Rendező! Nő! Kiáll, ha kell! Klasszikus boldogságkereső szerelmi történetet visz vászonra – de a nő nem pamlagról leomló, szépen sminkelt huszonéves, hanem szakmai nagyágyú:
idegsebész! Szerelmes film. Ironikus film. Orvosfilm. Budapest-fim! Azok filmje, akik nehéz emberek. És azoké, akik nem mondtak nemet a csalódások után, hanem volt bátorságuk elbíbelődni egy nehéz emberrel.
Horvát Lili az Enyedi-Gothár-Tímár osztályban végzett filmrendezőként 2009-ben, osztálytársa volt Szilágyi Zsófia (Egy nap), ebből az osztályból az ő nevük a legismertebb, ami nemzetközi hírnevet és női témákat jelent. Utána még doktori iskolába is járt. A film forgatókönyvét is Horvát Lili írta, és Csernátony Dóra és Miskolczi Péter mellett producerként is részt vett a készítésében.
A teljes cím: Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre. A film a kommunikációképtelenségről szól, amelyről a rebbenő hős azt hiszi, visszautasítás – de a
néző is. Meghiúsult találkozók és tervek; arrajárás és felsülés, véletlenül megpillantani az
utcán; telefonhívás, amelyet nem vesz fel a másik, és amikor azt hiszi, ő hívja végre, akkor
másvalaki az; cetlik és halasztott beszélgetések; úgy beszélni valakihez, hogy a beszélő
nem biztos abban, hogy a másik hallja, ott van-e. A két főszereplő Stork Natasa és Bodó
Viktor, és a film nem csak miattuk valóságos tűzijáték a színházba járóknak: Lukáts Andor,
Nagy Zsolt, Vilmányi Benett, Pelsőczy Réka is játszik, sőt, Nyáry Krisztián is feltűnik egy kis
szerepben. A rendezővel a bemutató másnapján skype-on beszélgettem.
Már a 2015-ös filmed, a Szerdai gyerek is komoly nemzetközi figyelmet kapott, viszont a Felkészülés… az első magyar film, amelyet meghívtak Velencébe a Giornate degli Auori versenyprogramjába, és ide csak tíz újító, eredeti hangú alkotás került be. Mikor tudtátok meg, hogy beválogatták a filmet?
A tavaszi karantén közepén érkezett a hír, nagyon hirtelen volt, hiszen még a nevezési
határidő se zárult le akkor. Elképesztő öröm volt – ott lenni ezen a legendás fesztiválon
nyilván önmagában is az, de ezen túl felcsillant a remény, hogy akkor mégis megy majd
tovább az élet, lesz még fesztivál, lesznek valódi, élő találkozások. Úgy készültünk, hogy nagyobb stábbal megyünk, hiszen sokak munkája ez a film. De a vírushelyzet miatt végül csak Stork Natasával és az egyik producerrel, Csernátony Dórával vettünk részt a fesztiválon. Nagyon figyeltek a biztonságra a velenceiek. Nagy vetítőteremben játszották a filmet, kihagyott székekkel. Maszkban ült mindenki, egy köhintés nem volt a teremben…
Mert lekötötte őket a film feszültsége…
Hát meg nem jöttek be a köhögősök. De igen, azt hiszem, a film is megfogta őket. Hatalmas
élmény volt, hogy utána élőben lehetett beszélgetni róla, nagyon jók voltak a reakciók. A
velencei szereplés aztán további fesztiválmeghívásokat is hozott.
Hogyan született a forgatókönyv? A stáblista említ egy lakásszínházi előadást.
1972-ben készített ezen a címen egy színházi előadást Halász Péterék legendás
művészcsoportja. De csak a cím felhasználási jogát kértük el tőlük, a történet a sajátom.
Nekem mint feminista bloggernek nagyon tetszett, hogy beszól a férfifejű, súlyosan hierarchikus orvostársadalomnak (és Lukáts Andor telitalálat paternalista főorvosként!): egy törékeny nő a szakmában a legnagyobb ász. Ez egy feminista film?
Úgy valahogy. De Csernátony Dóra producer és dramaturg azt mondja, hogy ez egy
antifeminista feminista film. Mert egy nagy karrierrel bíró nő egy érzelmi döntés miatt
kockára teszi, amit felépített – de ez a döntése a valódi szuverenitás jele.
Hogy alakult a casting? Márta szerepe, például?
Natasát régen ismerem, egyszerre jártunk egyetemre, azóta figyelem. Nem is értem,
hogyhogy nem kapott eddig nagyobb filmszerepet, hiszen annyira vászonra való az arca, az
alkata. Minimalista, közvetlen játékstílusa elsősorban független színházi előadásokban
nyilvánult meg eddig nagyon izgalmasan – örülök, hogy először nálunk játszik igazán
komplex, nagy filmszerepet. Nagyon intelligens, egyszerre erős és törékeny színész,
intenzív belső világgal – ezek a tulajdonságok elengedhetetlenek voltak Márta karakterének
megformálásához.
Nem csajos. Sőt, oversize ruhái vannak.
Nagyon is csajos, csak nem pakolja ki ezt a kirakatba. Van a megjelenésében valami
klasszikus egyszerűség – ha úgy tetszik, keménység, páncél. Ezt hangsúlyoztuk a
visszafogott ruhákkal, és sok jelenetben visel orvosi öltözéket is, ami szintén alkalmas arra,
hogy elbújjon mögötte.
A szexjelenet sem esztétizál, nem szól a zene. Nagyon nyers, valódi, dulakodós.
Nem kedvelem az esztétizálást, azt, amikor egy filmben a szex hamis vagy illusztratív. Itt
fontos dramaturgiai funkciója volt a szexjelenetnek: két szuperintelligens, ám egymáshoz
nagyon nehezen utat találó ember között egyszer csak létrejön a kommunikáció. Világos
lesz, hogy lényegi közük van egymáshoz.
Bodó Viktorért a Kalózokban rajonghattunk bő húsz éve, aztán volt még Ondris a
Jadvigában, illetve a Nexxtben volt főszerepe színházban és filmen, de azóta nem
játszott filmben.
Rendkívüli színésznek indult Viktor, de más irányt vett a pályája, színházrendező lett belőle.
A mi filmünkhöz fajsúlyos személyiség kellett, egy komoly férfi, akinek elhisszük: Márta átkel
érte az óceánon.
Ehhez képest antagonista Vilmányi Benett.
Benett jóval fiatalabb. Nem része annak a felnőtt szerelmi történetnek, amiben a Natasa és
Viktor által játszott karakterek benne vannak. Sőt, észre sem veszi, mi megy a feje fölött.
Tulajdonképpen az ő figurája is azt visszhangozza, mint Natasáé: hogy rávetítünk dolgokat a
másik emberre, amik csak a saját fejünkben léteznek.
A film narrációs kerete a terapeutával való beszélgetés: a főhősnő a problémáival, a valóság és a képzelet összecsúszása miatt szakemberhez fordul. Számoltatok-e a nézői elvárással? A nézők már sok ilyen amerikaias elmetrükk-filmet láthattak, és talán nagy végső csavarra számítottak.
Nem akartam valami frappáns szellemességgel zárni a filmet. Ez a történet elsősorban arról
szól, hogy elképzelünk mindenfélét a másik emberről, amikor beleszeretünk, de ez inkább
rólunk magunkról árulkodik, és aztán a valóban létrejövő kapcsolatban más történik már. Jó
esetben megtaláljuk az örömöt a valódi együttlétben is, de az már nem tárgya a filmnek, ez
az addig vezető útról szól.
Szerintem nagyon európai lett a film ettől a befejezéstől. És a Budapest-rajongás miatt is, ahogy tobzódtok a helyszínekben, a Péterfy, a Városmajor, a Szabadság-híd, a kint és a bent, közben a terek sötétek, elidegenítőek. És a két Krisztián (Nyáry, Peer) szerepeltetése miatt is nagyon budapesti a film.
Igen, nagyon fontos eleme a város a filmnek. Natasa karakterével együtt érkezünk ide, így
az ő belső történéseihez kerestük a helyszíneket, illetve azok ábrázolási módját. A budapesti
képek az ő aktuális állapotát tükrözik.
Nyáry Krisztián és Peer Krisztián szerepeltetése, a rájuk-ismerés inkább csak a hazai
értelmiségi közönség számára jelent örömöt, de azt hiszem, az általuk megjelenített
karakterek akkor is működnek, ha nem tudod, hogy a budapesti kulturális élet fontos
figuráiról van szó.
Mikor döntöttetek úgy, hogy kiálltok az SZFE mellett a fesztiválon?
Nem volt ez kérdés, vagy vita tárgya. Felhívtam Natasát, hogy tegyünk Velencében valami
gesztust ebben az ügyben, mire rávágta, hogy pont most akart ő is hívni engem ugyanemiatt. Pedig mindketten inkább visszahúzódó emberek vagyunk. Nem véletlen, hogy Mundruczóék is ugyanerre jutottak – nem beszéltünk össze velük. Egyértelmű volt, hogy ha van egy ilyen helyzet, hogy egy pillanatra többet jelentünk önmagunknál – hiszen a saját filmünkön túl a magyar kultúrát is képviseltük ezen a nagy hírű fesztiválon –, akkor erkölcsi kötelességünk kiállni a diákok példaértékű akciója mellett.
És ebben a pólóban voltatok a fogadáson is?
Nem. Viszont interjúkat adtunk benne. Annyira örülök, hogy belevágtunk és odautaztunk – a
negatív teszt után pláne azt mondom, hogy jó döntés volt.
*
A Felkészülés…-t szeptember 24. óta játsszák a mozik. Moziba menjetek, és igazi filmeket
nézzetek, ne bágyadt streaminget, ”minisorozatot” meg torrentet. Ha a kis mozit választod,
akkor nem az amcsi cég jár jól megint, hanem a hazai forgalmazó és a konkrét mozi, ez
pedig segíti az ő túlélésüket ebben a kritikus helyzetben.
Bánom, hogy az előző poszt alatti kommentemben, nem mertem leirni a tippet, hogy miről fog szólni ez a poszt a beharangozó alapján.
Lehet, hogy most már senki sem hiszi el, de azért leirom: ez volt az :)))
Nagyon örültem neki, alig várom ezt a filmet, már a címe is tetszik 🙂
Az Egy nap c. az rám nagy hatással volt.
KedvelésKedvelés
Elhiszem! 🙂
KedvelésKedvelés
A film világpremierje a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon volt, itthon szemtember közepétől láthatjuk, az észak-amerikai bemutató a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon volt. Meghívták a zürichi, a chicagói, a puszani, a varsói nemzetközi filmfesztiválokra, továbbá az Antalya Nemzetközi Filmfesztiválra és a Haifa Nemzetközi Filmfesztiválra.
A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (16) című filmet a Rolling Stone magazin a Torontóban látott tíz legjobb film közé sorolta – a lap szerzője egyszerre tartja pszichológiai thrillernek és egy idegösszeomlás szélén álló nő karaktertanulmányának, kiemelve Stork Natasa ezerszínű játékát. A Variety szerint a nagyszerű film finom noir-beütéssel rendelkezik: bizonytalan megérzések, önbecsapások és a szerelmi megszállottság egyesül Maly Róbert operatőr mellbevágó, 35 mm-es nyersanyagra forgatott képein. A The New York Times szerzői csak hét alkotást emeltek ki a Torontói Filmfesztivál idei filmjei közül – őket is magával ragadta a Felkészülés… titokzatos világa.
https://www.facebook.com/felkeszules
KedvelésKedvelik 1 személy
Nálam befagyott a kultùrrovat, ezért ìrok itt. Úgy rémlik, írtál a Drakulics elvtársról is valamit, csak nem emlékszem, mit…
KedvelésKedvelés
Csak annyit, hogy Bodzsár rendezése, akinek Isteni volt a Műszakja. (Isteni műszak című, izgalmas, vicces noir, aminél egyszerre döbbensz meg azon, hogy ez magyar /már bocsánat, de technikailag, színészileg meg forgatókönyben legnagyobbjaink sem ugorjuk meg valahogy azt a teljes belefeledkezős élményt/ és Rába Roland meg Keresztes Tamás lehengerlő zsenialitásán.
Nem engedi frissíteni magát a rovat. Várok, vagy újratöltöm, Kieslowskikat néztünk, meg Szemrevaló fesztivál van mától, illetve a Cervantes Intézetben is megy a móka.
KedvelésKedvelik 1 személy
Nem láttam a Drakulicsot.
KedvelésKedvelés
https://444.hu/2020/10/19/magyar-film-nyerte-a-nemzetkozi-kritikusok-dijat-varsoban
KedvelésKedvelés
Tegnap megnéztük a Művészben, hát igen.
Az volt az érzésem hogy egy Budapesten játszódó de nem magyar filmet nézek, annyira új és friss volt a képi világa.
KedvelésKedvelik 1 személy
És még? Írj róla!
KedvelésKedvelés
A képi világa visszhangzott bennem sokáig. Olyan Budapestet mutatott amit filmen nem szoktak. Nem volt se nyomorpornó, sem felfényelt állandó májusi sosemvolt Budapest, sem kultikus pesti helyeink összekacsintás.
Nagyon tetszett hogy bár behúzott minket a csőbe az elmetrükk vonal, Márta arcjátéka (csodálatosak voltak a pszichoterápiás közelik) sejtette hogy ő is tudja, hogy az van ami van, átverték, nem vették komolyan, de mindent jobban elfogad mint ezt.
Nekem a film vége a Szabadság híd pesti hídfőnél, János félmosolyánál volt, ami utána következett nehezen tudtam beemelni. Bár ettől volt bátor, nem félt a heppiendtől, az integető gyerektől a kocsiban, a már már giccses lezárastól.
KedvelésKedvelés
https://24.hu/kultura/2020/11/23/horvat-lili-felkeszules-meghatarozatlan-ideju-egyuttletre-oscar-nevezes-2021/
KedvelésKedvelés
Tegnap késő délután jelentették be a „független Oscar-díjként” emlegetett Independent Spirit Awards jelöltjeit, melyek között szerepel a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című magyar alkotás. Az 1984-ben alapított díjra eddig mindössze három magyar filmet jelöltek: 1988-ban Szabó István filmjét, a Hanussent, 2016-ban a Saul fiát – amely meg is nyerte a díjat –, most pedig Horvát Lili a valóság és képzelet határán játszódó szerelmesfilmjét, melyet január 22-én hatalmas sikerrel mutattak be az Egyesült Államokban. Február 9-én derül ki, hogy a számos nemzetközi díjjal elismert filmet beválogatják-e az Oscar szűkített listájára.
KedvelésKedvelik 1 személy