rezzenetlenül sakkozó férfiak

Októberben és novemberben sok filmet láttam, és több film kapcsán is eltűnődtem a Nagy Kérdésen, hogy ha férfiakat tömlöcbe vetnek (Libertate), avagy egy koma magára marad lehetetlen körülmények között, akkor hogy nem nő ki a szakálla.

A másik, ennél is izgalmasabb kérdés: hogyan lehet imbolygó vasúti kocsiban, a kanyarban sikoltó síneken (avagy tengerjáró hajón!) fatáblán sakkozni, még a mágneses sakkfigurák elterjedése előtt? És: érdemes-e?

Erre pont választ ad a Mesterjátszma, Tóth Barnabás új filmje, amely a Cinefesten közönségdíjat kapott, és amelynek magtörténete Stefan Zweig Sakknovellája (abban van a hajó).

Fejtsétek meg ti is!

Egyébként is rajongok a zárt térben zajló emberi drámáért, és az azzal törvényszerűen járó feszes dramaturgiáért. Nem mintha nem szeretném a nagytotált, a road movie-t, a profi tájképet és a mozgalmas, sok statisztát mozgató, monumentális filmeket, az elágazó sztorikat, élettörténeteket. Azért szeretem viszont különösen a zártságot, mert a redukált tér erőteljes emberi drámát, feledhetetlen arcokat, karakteres alakításokat követel meg.

Börtön, hajófenék, sziget, vonat, lezárt kastély, nevelőintézet… ha nincs kiút, vagy a kilépés veszélyes, a csodajármű pedig nem oda tart és nem is egyszerű közlekedési eszköz – ez drámában is, krimiben is, vígjátékban is kiélezi helyzeteket, megemeli a tétet. Ilyen feladatra méltó és alkalmas színészóriásokat választanak a rendezők az efféle történetekbe, az operatőrök pedig rámennek az arcra.

A megrendítő színészek a Mesterjátszmában Hajduk Károly, akit filmben, színpadon, kisebb és hatalmas produkciókban évek óta csodálok, és persze “az ország kedvence”, Mácsai Pál, akit akárhogy öltöztetnek, mindenképpen úr. (Dú)vadságtól mentes, mindig decens, bölcs, humánus és intellektuális. Udvariasan, épp csak közepes hangerővel megszólal – és elhallgat mindenki.

Régóta tűnődöm, hogy a kedvenc színházaimban, Budapest népszerű prózai társulataiban miért ilyen kevés a Bánknak, Othellónak, Liliomnak való, dúvad férfi, az izomagy, a Herkules, a verekedős vagány, és miért jellemzőbb az aszexuális, androgün, hűvös, önreflektív, tépelődő vagy csak szónoklatokban erős férfi. De Hajduk Károly akkora formátum, hogy ezzel a fejjel és kisugárzással még Liliomot is játszott nemrég (most meg Alföldi is Liliom lesz Budaörsön). Mácsai pedig bringaboltos, szerelgetős, menő díler és szintetikusdrog-kotyvasztó mint Lőrinc barát. Mindketten játszottak már jóságos apafigurát, egyházi személyt, Hajduk Károly éppenséggel perverz sorozatgyilkost és Firszet is. Páros jeleneteik és szellemeik egyenrangúsága a legemlékezetesebb ebben a filmben. Hajduk Károly magányos vívódásai, szellemi ereje és lelki megingásai, az eredeti sakknovella kedvéért pedig másodszor is megnéztem a filmet. Az idei évad öröme, hogy az Örkénybe szerződött (LidércekShaxpeareDelírium!).

Meg a kemény, kötelességtudó Péterfy Bori miatt. Meg David Yengibarian éles arca miatt. Csodálatos Szirtes Ági és az ő korpás keksze. Benne van a filmben Bereményi Géza! És hát a szerelmespár: Varga-Járó Sára és Váradi Gergely:

Elképesztő a látvány, az operatőri munka, világszínvonalú az összes mozgó, tolongással járó jelenet. Sakkszakértője is van a filmnek: Szurmay-Palotai Piroska.

Ez itt az én drága elsőszülöttem a bal oldalon rohanvást, kék kabátban.

A történet csavaros, és nem lőhetjük le, én mondjuk amúgy sem szoktam cselekményről konkrétumokat mesélni soha. Viszont alaposan kikérdeztem nézőket az értelmezésükről,  változatos válaszokat kaptam, és a sajtóvetítésen az alkotóktól is hallhattam magyarázatokat, mert a Sakknovella igazán csak kiindulópont volt. Rengeteg apró részlet, kis utalás van, amelyekkel együtt másodjára állt össze a nagy kép. A színészek arcáért, a zárt tér feszültségéért és a megfejtendőkért nézzétek meg, művész- és plázamozikban is vetítik, közönségtalálkozókkal.

November 17-én az ETELE Cinemában Tóth Barnabás és Péterfy Bori,

november 21-én a szombathelyi Agora Savaria Filmszínházban Tóth Barnabás és Lisztes Linda online,

november 24-én a szegedi Belvárosi Moziban Tóth Barnabás és Varga-Járó Sára,

november 24-én a Premier Kultcaféban Szurmay-Palotai Piroska sakkszakértő, Lisztes Linda és Fonyódi Tibor, forgatókönyvíró,

november 25-én a Cinema City Westendben Mácsai Pál,

november 30-án a szentendrei P’Art Moziban Tóth Barnabás és Hajduk Károly,

december 1-jén a szolnoki Tisza P’Art Moziban pedig Tóth Barnabás és David Yengibarian, a film egyik kiemelt szereplője lesznek a vendégek.

Igazi csajos cég produkciója és forgalmazása: Juno11 Pictures

https://www.instagram.com/juno11pictures/

 

 

 

csak okos-jóindulatú írhat ide

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .