meg tudod védeni magad

paplánynak

bár előbb írtam

Ne vedd komolyan. Ne nézz oda. Ne menj sötétedés után az utcára. Legyen nálad gázspray. Hagyd figyelmen kívül. Ne pazarold rá az idődet. Az elején állítsd le. Rázd le egyszerűen. Ne vegyél kivágott ruhát. Ne szólj vissza. Ne írj neki. Ne kiabálj, előbb szabadulsz. Ne vedd a szívedre. Ne vedd észre.

Komolyan vetted? Odanéztél? Kimentél utána? Nem volt nálad? Nem hagytad? Pazaroltad? Nem állítottad? Vettél? Visszaszóltál? Írtál neki? Kiabáltál? Szívedre vetted? Észrevetted? Így jártál. Ne csodálkozz. Hát mondtam neked.

Minden férfi ilyen. Majd megszokod. Jobban jársz, ha nem ugrálsz. Egy kicsit perverz. Hát istenem. Hóbortos. Vannak fura dolgai. Viszont doktorált teológiából, én nagyon becsülöm. Nem kell minden bokorban bántalmazást gyanítani. Örülj, hogy érdeklődik irántad. Gyakran buknak az ilyen fiatal nőkre. Ez normális, nem? Látod, tetszel a férfiaknak. Ő egy kicsit szókimondóbb. Mindig is ilyen volt. Szerintem ez nem zaklatás. Szerintem te rosszul akarod érezni magad. Te ezt élvezed. Ki akarod csinálni szegényt. Mondjak egy viccet? Szalad a bennszülöttek után a nő, hogy erőszakolják már meg. Hahaha! Most ez tényleg ennyire bánt? Nincs ennél nagyobb problémád? Vedd bóknak. Csak viccelt. Nincs neked humorod. Hogy bánthatna, ha húsz kilóval kevesebbet nyom nálad? Mindenhol vannak pszichopaták, vigyázni kell. Ő nem fog megváltozni, neked kell védekezned.

Amikor valaki elpanaszolja, hogy piszkálják, megtámadták, kellemetlenkedett valaki, akkor a jóakarók soha nem az agresszorra koncentrálnak, ellenben készségesen értelmezik a helyzetét, elemzik a történtekben vállalt szerepét, és tanácsokat osztogatnak, de reflexből. Ami azt is jelenti, hogy kétségbe vonják, hogy az illető, aki panaszkodott, adekvát módon felismeri, mi van vele, hogy képes eldönteni, mi lenne neki a jó, hogy nem túloz, és hogy joga van a negatív érzelmeihez is: lehet baja, nem ő csinálta magának. Végső soron arra figyelmeztetik, hogy maradjon a helyén, ne feszegesse a struktúrákat. Azt sugallják ezzel, hogy vele van a gond. Mindig az kap tippeket, aki szól, ezzel az ő felelőssége körébe tolódik a dolog, és nem az ellen lépnek fel, szimbolikusan sem, aki a visszaélést elkövette. Ő adott, mozdíthatatlan, nincs vele mit tenni. Bajod van? Hát tegyél ellene. Pletykaként az áldozat terjed el, nem az elkövető.

Az áldozat, ha szól, nem azért szól, hogy megmondják, ő nem érzi jól, meg feladatokat adjanak neki. Ez nem is méltányos, és ami fontosabb: nem hatékony, elkeni a valódi problémát, sőt: veszélyessé hizlalja. E mintázat mögött kirajzolódik az erőhöz való vonzódás, az opportunizmus és a cinizmus. És aztán, ha tragédia történik, lehet mondani, hogy ki hitte volna, meg miért nem szólt… Szólt, szólna, de ti süketek és részvétlenek vagytok.

A valódi probléma az, hogy az agresszor mindazt, amit tesz, viszonylag biztonságban, szankciók nélkül megteheti. Mindig a társadalmilag kevesebb hatalommal bíró csoport tagja: a munkavállaló, cigány, diák, nő, beteg, ügyfél az, akit efféle rendszerjellegű abúzus ér (ez önmagát magyarázza: attól gyengébb, hogy rendszeresen ki van téve a visszaélésnek vagy annak lehetőségének). És ő, az aki nagy néha szól. (Ezek csak példák, el tudom képzelni, hogy van olyan szerencsés szegmens, ahol az ügyfél az erősebb.) Az ő panaszait szokás relativizálni. Vagy azt gondolni, hogy ha öntudatos, amit az bizonyít, hogy szólt, akkor nyilván nem is gyengébb, sőt, ő az erőszakos. A másik, az erős fél pedig ezen erőviszonyok fedezékében teheti meg ennyire nyugodtan, ami neki előnyös.

Nem számítva a pszichopatákat és a gyilkosokat, néhány tabut: a pedofilt, a pofozkodót, a világ nem ismeri el, hogy sokféle módon lehet valakit megalázni, zaklatni, privát szférájába tolakodni. A finom húrokat pengető, biztonságos agresszor valószínűleg belövi, mi az, ami már a közízlés szerint is túlzás, és például nem trágár szavakkal, konkrét ajánlatokkal, fizikai támadással jön, hanem sokkal nehezebben tetten érhető, ügyesen becsomagolt módokon él vissza a másik bizalmával. Amit tesz, nemes eszmékbe öltözteti: ő lovagias, érzelmes, őneki rabul ejtették a szívét, ő a női nem nagy hódolója, ő csak segíteni akar.

Miért olyan kínos, mért rút hálátlanság kimondani, hogy a segítőkészség is lehet csapda, az ajándék is tud tolakodás lenni, a bók is lehet sértés (például mert a másik akarata ellenére szexuális közeget teremt)? Hogy a jóindulatú, kedves férfiak, hivatalok, szülők is átlépnek olykor fontos határokat? Hogy akkor is megálljt kérhet, visszavonulhat, meggondolhatja magát az illető, ha korábban neki ez a viszony nem volt ellenére, vagy elfogadott korábban ajándékot vagy előnyt a másiktól — pont ezzel szokás sakkban tartani például a pedofília áldozatait vagy a nevelőintézeti lányokat.

Aki kapott szeretetteljes gesztusokat is, az nem hálátlan vagy számító, ha terhessé válik neki a másik. Az integritásba atyáskodva sem lehet belegázolni. Miért olyan hiábavaló, ahogy jelezzük, hogy ez nekünk nem jó, miért nem elég jel az sem, ha figyelmen kívül hagyjuk a tolakodó közeledését? Miért kell gázspré, miért kell kiabálni? Miért mi leszünk nevetségesek? Miért értelmeznek az agresszorok minden reakciót a maguk igazolásaként igennek, sőt, provokációnak? Miért tudnak ennyire piócák lenni? Miért ilyen erős érdek, hogy a visszaélés áldozatának módja se legyen felismerni, hogy mi történt vele, és miért nem lehet kimondani, hogy nem, nem érdemelte ki, és hogy ki a felelős? Miért megy ugyanez a családtól a gyülekezeten és az interneten át a bíróságig mindenhol?

A másik, akinél a kontroll van? Neki jó. Nem szól. Lapít. Vigyorog. Les a sötétből. Meggyőz, hogy igazából neked jó, neki rossz. Te aláztad meg őt. Te vagy a bántalmazó. Rágalmazod. Soha, soha nem ismeri el, hogy amit tett, erőszak. Ha szólsz, ellened fordítja, amit megtudott rólad, gúnyolódni kezd, megkérdőjelezi a józan eszedet, hisztérikusnak nevez, állítja: imádod magad áldozatnak látni. Magához ragadta annak eldöntését, hogy hogyan kellene érezned magad, jogos-e, ha eleged van, hogy mi számít tolakodásnak. A közvélemény letéteményesének, a normális magatartás reprezentánsának tartja magát, ezekre hivatkozik. Úgy gondolja, te a postás köszönését is zaklatásnak vennéd, a rossz érzéseidet magadnak köszönheted.

És a többiek, akik sose tennének ilyet, hallgatnak, és rólad lesz meg a véleményük. Tudják, és végignézik, ahogy a testnevelő fogdossa, mustrálgatja a diákokat. Nem tartják visszásnak, ha tizenéves csajokat nézeget az interneten a negyvenes, ha lelki terrort vet be az edző, ha az iskolaigazgató fölényeskedik a szülővel, ha fenyegetőzik az erős apuka. Nem hisznek annak, aki szól. Félnek az erősektől ők is? Fel sem fogják, mi zajlik? Véletlen esetnek tartják? Sima empátiahiány, erkölcsi érzéketlenség ez? Azt hiszik vajon, ők biztonságban vannak?

Tele van ilyen leselkedő, tenyerét dörzsölő alakokkal a világ. Lesnek a gyerekedre is. És a gyereked nem fogja neked elmondani, ha hajlamos vagy mindenért, ami vele történik, őt bírálni. Ez nem a felelősségre való figyelmeztetés, hanem áldozathibáztatás.

8 thoughts on “meg tudod védeni magad

  1. Így van ez más szinten is. Amikor társadalmilag bántalmaznak, lejáratnak mint embert, falhoz szorítanak, zsarolnak, megfenyegetnek, rád küldik az ellenőröket, hamisan feljelentenek. Mikor megáll az ajtód előtt a rendőr autó villogó lámpákkal, nincs az a kimagyarázás, amivel tisztára tudod mosni magad. Ha meg ott állsz, mint Jézus Pilátus előtt, hallgatva, azt mondják rólad, azért hallgatsz, mert biztos részed van a bűnben.
    Az agresszort mindig előbb imádják, mert erős ember, legtöbbször döntő funkciókban van, van aki ereje miatt csodálja, van aki fél tőle.
    A tékozló fiús sorozatomban írtam én is ezekről a dolgokról. Igaz másként. Amikor az ember istene a fő agresszor.
    Igen, első fázisban meg kell tanulnunk előre látni a bajokat és kikerülni őket. Mert ha nem, úgy leszünk vele mint az, akit az átjárón halálra gázoltak. A hozzátartozók sírnak és vádolnak, hogy dehát elsőbbsége volt, joga volt elsőnek átmenni. Igen, most ezt tisztázhatják ezentúl, ha van értelme.

    Kedvelés

    • Nekem ez az átkelés olyan példa, amitől lila lesz a fejem. Minél inkább ez megy, hogy te vigyázz, rendszerszinten annál inkább konzerválódik az erőszak, a túlhatalom (azért állj meg, mert én vagyok az erősebb, szabály, szolidaritás coki), és a te átjutási esélyeid is romlanak. Én életben szeretnék maradni, de ő sem akar egész életében bűntudattól gyötörtetni és éveket börtönben tölteni. És ezt kockáztatja, amikor nem lassít. Át szeretnék menni, és ezért lelépek. Ha nem lépek le, semmi nem kényszeríti megállásra, nem jutok át. Ez az a helyzet, amikor egyértelműnek kell lenni. Tapasztalom biciklin is: nem tudok mit kezdeni a járdaszélen tanácstalankodó, magára vigyázó gyalogossal, és ilyenkor nem is lassítok. És szeretnék biciklivel közlekedni, nem mondok le az ő erőszakjuk miatt róla, és ezért szabályosan, de nem szégyenkezve biciklizem. Ha nem lépsz le, nem biciklizel, járdán mész stb., nem fogja megszokni az autós. Ha én vigyázok magamra (gázsprés, hosszú szoknya, nem nézekvissza), azzal azt üzenem: elismerem, hogy ez az oka a visszaélésnek. A visszaélés oka nem az áldozat. Ha ugyanilyen energiával szankcionálnánk a molesztálókat, bántalmazókat, gyorshajtókat, tilosban parkolókat, mint amennyit a védelmünkre fordítunk, nem a sunyi tippeket osztogatná mindenki a facebookon, hogy hogyan lehet elkerülni a büntetést, hanem szégyen is lenne, akkor visszaszorulna a jelenség. Sőt, csak ettől szorul vissza. Nehéz ügy persze, ha az, aki a tömeget képviselhetné, maga is mind mind zaklató, gyorshajtó. Nekem nagyon aggályos ez, hogy elvben elítéljük a jelenséget, a gyakorlatban meg sunnyogunk, mintha a mi felelősségünk volna. Az erőszakot nem lehet az áldozat oldaláról megfogni.

      Kedvelés

  2. Szerintem nem jó analógia a baleset. Azért, mert ott az okozó nem szándékosan csinálja, neki is baja van belőle. Az erőszak pedig szándékos, és csak az áldozat szenved tőle. Egyébként én még sosem hallottam, hogy valaki egy baleset áldozatát hibáztatná, az erőszak esetében szinte mindig.

    Kedvelés

    • Ha elkapják, elkapnák az erőszak elkövetőjét, akkor neki is baja lenne. Egy pedofilnak, bántalmazónak? Ez mind tilos. A balesetek oka pedig nem a vakvéletlen, hanem a rosszul megválasztott sebesség, index nélküli sávváltás, figyelmetlenség, elalvás, zebra előtti gyorsítás. Az autós felelőssége, igenis, és aki nem tudja ezt a felelősséget vállalni, ne autózzon. Amikor tavaly újévkor gyalogost gázoltak zebrán, ment a totalcaron az érvelés, hogy minek volt fekete kabátban, miért nem figyelt, úgyhogy szerintem ez is jellemző.

      Kedvelés

      • ez a miért nem figyelt nagyon jó:D miért nem ugrott el húsz méter per szekundummal az autó elől, mi?

        Kedvelés

      • Teljesen lényegtelen, hogy a KRESZ-ben az áll, hogy úgy kell a kijelölt gyalogos átkelőhelyet megközelíteni, hogy meg tudj állni.

        Kedvelés

  3. Szerintem az, hogy sokan az áldozatnak osztják a tanácsokat, önigazolás. “Velem ez nem történhet meg, mert én fel vagyok készülve, és kivédem az ilyeneket.” Biztonságérzetet ad, azt hiszi, őt nem kaphatja el senki.
    Ha egy pszichopata úgy meg ki az utcára, hogy leüti az első embert akit lát, akkor nem az arra járó a hibás. Lehet azon filozofálni, hogy miért nem 5 perccel később ment arra, vagy miért nem ment másfelé… De akkor valaki mást ütnek le, és az lesz a hibás?
    Legyen hosszú szoknya és ne öltözzünk kihívóan. Másrészt meg öltözzünk szexin, különben a férfiak szóba sem állnak velünk. A fene sem tud mindennek megfelelni. 😉

    Kedvelés

csak okos-jóindulatú írhat ide

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .