ne dőlj be! mi az, ami NEM működik az életmódváltásban?

nyilvános poszt a nyolcadik életmódváltós évem első napján

Az alapvetés:

Amikor edzünk, mértékletesen eszünk, akkor nem valami hóbortos mániába vágunk a normális élet helyett, vagy azon felüli vállalásként, hanem VISSZATÉRÜNK A MŰKÖDŐ MODELLHEZ, ahogyan mindig is kellett volna. Helyrteállítunk, mert ez a test természetes állapota.

Amiből jössz, az a torz.

Mi az, amit természetesnek nevezek? Egyszerű: aktívnak lenni, jönni-menni, nem ülni, néha megizzadni. Kézi erővel végezni munkát. Éhségalapon étkezni, mértékletesen, nem rágcsálni. Vizet inni. Nyugiban élni. Eleget aludni.

A másik megjegyzés: sokkal könnyebb okoskodni, szövegelni, mint cselekedni, kitartóan, lassan csinálni valamit, ami fontos és szép. A szépségre, erőre lesben állnak, gúnyolják, ütik. Ettől nem kell félni. Készen kapott csoda pedig nincs, csak szenvedély, erő, kitartás, idő, megérlelődés, és abból lesz a csoda.

Új életet, jobban működő, szebb testet szeretnél? Te is úgy vagy vele, hogy mindig csak tervezed, telnek az évek, örökké közbejön valami, visszaesel, el se kezded, szóval nemigen változik semmi? Mi hátráltat? Erről itt egy hosszú kérdéssor:

miért is nem élünk egészségesen?

Én megcsináltam, hét éve benne vagyok, továbbra is csinálom. Jaj, mennyi duma van körülöttem. (Ti dumáltok, én úszom.)

Ami nem működik:

SZEREK, POROK

Fogyókúrás shake-ek, csodakeverék, étkezéshelyettesítés, tabletta, márkanév. Ezeket kerüld.

Nagyon fenntartással kezelendő: szénhidrát-vagy zsírmegkötő (kegyetlen emésztési következményei vannak)

DE: célzott, okos táplálékkiegészítők, akár fehérje, kreatin is, ízületvédő, magnézium, halolaj, zöld tea jöhet. Csak nem csodaszer. A szűzteát, karnitint, ördögnyelvet, piruvatot kifejezetten buta libáknak fejlesztették ki. Egyszerűsíts, ne ölts hülyeségre, ne lelkesedj részletekért – a lényeget csináld. Edzés, mértékletesség.

Én mit szedek mostanában?

Női gyógynövénykeverékeket (tea és kapszula), pajzsmirigyre szelént, cinket, antioxidánst (fekete áfonya,  szemre), ízületvédőt, (labor miatt) vasat, bőrre-hajra ami épp akad*. DE nem ettől leszek edzett küllemű, viszont enyhébb a PMS, a normál pajzsmirigyértékben segít (arra a sok sport a legjobb). Mindent a magam utánajárása alapján. *A titán-dioxidra mint veszélyes adalékanyagra elkezdtem figyelni, így az EVELLE kiesett.

Nem működik: A GURU, aki ezekre rábeszél

A lényegre figyelj. Ne zuhanj rá egyetlen emberre lelkesen, ne keverd az életmódváltásodba az érzelmi hiányt, a rajongásigényt, sztárokról való ábrándozást (ahogy LifeTilt Tomi felépítette a rajongóliba-nyájat, de a ketós youtuberek imádata is hasonló). Ne fizess módszerért, ne csatlakozz szektaszerű fogyós csoportokhoz, kihívásokhoz, versenyalapú társuláshoz. Az nem a te utad lesz. Persze kereshetsz edzős vagy kirándulós társaságot, de maradj meg egyén, ne hallgass a józan észen kívül senkire. Ne hagyd, hogy más diktálja, ellenőrizze, mit csinálj, hogy haladsz: ő nem ismer, és te nem is érdekled. A kompetencia megélése és a pénz érdekli. Ne válj senki reklámarcává.

Nem működik: A HELYETTESÍTŐS IRÁNY

Hatalmas felhajtást (hacsak nincs komoly betegség, érzékenység) nem érdemes az étkezésből se rendezni. Mentes lisztek, szafi, édesítő, kizárólag kókuszzsír, mungóbab, fűszerek, keleti nemtudnimik, chia, quinoa. Méregdrága, macerás, nem lehet a gyerekekkel megszerettetni, te is utálni fogod, mert drágák, és soha senkit nem láttam még, akinél ezek önmagukban valódi változást hoztak volna. Az egyszerűség a lényeg. Ha ilyenek után kajtatsz, közben még siránkozol is, mennyibe kerül, meg nem lehet kapni, akkor megérdemled. Ott a piac, vegyél-egyél, amíg van, zöld leveles zöldséget (a petrezselyem is az, edd levélként), keresztesvirágúakat, gyökereket, gumókat, gombát, tanyasi húst, halat, tojást!

Nem működik: EGZOTIKUSKODÁS

Kurvajó kontent, szakadtunk:

Baliról neked ne magyarázzanak. Ez egy.

A másik keveseket érint, de azért néhányan megkívánták, hogy ők majd elismert kontentgyártók és életmódvezérek lesznek, és mivel sima futással, salátákkal és négyütemű fekvőtámasszal nem lehet kitűnni, meg ezeket nem is bírják, elég vicces a végeredmény a mindenféle feltűnősködő jógával, keleti kajákkal. Tedd a szívedre a kezed: mi érdekel téged ebből a témából? Az, hogy hirdess valamit, csodáljanak, esetleg mindez egy bedőlt, csupa hiány életből, vagy tényleg edzel és jól akarsz lenni? Ha jól lettél, ha komolyan edzel, hirdetheted. De ha csak hirdetni akarod… hát.

Nem működik: ÉRZÉKENYKEDÉS

Jaj, nekem, ez nem való, az nem való, tilos. Mert a térdem, az epém, az ízületem. És nem csinálsz semmit.

Dia azt mondja, a ketó neki nem vált be.

https://www.duciforradalom.hu/l/bodypositivity-a-valosag-extrem-fogyas-utan/

Módszerek, amik NEM hoztak eredményt:
  • keto étrend, mert az epehólyagom bánta

Tény, hogy kivették az epéjét. De Dia SOHA nem ketózott. Tehát a eketót az epehólyagja nem bánhatta.

Egy biztos: az epebaj nem egyik napról a másikra alakul ki, épp ezért az elszúrt életvitelű, középkorú nők betegsége (35 fölött tömeges). Diától ez megint egy sunyi állítás, mert ő a ketót egy hétig sem bírta tartani (mint azt meg is írta nekem, akitől ez ügyben útmutatást kért), mert volt valami vendégség (NEKEM TÖBB SZÉNHIDRÁTRA VAN SZÜKSÉGEM)*. Dia SOHA NEM KETÓZOTT, viszont posztok sorában számolt be az előzetes életviteléről, többezer kalóriás evésrohamairól, hogy évtizedes távon netpincéres, olajban sült három adag mátrai borzaskák és hat krémes volt az életében az örömforrás, naponta, egy ültő helyében. (Megint a példakép problémája: egy haldokló kövérnek reménysugár lehet Dia, hogy ő visszafordult, de aki ebből a pozícióból beszél, annak annyira speciális a tapasztalata, hogy általában nem tud érvényes lenni. A részletekkel is /a hivatalos dietetika szentként tisztelése, üres ígéretek, erőszakos marketing, verbális-táblázatos túlbonyolítás, edzői végzettség szerzése valódi edzések nélkül) sok a gond. Nem tudom, mi az epebántalmak oka, de hogy a ketó önmagában nem, abban biztos vagyok. Diát szívesen megráznám, mert korábban már kértem, hogy a ketót tapasztalat és hozzáértés hiányában ne szidja.

Epéről okok (de lesz majd külön középkorú nők és epe poszt). Életkori előfordulás:

https://aasldpubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/hep.1840070520

Itt férfiakat vizsgáltak. Szerény megfigyelésem (tucatnyi ismerős): olyanoknál fordul elő 35 fölött az epebaj (kő, görcs, epeműtét), akik éveken át úgy éltek, mintha nem lenne holnap, ÉS nem edzettek.

Nem működik: ÖNCSALÁS

Lényegnemlátás. Azt szolgálja, hogy maradj abban, amit te és a környezeted (valóban, nem a szavak szintjén) normálisnak tart. Ami siralmas. Ide tartozik az esztétikai szempont túlhangsúlyozása, bikinin nyafogás (az a szemét társadalom, megint!), egyben a jó test leszólása is: “egy nőnek nem lehet a külseje a fő téma”, magyarázza az, aki simán csak lusta. Nem csak arról van szó ugyanis, hogy a hájas derék csúf (leszoktam arról, hogy ezt finoman fogalmazzam meg), sőt, főleg nem csúf, hanem: megbetegít. Az anatómiát nem lehet kihagyni. De amúgy csúf is. Vö. “többféle szépség van”, “ilyen az alkatom”. Az almaalkat (gyenge lábbal) például nem alkat, hanem durva hasi háj, májzsírosodás, egyensúly-torzulás, nagy mellel súlyosbítva biztosak a hátbántalmak, ekként önmagában betegség, illetve közeles betegségek jelzője. Viszont nem lehet a puszta jócsajkodás a motiváció, értelmes ember nem ezért dolgozik, halad, figyel. Azt viszont nem kell szégyellni, ha ettől jól is nézel ki. Másik tipikus öncsalás: “én jól vagyok így”. “Nem egészséges a túledzés, koplalás.” Stb.

A SZABOTŐR

Az nemhogy nem működik, hanem nagy akadály. Sokaknak szabotőrük a saját férjük, anyjuk, a gyerekük vagy az, amit az anyaságról, rendelkezésre állásról hiedelmek, belső parancsaik szerint gondolnak. De ne fogd rá. Szabadulj meg a szabotőrtől, vagy a hatásától legalább, akkor is, ha tényleg zsúfolt az élet, kell a segítséged, és akkor is, ha ő csak irigy vagy ostobán normatív.

Úgy kezdődik, hogy mered őt bírálni, különvéleménnyel lenni, kiröhögni. Nem kell harsánynak lenni, csak tudd, hogy NEKED mi a jó élet.

Nem működik: IDEOLÓGIÁK

Tudjátok, ez a sok “edzéshárító” szép szövegelés: testpozitív, minden test szép, diétamentes edző, önelfogadás, dobd ki a mérleget, jujuj bulimia/orthorexia, továbbá amikor az ellen védekezel a szövegekkel, hogy az egész testtémát (basszus: a te saját testedet, elemi jóllétedet!) áthatja az, hogy ki mit szól a testedhez, diétádhoz, szokásaidhoz, sportolásodhoz, milyen erkölcsi minősítést kapcsol hozzá (normatív hang, többfelől: a személytelen “társadalmi elvárás” magazinok, kontentek formájában és a konkrét ismerősök szavai, tekintete is). És akkor ezek ellen magyarázod, hogy milyen ítélkező a világ, belénk nevelték, de éljen a feminizmus meg a 21. század. Miközben a lényeg egyszerű: szövegelés, feltűnősködés nélkül meg kéne szabadulnod a tunya, falánk szokásoktól, és puritánabbul élni.

Iza feladta. Egyszer már nem szégyellte, most leszámol az IGAZI ELLENSÉGGEL: a mérleggel.

Nem hiszed el:

Túlsúlyos vagyok, de kidobtam a mérlegemet

Ami nem volna baj, ha nem árusítana horror árakon és szakértelem nélkül életmódváltó kócsingot. És a saját életébennemhgy nem halad és inkább visszafejlődött (persze hormonbajok, persze karantén…), hanem kijelenti, hogy neki ki, mi a SZIMPATIKUS. 

“…diétamentes szemléletű dietetikusok és nem fogyásközpontú edzők” – nájsz, nemrég még a kifejezetten számmániás Sírazsír Marcsi volt az edző és példakép.

Igen, ez létezik: valaki 2014-ben (történetesen pont akkor, amikor én elkezdtem a változásomat) kiáll azzal, hogy ő segít az IR-benés következményeiben, 160 gramm Ezen az úton nem halad, hízik, egyre szarbabul van. Akkor ő inkább önismerettel életmódtervezéssel foglalkozik.

Mert ez mit is jelent?:

Én is kipróbáltam minden módszert, ami csak szembe jött velem: étkezést kiváltó porok, káposztaleves kúra, tojásdiéta, 90 napos diéta, update, paleo, és még egy csomó mindent. Némelyikkel fogytam is, de mindig visszajött a súlyom.

Nem egyedi eset, hogy visszahíztam, kutatások is alátámasztják ezt a tendenciát. Egyikben arról számolnak be, hogy fél év alatt bekövetkező nagyobb fogyás az első évben elkezd visszajönni, és a vizsgált személyek az 5. év végére többet szedtek vissza, mint amennyi a kiindulási súlyuk volt.

Nem tartotta be, amit hirdetett, a saját életében nem működött, pedig brandet alapozott rá, de most mindenki más hibás érte. És hogy ne kerüljön cikibe a toporgásával, hízásával, betegítő gyakorlatával, elunt témáival, most ő ÖNISMERETI KÓCS, mert ez “jobban érdekli”. Lelkizik, te szép füzetbe írogass terveket (???), ide-oda hívják előadni – semmicséplés valódi életminőség-javítás nélkül, méregdrágán.

Nagyon nem mindegy, ki lesz vezetőd, példaképed, ha már kell neked útmutatás. Ha igaz az, amit Iza ír, hogy a többség öt évvel később még kövérebb (kis megjegyzés: ebben sem a kiló, hanem a testösszetétel számít), abból az következik, hogy ő maga nem boldogult a saját módszereivel, hogy általában nincs a kövérségre, PCOS-ra, IR-re megoldás (pedig durva tünetekkel jár: szőrösödés, durva izzadás, termékenységzavar). Te arra a ritka kivételre hallgass, aki nem tért vissza a káros szokásaihoz, és így a túlsúlyához. Helyreállítani mindig sokkal nehezebb, mint az ép állapotot megőrizni.

Az útjukat én több éve figyelem, ez alapján állítom, amit. A Diához hasonló 150+ kilósak is többnyire tovább híznak, kis fogyások után még többet szednek fel, Dia csakis azért állhat ki a tanítással (bár szerintem elhibázott, túlagyalt, control freak módszerrel), mert a fél testsúlyát sikerült leadnia (valóban), és ezt a súlyt nagyjából tartani.

NE dobd ki a mérleget, de ne is válj a megszállottjává. Ne rettegj a testösszetétel-méréstől, de ne rohangálj méretni hetente. Egy ép értékrendű, földön két lábbal álló, becsületes ember nem fél a mérlegtől, sem a laborvizsgálattól. Ha akar valamit, tesz érte.

Nem működik: IRÁNYZATOK SZIDÁSA edzés helyett

Hörgés például a paleó, a ketó, a böjt, a súlyzós edzés, a konditerem, a futás ellen, negatíve határozni meg magad: “én bezzeg napi ötször eszem, nem koplalok”, “nem teszem tönkre az ízületemet”, “nem kell nagy izom”.

Majd ha jól leszel, akkor tegyél állításokat. Ha sehol nem tartasz, akkor ragaszkodj valamihez, ami neked való, dolgozz, és utána összegezz.

Remélem, kijózanító volt, megyek ebédezni, úszni.

Plusz egy tipp:

Ha az a gondod, ami sokaknak, hogy nem fér bele heti négy-ötször a nettó egy-, bruttó másfél-kétórás edzés, akkor törd apróra. MINDEN lehetséges tevékenység közben végezz izomfejlesztő gyakorlatokat, buszmegállóban, gyerekre várva, főzés, kávékészítés közben. Szállj ki a kocsiból, állva várj, és emelgesd a sarkad (vádli). Szedd kettesével a lépcsőt. Hidd el, hónapos távon számít, hogy guggoltál, lábemelgettél, tolódzkodtál-e kétszázat naponta, vagy kihagytad.

Az elmúlt két hétben teszteltem a gyakorlatokat, és nemsokára kész az idősebbek is elkezdhetik című poszt: teremmentes, részben súlyzótlan, rövid, kompakt, teljes testet fejlesztő, változatos, “jobb, mint a semmi” gyakorlatok többféle nehézséggel.

6 thoughts on “ne dőlj be! mi az, ami NEM működik az életmódváltásban?

  1. Itt azért az is van, hogy rájöttek a magyar motivátor- meg instaleányok (Szkiba Zsuzsa már a legelején), hogy a fogyibiznisz, egészségirány-piac telített, sokkal jobban eladható, lelkesítőbb és alig igényel munkát, személyes példaadást a “szeresd a tested, nem kell lefogynod, nem is úgy van a kiló, mint hittük” stb. üzenet, mint a kalóriaszámlálgatás és a többi régi tanítás, ami munkát, lemondást, fegyelmet igényel, mivel ELRONTOTT, BETEGÍTŐ ÉLETVITELT ÁLLÍT HELYRE. Korlátozott sikerrel, nagyon kemény meló kell ahhoz is, ezért is sokan bele se kezdenek. Dia a harmadik bőrkivágós-felvarrós plasztikáján van túl.

    A lelkizés a lelkiző motivátornak ingyen van, elég a szép szöveg és a csúsztatás. Arról van szó, hogy nem akaródzik felelősséget vállalni, küzdeni, és a basztatást (“eddz, diétázz!”) mindenki rühelli már. Ők is meg akarják úszni a munkát. És könyvként, tréningként, műhelymunkaként, munkafüzetként pántlikázva, webdizájnnal kvázi terápia funkcióval vigasztalgatva a reményteleneket jó pénzért eladható a csúsztatás. Nem megfogható, nem számonkérhető a beletörődés.

    De a nők, aki módszert keresnek, szeretnének még élhető életet, gyereket, kirándulni, gyógyulni, meg nem nyomorodni. Ezért bűn a csúsztatás, és ezért írok erről kemény szavakkal. Én három gyerek után, elszabadult pajzsmiriggyel tudtam visszajönni, és egyetlen percig se hibáztattam mást az akkori állapotomért, pláne nem a médiát, és nem is szenvedtem. Mégsem teszem pénzzé, amit erről tudok. Azok a nők nem csak kutyus-cicust akarnak, meg a közeles sírig azon vekengeni, hogy “de a fogyás lehetetlen, mert a kutatások”, illetve hogy őket elnyomják és a társadalom a hibás.

    Már az is szomorú, hogy elrontották a testüket, sok éven át. Most meg meg vannak sértődve, hogy három hét alatt nincs csoda, hogy a rossz szokások makacsok, de ettől még nincsenek rendben, meg hogy visszahízzák?

    A sport, az életmód, a jó gyakorlat olyan természetű, hogy valós eredménye, látszatja van, és az nem az egyen-55 kilós női testtömeg vagy a 22-es BMI, hanem a mozgékonyság és a testösszetétel. A májad, vércukrod, bőröd, termékenységed, életviteled nem fogja a női testideálról a véleményedet kérdezni, egyszerűen tönkremegy ebben az őrületben.

    És nem lehet nem látni, hogy a kihirdetők egyre rosszabbul vannak. (Pór Ági, akit Iza mint követendőt említ, elég jól ír, csak tévedésre alapoz, és full depressziós.)

    Kedvelik 2 ember

  2. Engem Iza újabb maszatolós-kövérségnormalizáló posztja azért is háborít fel, mert a saját kudarca magyarázása közben egyre tudományos (részben orvosok által folytatott) kutatásokat citál, majd nekimegy az egészségügyi álláspontnak: “nem kell, hogy a testsúly megváltoztatása legyen a legfőbb cél. Tudom, hogy nehéz, mert sokszor maguk az orvosok tesznek függővé beavatkozásokat a testsúlytól, de több dolog is alátámasztja, hogy nem ez a helyes magatartás.” Hinnye, de jól tudod ezt külker vagy milyen diplomával, hogy egy orvos miért ír elő fogyást, milyen feltétellel kezd lombikot, térdprotézis-beültetést, hogyan altat, adagol gyógyszert, és mi az a testsúly, amikor nem tud segíteni. Ilyenkor nem hiszi az orvosoknak…

    Mindezek a beavatkozások testsúlyfüggők is: milligrammokról, sok centis átvágandó hájrétegről, biokémiáról, fizikáról (gravitációról) van szó. Oltári kontárság azt állítani, hogy fogyást feltételül szabni a beavatkozás előtt elfogultság vagy tévedés. Vagyis, még a testsúly se szabad változó, a testösszetétel meg végképp kihat az életminőségre, műthetőségre. (Vagy arra, hogy van-e akkora CT gép, amekkora kell, és a beteget hogyan, hányan emelgetik, mosdatják, szállítják, ők belerokkannak-e.)

    Ráadásul az import testpozitív, weight neutral stb. blabla többéves, lejárt lemez, bedőlt. A hardcore képviselői halottak, súlyosan depressziósak, mozgáskorlátozottak vagy nagyon betegek.

    Shannon Ashley nevű “minden diétát kipróbáltam” Medium-szerző sorstárs épp a lipidéma (kövérségtől szerinte független állapot…) műtétére kalapoz kerek hatvanezer dollárt közadakozásból (csak az az orvos a jó, csak az a fajta eljárás segít, ne adjanak tanácsot, nincs biztosítása). Kijátszva a single mum kártyát, hisztizve-áldozatiaskodva a közönyösek és a kétkedők miatt, és követelőzve. Miközben vadul tagadja, hogy ő, az étrendje, életmódja felelős lett volna bármiért, sőt, újabban kezdte állítani, hogy fölösen ostorozta magát, a lipidéma testsúlyfüggetlen kórság, amiről sajnos nem tudtunk eleget, és ez (a lipidema, limphoedema) maga okoz hízást. Hát, nem.

    Kedvelés

    • “Életmódmentorként évek óta segítem az ügyfeleimet az egészségvédő szokások kialakításában, amit a fentiek tükrében még nagyon elhivatottsággal és lelkesedéssel végzek. Ha neked is szükséged van támogatásra, küldj nekem üzenetet itt!”

      Kedvelés

    • Családban orvos meséli, mennyire nehéz a kövér embereket “rendesen” műteni. A sok szalonna (bocsi, az ő szava) anatómiailag is kihívás edzett sebésznek is, egyszerűen a dolgok (szervek) helye, mérete, külseje nem ott, nem úgy van. Valahogy így magyarázta. A sebgyógyulási esélyek külön téma.

      Kedvelés

  3. Egy reakció erre a posztra:

    “…annyira értem a mai bejegyzést… A bőrömön, a csontjaimban, a sejtjeimben, a testem állapotában… A szülés előtt, 30 évesen NEM voltam ennyire identikus… Félelmetesen megnyugtató ez most.

    Elmondhatatlanul más ez úgy, hogy a test nem teher, hogy nincs túlsúly, nincs mit takargatni, komolyan… Hány évig takargattam…”
    Gerle Éva

    Kedvelés

csak okos-jóindulatú írhat ide

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.