felkészülés…

Rendező! Nő! Kiáll, ha kell! Klasszikus boldogságkereső szerelmi történetet visz vászonra – de a nő nem pamlagról leomló, szépen sminkelt huszonéves, hanem szakmai nagyágyú: idegsebész! Szerelmes film. Ironikus film. Orvosfilm. Budapest-fim! Azok filmje, akik nehéz emberek. És azoké, akik nem mondtak nemet a csalódások után, hanem volt bátorságuk elbíbelődni egy nehéz emberrel.

Horvát Lili az Enyedi-Gothár-Tímár osztályban végzett filmrendezőként 2009-ben, osztálytársa volt Szilágyi Zsófia (Egy nap), ebből az osztályból az ő nevük a legismertebb, ami nemzetközi hírnevet és női témákat jelent. Utána még doktori iskolába is járt. A producercsapat is nőkből áll, a forgatókönyvet is ők írták.

A teljes cím: Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre. A film a kommunikációképtelenségről szól, amelyről a rebbenő hős azt hiszi, visszautasítás – de a néző is. Meghiúsult találkozók és tervek; arrajárás és felsülés, véletlenül megpillantani az utcán; telefonhívás, amelyet nem vesz fel a másik, és amikor azt hiszi, ő hívja végre, akkor másvalaki az; cetlik és halasztott beszélgetések; úgy beszélni valakihez, hogy a beszélő nem biztos abban, hogy a másik hallja, ott van-e. A két főszereplő Stork Natasa és Bodó Viktor, és a film nem csak miattuk valóságos tűzijáték a színházba járóknak: Lukáts Andor, Nagy Zsolt, Vilmányi Benett, Pelsőczy Réka is játszik, sőt, Nyáry Krisztián is feltűnik egy kis szerepben. A rendezővel a bemutató másnapján skype-on beszélgettem. Natasát pedig tegnap láttam Mundruczó A Frankenstein-tervében is a Trafóban.

Már a 2015-ös filmed, a Szerdai gyerek is komoly nemzetközi figyelmet kapott, viszont a Felkészülés… az első magyar film, amelyet meghívtak Velencébe a Giornate degli Auori versenyprogramjába, és ide csak tíz újító, eredeti hangú alkotás került be. Mikor tudtátok meg, hogy beválogatták a filmet?

A tavaszi karantén közepébe érkezett a hír, nagyon hirtelen volt – és annyira jókor jött. Mert felcsillant a remény, hogy akkor mégis megy tovább az élet, lesz még fesztivál, nem csak online zajlik minden ezen túl.

Úgy készültünk, hogy nagyobb stábbal megyünk, mert sokaknak fontos a film, de a munkatársaink nagyobb része nem engedhette meg magának az utazás után a kéthetes karantént, végül Stork Natasával és az egyik producerrel, Csernátony Dórával vettünk részt az eseményen. Nagyon figyeltek a biztonságra az ottaniak, nagy vetítőteremben játszották a filmet. Egy köhintés nem volt a teremben…

Mert lekötötte őket a film feszültsége…

Igen… és a beszélgetések utána, az egész hatalmas élmény volt, ahogy odajöttek nézők is. A fogadáson is valódi reakciókat kapunk, és további fesztiválmeghívásokat.

Hogyan született a forgatókönyv? A stáblista említ egy lakásszínházi előadást.

1972-ben volt ez a legendás előadás, Halász Péteréknél, de csak a címet vettük át, a történetet mi írtuk. Vannak rezonanciák a két alkotás között, de nincs tartalmi egyezés.

Nekem mint feminista bloggernek nagyon tetszett, hogy beszól a férfifejű, súlyosan hierarchikus orvostársadalomnak (és Lukáts Andor telitalálat paternalista főorvosként!): egy törékeny nő a szakmában a legnagyobb ász. Ez egy feminista film?

Úgy valahogy. De Csernátony Dóra producer-forgatókönyvíró azt mondja, hogy ez egy antifeminista feminista film. Mert egy nagy karrierrel bíró nő egy érzelmi döntés miatt kockára teszi, amit felépített – de végül ez a döntése a valódi szuverenitás jele.

Hogy alakult a casting? Márta szerepe, például?

Natasát régen ismerem, egyetem óta figyelem, de nem dolgoztunk együtt, nem is értettem, miért nem adtak neki nagy filmszerepet. Örülök, hogy én filmemben lett először főszerepe. Nagyon filmre való. A jellegzetes, minimalista, közvetlen játékstílusa a függetleneknél, tehát színházban működött nagyon jól. Persze annak színészek, akik csodálatosak, de nem hívja őket a vászon, viszont ő igazán filmre való. A női erőt találtam meg benne, ugyanakkor törékeny is, intenzív belső világgal.

Nem csajos. Sőt, oversize ruhái vannak.

Nem csajos. Szép arcú-alakú, de a keménységét, a páncélját a visszafogott ruháival hangsúlyoztuk, és a jelenetekben nagyrészt orvosi öltözékben látjuk.

A szexjelenet sem esztétizál, nem szól a zene.  Nagyon nyers, valódi, dulakodós.

Nem kedvelem az esztétizálást, azt, amikor a filben a szex hamis vagy illusztratív. Itt fontos dramaturgiai funkciója volt. Ez egy felnőtt szerelmi történet, a felnőtt élet kételyeivel. Negyvenesekről van szó, akiknek vannak tapasztalataik, előéletük.

Bodó Viktorért a Kalózokban rajonghattunk bő húsz éve, aztán volt még Ondris a Jadvigában, illetve a Nexxtben volt főszerepe színházban és filmen, de azóta nem játszott filmben.

Ő egy rendkívüli színész volt, de más irányt vett a pályája, komoly rendező lett. Nekem a színpadi jelenléte erős emlék. Egy fajsúlyos férfi kellett, akinek olyan méretű a személyisége, hogy elhiggyük: Márta átkel érte az óceánon.

Ehhez képest antagonista Vilmányi Benett.

Benett jóval fiatalabb, magával ragadó a filmben és az életben is. De ő nem része a felnőtt történetnek. Ő is azt mutatja be, hogy miket vetítünk rá a másik emberre, ami csak a saját fejünkben létezik.

A film narrációs kerete a terapeutával való beszélgetés: a főhősnő a problémáival, a valóság és a képzelet összecsúszása miatt szakemberhez fordul. Számoltatok-e a nézői elvárással? A nézők már sok ilyen amerikaias elmetrükk-filmet láthattak, és talán nagy végső csavarra számítottak.

Én nem akartam szellemeskedni. Arról akartam filmet forgatni, hogy elképzelünk mindenfélét a másik emberről, amikor beleszeretünk, de ez rólunk árulkodik, és aztán a kapcsolatban más történik már. Végül jó esetben megtaláljuk az örömöt a valódi együttlétben is, de ez már nem tárgya a filmnek, csak az addig vezető út.

Szerintem nagyon európai lett a film ettől a befejezéstől. És a Budapest-rajongás miatt is, ahogy tobzódtok a helyszínekben, a Péterfy, a Városmajor, a Szabadság-híd, a kint és a bent, közben a terek sötétek, elidegenítőek. És a két Krisztián (Nyáry, Peer) szerepeltetése miatt is nagyon budapesti a film.

Nem is volt casting, eszembe jutottak, és meghívtuk őket, csak Peerrel volt egy próbafelvétel. Igen, ez egy nagyon budapesti film, jellegzetes helyszínekkel. Mi Natasa karakterén át néztük a várost, az ő belső történéseihez kerestük a helyszíneket, őt fejezik ki, hogy számára a hely mikor idegen, és mikor válik kiismerhetővé, otthonossá.

Mikor döntöttetek úgy, hogy kiálltok az SZFE mellett a fesztiválon?

Mi erre készültünk, előtte kértünk már pólót, és Mundruczóék is ezt tették, nem beszéltünk össze. Egyértelmű volt, hogy velük vagyunk, már nyáron is, de aztán lelkesítő volt látni, hogy beköltöztek, és nem volt kérdés, hogy kiállunk a szabadságért. Ez a gesztusuk hozott egy áttörést, és így már, hogy nemzetközi hírverés is lett, sokkal szélesebb kört szólított meg az ügy. Nem kell magyarázni, érvelni: a két film szereplése is válasz a vádakra, hogy “nincsen teljesítmény az SZFE film részlegében”.

És ebben a pólóban voltatok a fogadáson is?

Nem, viszont interjúkat adtunk benne. Annyira örülök, hogy belevágtunk és odautaztunk – a negatív teszt után pláne azt mondom, hogy jó döntés volt!

*

A Felkészülés…-t szeptember 24-től játsszák a mozik. Moziba menjetek, és igazi filmeket nézzetek, ne bágyadt streaminget, ”minisorozatot” meg torrentet. Ha a kis mozit választod, akkor nem az amcsi cég jár jól megint, hanem a hazai forgalmazó és a konkrét mozi, ez pedig segíti az ő túlélésüket ebben a kritikus helyzetben.

6 thoughts on “felkészülés…

  1. Bánom, hogy az előző poszt alatti kommentemben, nem mertem leirni a tippet, hogy miről fog szólni ez a poszt a beharangozó alapján.
    Lehet, hogy most már senki sem hiszi el, de azért leirom: ez volt az :)))

    Nagyon örültem neki, alig várom ezt a filmet, már a címe is tetszik 🙂

    Az Egy nap c. az rám nagy hatással volt.

    Kedvelés

  2. A film világpremierje a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon volt, itthon szemtember közepétől láthatjuk, az észak-amerikai bemutató a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon volt. Meghívták a zürichi, a chicagói, a puszani, a varsói nemzetközi filmfesztiválokra, továbbá az Antalya Nemzetközi Filmfesztiválra és a Haifa Nemzetközi Filmfesztiválra.

    A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (16) című filmet a Rolling Stone magazin a Torontóban látott tíz legjobb film közé sorolta – a lap szerzője egyszerre tartja pszichológiai thrillernek és egy idegösszeomlás szélén álló nő karaktertanulmányának, kiemelve Stork Natasa ezerszínű játékát. A Variety szerint a nagyszerű film finom noir-beütéssel rendelkezik: bizonytalan megérzések, önbecsapások és a szerelmi megszállottság egyesül Maly Róbert operatőr mellbevágó, 35 mm-es nyersanyagra forgatott képein. A The New York Times szerzői csak hét alkotást emeltek ki a Torontói Filmfesztivál idei filmjei közül – őket is magával ragadta a Felkészülés… titokzatos világa.

    https://www.facebook.com/felkeszules

    Kedvelik 1 személy

    • Csak annyit, hogy Bodzsár rendezése, akinek Isteni volt a Műszakja. (Isteni műszak című, izgalmas, vicces noir, aminél egyszerre döbbensz meg azon, hogy ez magyar /már bocsánat, de technikailag, színészileg meg forgatókönyben legnagyobbjaink sem ugorjuk meg valahogy azt a teljes belefeledkezős élményt/ és Rába Roland meg Keresztes Tamás lehengerlő zsenialitásán.
      Nem engedi frissíteni magát a rovat. Várok, vagy újratöltöm, Kieslowskikat néztünk, meg Szemrevaló fesztivál van mától, illetve a Cervantes Intézetben is megy a móka.

      Kedvelik 1 személy

csak okos-jóindulatú írhat ide

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.