati áru.

      Az amerikaiak nézzék meg az eü statisztikáikat és a tükörképüket, aztán kussoljanak sűrűn, ennyit az ajánlásaikról. 40 éve megy a low fat bohóckodás.

      Az itt megadott e-mailedre küldöm a jelszót, addig ajánlom az itteni ketós posztokat:
      csakazolvassa.hu/tag/ketogen

a kommentelés lehetőség, jóakaratú és nyitott olvasóknak

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.