A hazai kulturális újságírás szívesen és élénken ujjong, kesereg, húzza le és rántja fel a rolót, temeti vagy ünnepli a magyar filmet vagy épp focit, hirdet általános érvényű tendenciákat, és akkor ezeket a kész állításokat görgeti évekig, változatlan megfogalmazásban. Miszerint a Skandináv, Különösen A Dán Film, Az Aztán…!, meg hogy Végre Leáldozott A Lila Művészfilmek Napja, És Vannak Szerethető Vígjátékok (vö. még: Dúdolható Slágerek), meg hogy Erős Osztály Végzett A Színműn, Friss Tehetségek Özönlötték El A Világot Jelentő Deszkákat.
Most az az aktuális állítás, hogy újraéledt a tetszhalott magyar film. Ez az állítás persze politikailag rögtön gyanús, mert Andy Vajna-éra van és állampárti kultúrpolitika. Meg ne piszkáljuk például, miből lett nagyjátékfilmnyi pénze és milyen egyéb munkái vannak egynémely, amúgy figyelemreméltó film ifjú rendezőjének.
De tény, hogy sok a fiatal, sok az új arc, és tény, hogy kevés csalódás van, nem jövök ki annyira elkámpicsorodva a moziból, mint öt meg tíz éve, amikor minden magyar film közönségfilmnek volt szánva, könnyű vígjátéknak, Csányi Sándorral, és vagy mindenki heteroszexuális volt, vagy viccből volt homoszexuális. Akkoriban a nagy öregek kínlódtak még értelmezhetetlen filmekkel, mondogattuk is, hogy “azért szeretjük, a Csinibaba/a Mephisto/a Moszkva tér jó volt tőle”.
Nem hamarkodnám el a hazai filmhelyzet méltatását, mindenesetre feldereng valami olyasmi, hogy a frissen végzett, vagy legfeljebb negyen éves, első- vagy első nagyjátékfilmes rendezők figyelik a világot, a jelent, a magyar jelent, sokkal inkább, mint az említett vígjátékok alkotói. Valamit gondolnak és közölni akarnak, nem annyira a biztonságra, a tuti kasszasikerre mennek, hogy a Nagy Nevek Becsalogassák A Nézőt, Aki Nem Mély Problémákat, Hanem Könnyed Szórakozást Akar A Pénzéért.
Az újabb magyar filmek forgatókönyve igen erős, sűrű, önálló alkotásként is értelmezhető. Rengeteg meló van A parkoló, a Liza, a rókatündér vagy a még be nem mutatott Víkend szövegkönyvében.
Gyakran kamaradarab-szerűek: kevés szereplő, egy (fő) helyszín, feszült, az emberi viszonyokból következő cselekmény.
Rendkívül szellemesek: miközben nem gyúrnak kasszasikerre, szerencsésen elegyítik a művészi célokat a közönségbarát vonásokkal. A mesterkélten éles ellentét művész- és közönségfilm között enyhülni látszik. Nem csak az elvont poén vagy a súlyos tartalom tud ütni, van közös nevező a gimnazista, a történészprofesszor és a yuppie néző tetszésében. Ezeket a filmeket egyaránt játsszák a pláza- és az artmozik.
Rendszeresen felbukkannak bennünk amatőr színészek, akik egyébként gyakran valamilyen társművészetet tanulnak, képzőművészek vagy forgatókönyvírók, mégpedig jelentős szerepben. Így lett díva a forgatókönyvíró Jakab Juli, a Senki szigete és a Van valami… szereplője, vagy utóbbi főhőse, a szintén forgatókönyvíró Ferenczik Áron is. A Viharsarok két főszereplője amatőr. Az Utóélet főszereplője, Kristóf Márton szintén, ő fotós-zenész, és sosem akart színész lenni. A képzett színészek együtt szerepeltetése velük olykor problematikus, kontrasztos a kimunkált és az “őszinte” beszédtechnika, mozgás, például szerintem a Van valami…-ben és az Utóéletben is.
Ami a profikat illeti, végre nem folyton ugyanazokat látjuk. Molnár Piroska és/vagy Csákányi Eszter mondjuk az elmúlt két év összes magyar filmjében szerepel, de feltűnnek vidéki vagy elsősorban színpadi színészek is.
Erős a látvány, az atmoszféra.
Kedden sajtóvetítésen volt szerencsém láthatni a Liza, avagy a róktündér című vígjátékot, Balsai Móni címszereplésével.
Előtte, csütörtökön láttam őt egy másik címszerepben, az Olympiában, főpróbán. Igen erős, szép beszédtechnikájú, letisztult színésznő ő. A filmbeli szerepe nagyon kényes, halk szóval és érzékeny mimikával kell hoznia a naiv, szerelemre vágyó harminc éves kétcopfost. Gazdag hagyománya van ennek a cselédlány-tisztaságnak, amelynek gyanútlansága erős, kérlelhetetlen morállal jár — a karakter rokona Az ajtó Szeredás Emerencének vagy a Liliom-beli Julikának.
Bede-Fazekas Szabolcs — az ünnepelt bonviván, Bede-Fazekas Csaba operaénekes fia — nem az a kiköpött, snájdig macsó, mint mondjuk a szoknyabolond Schmied Zoltán Henrik szerepében. Zoltán zászlós mint álomférfi e nagyrészt néma szerepben az orrunkra koppint, megfoszt minket a kliséinktől. Egyetlen valamirevaló férfi nincs az egész sztoriban, kiábrándító komplexustömegek, bajszossá-pajeszossá csúfított hitványságok közül lesz a végére a peches, ám mindent túlélő Zoltán zászlós a nagy Ő, és el kell ismernem, hogy igen hihetően, a színészi erőnek (és kevésbé a forgatókönyvnek) köszönhetően.
Aztán, Molnár Piroska, minden filmben mindig a legendás Molnár Piroska, ezúttal mozdulatlan és húszpercnyi szerepben. Reviczky Gábor jól ismert karaktere sem lep meg: ő az értetlen, vígjátéki rendőrfőnök.
Rengeteg a geg, a nyilvánvaló és a háttérben maradó is. Ez a film egy sosem volt, stilizált, elrajzolt valóságban játszódik, hasonlóképpen, mint a Csinibaba, csak itt még irreálisabb a miliő, és ez a miliő a poénok forrása. Ezen kívül mondjuk nem sok értelme van, szívesen megkérdezném a rendező-forgatókönyvírót, hogy miért alkotott ilyen világot, mi ennek a célja. A realizmus vagy kvázi-realizmus is nehéz feladat, de szerintem az elemelt, az abszurd még jobban feladja a leckét az operatőrnek és a rendezőnek. Hogy a groteszk hihető legyen, vagy legalább átélhető, ne valami összetákolt szürreál, az a kihívás, és ez nem mindig sikerül, a japán vonatkozású jelenetekben a legkevésbé.
És milyen kicsi a világ: Tomy Tanit ugyanaz a remek japán színész, David Sakurai játssza, aki az itt is méltatott Az eltűnés sorrendjében című norvég koprodukció kínai bérgyilkosát. A színész egyébként Dániában nőtt fel, és lényegileg ez a két fontos szerepe van.
Liza, a rókatündér, 2014, 98 perc, rendező: Ujj Mészáros Károly, operatőr: Szatmári Péter, főbb szerepekben Balsai Móni, Bede-Fazekas Szabolcs, Molnár Piroska, Schmied Zoltán, Reviczky Gábor, Cserna Antal, David Sakurai, Hajdu István, Kovács Lehel, Gubík Ági.
Temessük ismét a kezünkbe az arcunkat a Port.hu olvastán: Liza, (Balsai Móni) a csinos, de roppant szerény ápolónő élete egy csapásra megváltozik, amikor… édes istenem.
(A skandináv és különösen a dán film meg tényleg mindig lélegzetállítóan profi, műfajtól és a rendező világhírnevétől függetlenül, ennek okát A nimfomániás bemutatója előtt osztotta meg a közönséggel a dán nagykövet. Nagyon erős a filmes és színészi képzés, rengeteg pénzt, melót tettek bele, színvonalasak a filmes műhelyek, éles a verseny, és — teszem hozzá — amelyik skandináv film nemzetközi forgalmazásba kerül, az biztosan a krémje, nem fog szégyent hozni a többi alkotásra.)
Nagy kedvencem: Hernádi Miklós: Közhelyszótár
KedvelésKedvelés
Ööö, általában filmes téren nem vagyok otthon, de én tíz évvel ezelőtt nagyon élveztem A nyomozót, és nem tenném egy csoportba a Csinibaba vonallal. (ez a harmadik bekezdés olvastán jutott eszembe)
KedvelésKedvelés
A Csinibaba itt épp szűkszavúan méltatva volt, és remek, legendás film szerintem. Állításomat, miszerint öt-tíz éve rendszeresen elkámpicsorodva jöttem ki a moziból, nem cáfolja, hogy A nyomozó szerintem is elég izgalmasra sikerült, bár én azt jóval később, kikölcsönözve láttam csak.
KedvelésKedvelés
nekem (számomra) az Utóélet nagyon bejött tavaly, más magyar filmet nem nagyon láttam, csak a Van valami…-t, de azt mondjuk nagyon untam. Bár az döbbenetes élmény volt, hogy megnézek egy filmet a maifiatalokról és baszki a szülőkkel azonosulok!
Megnéztem egy halom skandináv filmet is, szerencsére sok megnézhető online, letölteni nem szoktam és a tékában nem nagyon vannak ezek. Ilyenkor ér csalni, nem?
Amit viszont nem értettem a tavalyi felhozatalból, az a Lavina sikere, tényleg jó az alapötlet de teljesen elbénázták szerintem. Annyira sterilek a képei, hogy teljesen életszerűtlen lett tőle, aztán a szájbarágós párbeszédek a Laza Nővel… na meg a wtf kategória jelenetek, pl amikor a két gyereket a játszmájuk keretében kicsit magára hagyják a szülők a tejködben, vagy a buszos bénázás a végén… persze még ezekkel együtt is jobb mint az átlagos kínálat.
KedvelésKedvelés
Nekem pont azért tetszett végül is a Lavina, mert nem tudtam hova tenni, eléggé elidegenített, de közben mégsem. A laza nő, alkalmi barátja és a házaspár beszélgetése a vacsoránál például olyan volt, mintha ott ülnék, más jelenetnél meg úgy éreztem, ki van rakva egy transzparens is a tanulsággal.
KedvelésKedvelés
Szerintem A lavina nagyon nagy film.
KedvelésKedvelés
Véletlenül kétszer szerepel, hogy a Viharsarok mindhárom főszereplője amatőr. Egyébként eszerint Sebastian Urzendowsky nem az:
http://www.imdb.com/name/nm0773308/
A Rókatündért nagyon meg fogom nézni!
KedvelésKedvelés
Kösz, javítom!
KedvelésKedvelés
Még nem láttam, de szeretném megnézni. Annyit fűznék hozzá, hogy mikor először szembejött a filmcím, utána olvastam, ki is az a rókatündér. Érdekes, különben.
KedvelésKedvelés
Azt hiszem, ezt megnézem.
Ez is egy érdekes megközelítés : http://szabotanna.com/prozak/szabo-t-anna-dako-es-lidercfeny/
KedvelésKedvelés
Amúgy meg…
http://theater.hu/dl_win.php?type=csatolmany&id=481
KedvelésKedvelés
Óó!
Jóvan, meggondolom 🙂
KedvelésKedvelés
Nah, megnéztem, tetszett nagyon 🙂 Egy idő után már sikítoznivaló volt, ahogy úgy laknak tovább a lakásban, hogy minden hulla-körülrajzolás ott marad a padlón. Ahogy finoman átlép rajta, amikor ágybabújik. Az egyszerre cippzárhúzás a hullazsákon és a pulóverén. És az a nagy futás a végén az ajtótól az ágyig, miközben a lány a japán szellemmel pszichedelizál a halál partján. Nagyon ott van. Egyébként azt a jelenetet szinte biztos vagyok benne, hogy olvastam már valahol. Vagy csak olyan tipikus ez az alkudozás arról, hogy maradjon ott, azzal megmenthet valakit?
KedvelésKedvelés
Örülök, hogy láttad, és hogy tetszett! Szerinted miért kellett ennyire sosemvolttá tenni a miliőt?
KedvelésKedvelés
Nem tudom. Talán olyan, mint a fotókon az az az effekt, amivel elhomályosítjuk a széleit, hogy vezesse a tekintetet a főtéma felé. Talán jobb, ha nem lehet a történetet kötni semmi maihoz vagy konkrét előző korszakhoz, jobban látszik tőle az, ami örök vagy tipikus.
Miben van ez a megállás élet és halál határán alkudozni a démonnal? Nem jut eszembe, de mintha ezerszer láttam volna már.
KedvelésKedvelés
Az Akárkiben, a Peer Gyntben, de nekem még a haláltánc is eszembe jut róla.
Hm, érdekes. Csak mert egy ennyire más világot nagyon gondosan meg kell alkotni, és olyan kontrasztos volt a hatvanas évek miliője, romossága meg a kapitalizmus, azt nem értettem, azzal mit akar. Meg az elrajzolt őrültek, Cserna Antal, Kovács Lehel.
KedvelésKedvelés
Nekem erről a vonalról a Liselotte és a május jutott eszembe. Persze annak kicsit más a vége…
(Évekkel ezelőtt láttam, és belémégett.)
KedvelésKedvelés
Igen, a nevek is stimmelnek, de Pozsgay nem szerepel sem alapötletként, sem az írók között. Nem tudom, miért nem. Linkeltem is a szövegkönyvét följebb.
KedvelésKedvelés
Köszönöm, megtaláltam, elolvastam és megint bőgök.
KedvelésKedvelés
Meg fogjuk nézni, szerintem csak csajok. Egyszer kaptam ilyen filmeket kölcsön megnézésre, mint: Intim fejlövés, Rózsaszín sajt, Kaméleon. (tudom az utóbbinak erős visszhangja volt, vagy csak erős reklámja) vagy például nagy kedvencem a Presszó. Tudom régi, meg 1 kamera, de nekem nagyon tetszett. Idézek belőle sokszor: “…asztal körül kergettek?” De lehet hogy csak nekem van ilyen hülye humorérzékem. Látta őket valaki?
KedvelésKedvelés
Én láttam a Presszót, Sas Tamás, és a fiatal Fullajtár Andrea, meg Söptei, és borotválja a lábát a kádban valamelyik!
KedvelésKedvelés
Tegnap majdnem megnéztük hirtelen felindulásból, de még időben észrevettem, hogy az 50 szürke megy helyette műsorváltozásilag, megértésért könyörögve…. ANNYUKAT!
KedvelésKedvelés
Jaj, de ízléstelen. Beakadt a rókafarok a mozigépbe, vagy mi?
KedvelésKedvelés
Gőzöm sincs… eredeti műsor szerint ment volna 19.45-kor a Liza, késő este meg az Ötvenszürke. Erre most mindkét időpontban szürke van. Nem hiszem hogy egy vidéki moziban ekkora sikere lenne. És már hetek óta megy ugyebár. Fojjj!
KedvelésKedvelés
Időközben megnéződött, állatira tetszett!!! A rejtély: nem érkezett meg a film, ezért vetítették amazt.
KedvelésKedvelés
A Balsai Móni szerintem nagyon hasonlít az Eszenyi Enikőre.
KedvelésKedvelés
Igen. Csak jó a beszédtechnikája, és nem modoros.
KedvelésKedvelés
Az annak a jele, h tehetséges színésznő. Megnézzük mi is a barátommal. Kíváncsi vagyok.
KedvelésKedvelés
`En elso pillantasra az hittem az Eszenyi, csak kivasalva. Fiatal koromban tetszett az Eszenyi, nem tunt szokvanyosnak, de ha most latom akkor a falramaszok tole. Raadasul valahogy kiszamithato, unom is.
Kiss Manyiert valo rajongasom ellenben toretlen.
KedvelésKedvelés