rövidek 5.

MI EZ A NAGY IZOMMÁNIA?

Merthogy lehetne olyasmi, mint a zsugorfejgyűjtés vagy a makramé, tehát valami fura, szélsőséges egyéni hobbi.

izomszelfi-4

Csak azért tűnik ilyennek, mert kevés ember izmos, és onnan nézve botrány egy kis bicepszecske. Onnan a közepes intenzitású sport is keménynek tűnik. Ez pedig az életmódunk tükre, és ez szomorú, mert az emberi test nem erre van tervezve.

Nem arról szeretnék írni, hogy én miért csinálom, mert velem ez inkább történt, és nem is gondolom must-have-nek az izmosságnak ezt a mértékét.

De el tudom mondani, miért jó az izom.

Nem, nem öncélú, és bár jól néz ki (szerintem), nem is a kinézet a cél. Nem a mutogatás. Az izom nem győzelmi jelvény, hanem elevenség. A páwák és bikiniben parádézók, akik az arcai ennek az egésznek, pont hogy sokat rontanak az izmozás megítélésén.

Pedig nem bonyolult:

A mozgékony, aktív életmód, amelyre az emberi test tervezve vagyon, izmokat igényel és izmokat jelent (eredményez).

Az izmok az életkorral, különösen ha nem használod őket, leépülnek, és ez élettanilag nem kedvező folyamat. Rontja az anyagcserédet, a sejtjeid egészségét, az inzulinérzékenységet, ízületeid és csontjaid állapotát.

Nagyjából mindannyiunknál leépül az izomzat az ülőmunkában-gürcölésben-családprojektben-szénhidrátos kajálásban, és ettől van egy csomó panaszunk aztán középkorban. Ha más nem, testtartási hiba vagy apró fájdalmak, gyulladások.

És az esztétikum, igen: a formát az izom adja, az izomtalan vékonyság, sajnos, löttyedtséget jelent.  A zsír pedig, ha nem feszes, és csak a legritkább esetben az, rontja a formát.

Ez nem szépségeszmény meg fitnesznyomasztás, és nem is relatív. Ez anatómia.

Hétköznapi élet mellett is karbantartható és felépíthető az izomzat.

Ja, és erősnek lenni jó érzés, meg hasznos is.

Ezért kell az izom.

Ennyi.

Kulcsszónk eztán a TESTKOMPOZÍCIÓ lészen.

Milyen test a cél? Ez válasz arra is, miszerint “mindenkinek más tetszik”, tehát minden test rendben van, a szépségszempont pedig szubjektív és relatív.

Ez baromság, egyszerűen. Nem a szépségről van szó.

Mindent élesen nézz. Gondolatot, érvet, emberi viselkedést, a motivációidat, társadalmi jelenséget, festményt – és a saját testedet is.

Aranymondás következik:

Olyan test a cél, amelyik kirobbanóan jól van. Az szép is. Annál szebbnek nem kell lenni, a többi elvárást nyugodtan ki lehet röhögni. És az a fajta szépség a bőr alatt történik: nem műszempilla, nem előnyös öltözet, nem smink.

Nem értek egyet azzal, hogy mindenféle testsúlyú ember lehet egészséges. Ez ugyanis nem érv semmire. Először is, az egészség nem a betegségek hiánya, hanem aktívan energikus állapot. A kedvezőtlen izom-zsír arány rossz prognózis, negyvenöt éves korodban ezzel a tendenciával nem leszel már egészséges. Ez “az egészség nem súlyfüggő” szöveg halogató, valóságtagadó önvigasztalgatás.

A rossz érzéseket pedig nem a média csinálja velünk: mi magunk csináltuk a testünkkel.

Szerintem az egészség látható, és ne add alább.

Két válaszom van arra, hogy mi lehet a cél. Mindkettő nagyon tág, és egyiknek sincs köze a sokat emlegetett manipulatív szépségeszményhez.

Az első illuzórikus: beleszületsz egy családba, anyád már méhen belül is jól tart. Megkapod, amit a testednek a kifejlődéséhez a teremtés szánt: anyatejet, minőségi ételeket, oxigént, teret, biztatást. Ugrabugra gyerek vagy, tested eléri kódolt potenciálját. Nem élsz vissza csipsszel, túlkalóriával, nem a tévé előtt lazulsz – igazi kertalatti, avagy (a pestiek) grundgyerek vagy. E jó szokásodat megtartod felnőttként is: aktív maradsz, nem bízod gépekre az összes fizikai melót, lehetőleg nem ülőmunkád van, ha mégis, azt nagy erőkkel ellensúlyozod. Annyit eszel, amennyire szükséged van, felismerhető alapanyagokat, és nem túlnyomórészt finomított szénhidrátot. Satöbbi – tudjuk jól, miben ártunk magunknak. Mindaz nem, helyette fény, levegő, menés, mozdulat, és nem kapkodsz be minden bagatell panaszra patikaszert. Mint a nyugattól érintetlen törzsek, olyasmi, csak ebben a zűrös, itteni világban.

És az a test. Az nem lesz túlsúlyos, és nem lesz szerzett tartáshibája. Az a test nem puha. A combja lehet vaskos, de kalácstérde nincsen. Ha olyan vagy, vagy olyanná válsz, mint ha mindez így történt volna, akkor jó a tested állapota.

A másik: egy komolyan vehető testösszetétel-mérés. Annak a normál tartománya. Ha most kezded a változást, nézesd meg.

A DEXA szigorú és drága, nehéz értelmezni, viszont kettős fotonelnyelődésen alapuló képalkotás, és tuti pontos. Az InBody ellenállást mér, tehát következtet: a zsír nem vezeti az áramot, az izom igen. Ne hasonlítsd össze a kettőt, mert mást neveznek izomnak.

Az InBody vázizomzatról beszél – nem számítja a beleket, a szívizmot. Az InBody alacsonyabb zsírt mond, mint a DEXA.

Fittségi, esztétikai és egészségi szempontból is a következő arányok előnyösek:

  • alacsony testsúly, normál izom, alacsony zsír,
  • közepes testsúly, közepes izom, alacsony zsír, vagy: közepes testsúly, magas izom, alacsony zsír,
  • esetleg, de ez ritka: magas testsúly, közepes izom, alacsony zsír,
  • magas testsúly, magas izom, közepes vagy alacsony zsír.

Alkattól, ízléstől függ. Igen, sokféle testsúlyú ember lehet egészséges, DE zsír ne legyen magas, izom ne legyen alacsony, és a zsír ne legyen közepes, ha az izom alacsony, ÉS mindezt igazolja egy megbízható testösszetétel-mérés, ÉS tartsd is szinten észszerű táplálkozással és rendszeres, intenzív sporttal.

Szóval ne hidd, hogy 58 kiló az álomcél, és akkor viszlát.

Ez az, ami a célod lehet, és ha ez megvan, erre tényleg ne mondjon senki semmit, de arra se, ha erre törekszel. Üdvös volna, ha az ilyet látnánk szépnek, nem azt, ami stilizált, mesterkélt. Nem kell őrültként edzeni, nem kell, hogy az életed közepe legyen a táplálkozás meg a sport. Csináld úgy, ahogy jól érzed magad. De ne szóld le azokat, akik többet edzenek, lelkesebbek, vagy más a fontos nekik.

Ha sikerélményed lesz, ha azt kéri a tested, akkor úgyse állsz le.

A testösszetételmérésről itt írtam részletesen: a test zsírja

2 thoughts on “rövidek 5.

  1. Bevallom, irígység és paici rosszindulat is van abban, ahogy a velem egykorú rokonaimra nézek. Egészségesen születtek és most nyögve hajolnak le, hogy fölvegyenek valamit a földről. Sajnálom, hogy annyira elhanyagoltam a saját természetes mozgásigényemet. No de “jobb későn, mint soha” – még mindig maradt némi lehetőség. Új kedvencem, a nagyszakállú: https://www.youtube.com/watch?v=SsT_go-oCcQ

a kommentelés lehetőség, jóakaratú és nyitott olvasóknak

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s