fogas kérdés

Mivel ez a szöveg — szerkesztettem, az első része — megjelent újságban, levettem. Majd visszatettem. A blog indulásakor, 2012 áprilisában írtam.

Nyolc biciklit lehet egyidejűleg az első kocsi hátsó részében szállítani. Ez mindig is így volt. Infrastruktúra nincs, kikaptak kétszer négy ülést, ennyi. Egymásnak döntjük, a finnyásabb a vázak közé szorítja a kesztyűjét, megy az egyezkedés, ki meddig utazik.

Tavaly nyáron megjelentek a vagyonőrök. Ha megfordítja a nyakába akasztott laminált táblát, már ellenőr. A nyolc az nyolc. Nincs irgalom.

Miért nyolc?

Nem tudjuk.

A vagyonőrök vitáznak, magyaráznak, elállják az utat. Jegyet is árulnak. Egyszer egy renitens kilencedik nem hagyta magát: munkába megy, kész. A forgalmi iroda segítségével elindították a másik vágányról a másik szerelvényt. Rohant át a biciklivel, aki bírt, de addigra az ott várakozók már felszálltak. Mindennapos a lökdösődés, szóváltás. Mindenki utál mindenkit.

Ez a dolguk, valaki erre adott utasítást. A forgalmi irodából őket is ellenőrzik. A nyolc az nyolc.

A nyolcból hét downhilles. A nyolcadik én magam volnék. De nem tudok lenni, amióta megy ez a tavasz, többnyire nem engednek fel.

Liberális vagyok, mindenki maga döntse el, miért megy a hegyre. Nem szeretem a kifarolt, tönkretett növényzetű hegyoldalt, és zavar a hangos trágárságuk, de hát minden bicikli egyenlő. De azért, na. Hogy ők felvonóznak álló délután, föl fogassal, le downhill, és én ne tudjak hazamenni vacsorát főzni?!…

Ma is így jártam. Két álmos gyerekkel jövök az oviból, játszótérről. Az induló szerelvénynél kilencedik vagyok, nem is az első kilencedik, a többiek már átmentek, az ismerős bringás srác sajnálkozva mondja, neki is úgy engedte át a helyét egy másik bringás, nagyon siet. Húsz perc múlva indul a másik.

Átballagok. Ott is felgyűltek, beszállok ötödiknek. Megtelik hamar.

Kint, a padon halál nyugodtan ül egy biciklis. Jön a sofőr, indulunk, erre a biciklis betolja. És még ketten, fölszállnak gyorsan. Tizenegy. A két őr csak néz, mintha legjobb rendjén menne dolga.

Odamegyek az őrökhöz: ez most mi? Magyarázzák el nekem, mi a szabály. Engem az előbb nem engedtek fel a kollégák.

Mi rendesek vagyunk. Az úr, meg az a másik is, helyi lakos, ismerjük.

Mondom: jól értem, önöket kivezényelték ide, hogy szigorúan csak nyolcat engedjenek föl, de maguk a helyiekkel kivételt tesznek?

Igen, őket ismerjük.

Engem miért nem engedtek fel az előzőre kilencediknek, két gyerekkel?

A kollégák nem ilyen rendesek.

Ne haragudjon, mi értelme az ön munkájának?

Már megbeszéltük a forgalmistákkal: aki a hegyen lakik, az jöhet.

De akkor én, aki minden nap fogasozom a gyerekekkel és a bringával, miért várok rendszeresen húsz-negyven perceket? De vártam egy órát is egyszer. És toltam fel a Diós árkon az alvó óvodással, mert nem lehetett kivárni.

Igen, magát is ismerjük. Mi fölengedjük.

És mi értelme amúgy a rendelkezésnek? Miért nyolc?

Egy hölgynek egyszer olajos lett a ruhája. Panaszlevelet írt. Kézzel írta, arra hamarabb válaszolnak. Azóta ellenőrizzük, minket úgy vezényeltek át a kisföldalattiról. Itt azért jobb a levegő.

Tehát egy hölgynek egyszer a nem tudjuk, hányadik biciklitől olajos lett a ruhája. És a downhillesek és a többi biciklis itt torlódik és anyázik, mert a mamóka elérte, hogy csak nyolc lehessen? Hét bicikli nem olajos, kilenc igen? Maguk meg a jegyet sem nézik? Mi értelme ennek?

Hát, magát ismerjük. Itt mi most leszállunk, Dénes. Viszontlátásra. (Csak az Orgonásig vagy az erdei iskoláig mennek, mert addig csak a legelszántabbak tekernek fel.)

Kafka. Örkény. Ionesco!

Nézem a downhilles fiúkat. Ti miért nem csináltok forradalmat? Ha én ennyien lennék, én forradalmat csinálnék!

Á, fel lehet jutni. Ezek is rendesek.

Ti fiatalok vagytok, titeket egyáltalán nem zavar, hogy ennek a kisebb hadseregnek (párosával ellenőriznek minden induló szerelvényt) a munkája tökéletesen értelmetlen? Azért vannak itt, hogy azt nézzék, nyolc-e a nyolc, mert a néni ruhája olajos lett, de ha rendes, te meg fent laksz, fölmehetsz, és akkor nem gond az olajos ruha.

Á, úgyse lenne semmi.

Ez Kádár-kori reflex. Ti nem is éltetek akkor, nem ér.

Mi csak tizenhat évesek vagyunk, mire tetszik (…) gondolni, mit csináljunk?

Majd hetvenhat évesen fogod megváltoztatni a világot, mi? E-mail tömegesen. Meghackelni a honlapjukat. Végigtagelni a nyolcbiciklis ragaszokat. Virágos női szoknya erre az ajtóra, áthúzva. Tüntetés. Flash mob. Facebook! Forradalom! Ehelyett itt morogtok. Ti is morogtok.

Aki szemét, úgyis szemét, az szól még az olyanért is, ha a biciklimatrica csak oda van rakva (ötszázért egy hónapig szállíthatja a biciklit a tulajdonosa az erre alkalmas járműveken, egyébként csak vonaljeggyel).

Még jó, hogy szólt. Ragaszd be. Ötszáz szaros forint. A biciklid félmillió! Titeket nem zavar, hogy az a szemét, aki azt csinálja, amiért a pénzt kapja? Nem velük van a gond!

Ennek az egésznek úgysincs értelme. Hiába is írnánk.

Én írtam nekik e-mailt, mondja az egyik. Nem válaszoltak.

Nem kézzel írtad. És nem lett olajos a ruhád.

Nekem visszaírtak. Azt mondták, januártól megváltozik a rendszer.

ááááááááááááááááááááááááááááááááááá

Újabb adalék másnapról. Fölszállok harmadiknak, tizennyolc perc múlva indul, elvonulok, belemélyedek Téreybe. Ezúttal négy ellenőr üldögél az üléseken. Megjelenik egy csapat ifjú downhilles, de vagy heten, és nyomják be a bringákat. Az ellenőrök csak néznek. Akkor már odamegyek: ne pakoljatok rá, én leszállok a Svábhegynél. Hát felnőtt ember vagy, kezdi az egyik (mindenki más magáz és csókolomoz). Hát gondolkodjál, hát mindenki a végéig megy. Hát megvárod, amíg bepakolják, addig fogod. Vagy hát nem olyan nagy dolog két megállót visszagurulni. Ez a legegyszerűbb. De most logikusan gondolkodva. Te komolyan gondolod, hogy én majd nem tudok leszállni, és azért, hogy nektek kényelmes legyen, tovább megyek? Én nem hobbiból megyek föl. Vagy hogy én addig itt várok kint, amíg beerőltetitek a húsz biciklit? És akkor én lemaradok? Hát megbeszéled az ellenőrökkel, hogy már itt voltál. Hát mindenki végig megy, ez az alap.

Ó, bazmeg, már megint az az alap, meg a logikus, ami nekik kényelmes.

Nem, azok mennek végig, akiknek ez délutáni móka. Szerintem az a logikus, hogy ha később jössz, akkor udvariasan megkérdezed, ki meddig megy. Különösen, ha ennyien vagytok. Na, tegnap meg azért arénáztál, hogy miért csak nyolcat lehet. Nem az volt a bajom. hanem hogy ha nyolc, akkor miért nem tartják be. Ez az egyetlen értelme a szabályozásnak. Hogy nyolc bicikli közül még ki tudja szabadítani, aki előbb száll le, ha már nincs annyi eszetek, hogy megkérdezzétek.

És végignézte a figura, ahogy mások, akik csitítani próbálták, szétszedik a biciklihalmot, köztük az övét is, hogy az enyémet kiszabadítsák. Aztán álltam még negyedórát az ajtónál, míg ők felrakott lábbal engem szidtak.

Úgyhogy nem leszek demokratikus: szerintem abszolút elsőbbsége legyen annak, akinek a mindennapi élethez szükséges a biciklizés. Jól látszik a bicikli fajtájából, a teleszkópból, hogy ki miért megy.

13 thoughts on “fogas kérdés

  1. Visszajelzés: keressetek, és megadatik | csak az olvassa

  2. milyen érdekes. áprilisi. most olvastam. nekem most volt fogas kérdés élményem.
    szombaton.
    júliusban.
    mi a zurammal és a gyerekeinkkel nem szoktunk békávézni. ilyen hülye középosztálybeli szokásaink vannak, hogy autóval járunk és félünk motorral és kerékpárral közlekedni. főleg én. főleg motorral. kerékpárral a kerékpárúton nem annyira, viszont reggelente mindig van egy-két-há gyerek akik beülnek velem az autómba, ezért furán adná ki magát, ha egy szép hétköznap reggelen bicós cuccban, bicóra pattanék (mondjuk 05.00 órakor, hogy még beérjek és még át is tudjak öltözni office-ba). szóval fura lenne, hogy hol az anya 07.00-kor.
    mindegy is.
    fogas a kérdés. meg a hév. meg a máv. ezek nekünk ritka élmények. és – bár nem polgári családban szocializálódtunk – kézhez kaptuk az illemkockát.
    először köszönünk, majd tájékoztatást kérünk (tényleg nem azzal a nyomd az infot vazze stílusban, mi tényleg szeretnénk tudni, hogy mikor, mit, mennyiért és mit kapunk érte).
    és igen a kérdés fogas: sem a máv, sem a hév, sem a fogas: nem következetes és a szabályaikat gyanítom ők maguk sem ismerik, vagy ha igen, akkor rosszul.
    a fogason most szombaton vettünk 7 db teljesen egyforma menetjegyet (320.-Ft/db). négyen voltunk+négy bicó, de a kamasz fiamnak van bérlete (ujjé!) megkérdeztük. válaszoltak, hogy a bicó az 400, egyébként meg rendes jegy a személynek. oké vettük. és vettük a jegyet is, viszont mégis 7 db tök egyforma jegyet kaptunk és nem négyszázat fizettünk a bicóért. megint köszön, kérdez, másik békávés válaszol: a matricát rá kell a bérletre ragasztani (ez hogy jött ide? de most már ezt is tudjuk. hétfőn meg is néztem az utazási feltételeknél, hogy tényleg fel kell ragasztani, ezt legalább készségszinten tudta, bár nem ezt kérdeztem). szóval kiderült, hogy nincs külön bicó jegy, ezért azt kapja szegény bicó ami van. ezt követően (mert mi tényleg annyira nem szoktunk ilyen járműveken utazni, hogy tényleg nem tudtuk, hogy mit kell csinálni a 7X320 ft-os jeggyel (7X320=2240. ez az összeg kicsit furcsa, ha arra gondolok, hogy előző héten balatonakali és akarattya között 1600-at fizettünk, akkor 5-en voltunk és 5 bicó, de családos kedvezmény stb. stb.. csak csendben jegyzem meg, hogy a máv és a bkv egy tőből fakadhat, mert a mávos bácsi igazából fövenyestől adta a jegyet, mert azt mondta, ő csak onnan adhatja és valójában meg kéne, hogy büntessen minket, mert akaliban jegyet kellett volna vennünk ((a zuram próbálta, de indulás előtt 5 perccel már nincs jegypénztár!!!)), de ő rendes velünk…)
    szóval a fogason elvette tőlem a hét jegyet a bácsi, majd visszaadott hármat azzal, hogy ő csak a bicókét ellenőrzi (?). majd a maradék négyet visszaadta úgy, hogy kettőt érvényesített, kettőt pedig nem.
    nem értem.
    ő akkor most rendes volt ugye?
    ja és több bicó volt a fogason, mint nyolc és az állán kis szakállt viselő visszatérő dowhhilles fiú velünk is bunkó volt.
    üdv.
    Emese

    Kedvelés

    • Hát, titeket jól átvertek. Készül a dh-cikk is. De ilyet, hogy az 400, mikor ki van mindenhová írva, hogy plusz vonaljeggyel lehet biciklit vinni, még nem hallottam. A legdurvább pedig, hogy a dh-soktól nem merik kérni a jegyet az ellenőrök. Ott röhögnek.

      És igen, a BKV-n nincs családi kedvezmény.

      Kedvelés

  3. végül is gazdasági szinten nem ért minket kár, hiszen valójában 320-at fizettünk per bicó per ember.
    a 400 csak elhangzott. és ez nem is igazán sérelem, csak elgondolkodtató, hogy az arra kompetensnek vélt emberek miért is mondanak (tájékoztatásul) ökörségeket.
    és végül is a maradék 5 db jegyet a fiam gyorsan magához vette, mert ő abból űz sportot (többszöri tiltásom ellenére és a középosztálybeli értékek ismételgetése mellett), hogy a végsőkig képes kihúzni jegy és bérlet nélkül (az erre kapott pénznek rengeteg igen hasznos helyet tud azonnal). a bliccelés közben pedig jól jön ha van nála kezeletlen vonaljegy. ezen kívül még az éjszakai járatokon használja, többnyire a haverokat segíti ki és ekkor jó fej.
    szóval gazdaságilag mi nem jártunk jól. de a gyerek mindenképpen…

    Kedvelés

  4. a történet folytatódik!
    alant a májusi BKK-nak küldött érdeklődő levelemre küldött válaszlevél olvasható.
    Élvezzétek, nyamjogjatok rajta, hiszen a nagy BKK szólt hozzám.

    Tárgy: tájékoztatás

    Tisztelt …. Úrhölgy!

    Hivatkozva a Társaságunkhoz 2012. május 8-án érkezett levelére elöljáróban engedje meg, hogy szíves elnézését kérjük válaszadásunk hosszú átfutási idejéért.
    Tájékoztatjuk, hogy Társaságunk véleménye szerint is a közösségi közlekedés vonzóvá tételének egyik lehetősége a járműveken a kerékpárszállítás feltételeinek megteremtése, azonban jelenlegi kialakításuk nem alkalmas erre a célra. Ugyanakkor örömmel értesítjük, hogy első lépésként a fogaskerekű járművein megvalósításra kerül az Ön által is javasolt átalakítás. A HÉV szerelvényeken már hosszabb ideje meg van a lehetőség kerékpárok szállítására. A HÉV szerelvények átalakításának a kérdésén is dolgozunk, a HÉV esetében a feladat megvalósítása azonban nehezebb, hiszen a nagyobb darabszámú kerékpárok biztonságos szállításhoz elengedhetetlen lenne kerékpártárolók kialakítása a járműveken.
    Vizsgáljuk továbbá az autóbuszokon történő kerékpárszállítás lehetőségét a jármű fedélzetén, illetve a hátsó homlokfalra szerelt kerékpártartón. Az összes tömegközlekedési jármű kerékpárszállításra történő alkalmassá tétele során mérlegeljük, hogy a kerékpár nélkül közlekedő utasainkat ne érje jelentős hátrány a változtatás során. Elkötelezettek vagyunk a kerékpárszállítás minél nagyobb kiterjesztésének ügyében Budapest tömegközlekedési hálózatán.

    Emellett azok számára, akik Budapesten kerékpárral szeretnének közlekedni, további megoldást jelenthet Társaságunk által tervezett kerékpáros közösségi közlekedési rendszer. Összesen 74 db kerékpárállomáson lehet majd biciklit bérelni, ebből 59 db a pesti oldalon, míg 15 db a budai oldalon fog működni. A rendszer – előzetes regisztráció után – bárki számára használható lesz. Az átadást 2013. közepére tervezik. (forrás: http://www.bkk.hu/fejleszteseink/bubi-kerekparos-kozossegi-kozlekedesi-rendszer/)

    Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását.

    Budapest, 2012. augusztus 1.

    Tisztelettel:

    Koordinációs és Ügyfélszolgálati Főosztály
    [1/1] főosztályvezető

    Tárgy: tájékoztatás

    Tisztelt XXXXX Emese Úrhölgy!

    Hivatkozva a Társaságunkhoz 2012. május 8-án érkezett levelére elöljáróban engedje meg, hogy szíves elnézését kérjük válaszadásunk hosszú átfutási idejéért.
    Tájékoztatjuk, hogy Társaságunk véleménye szerint is a közösségi közlekedés vonzóvá tételének egyik lehetősége a járműveken a kerékpárszállítás feltételeinek megteremtése, azonban jelenlegi kialakításuk nem alkalmas erre a célra. Ugyanakkor örömmel értesítjük, hogy első lépésként a fogaskerekű járművein megvalósításra kerül az Ön által is javasolt átalakítás. A HÉV szerelvényeken már hosszabb ideje meg van a lehetőség kerékpárok szállítására. A HÉV szerelvények átalakításának a kérdésén is dolgozunk, a HÉV esetében a feladat megvalósítása azonban nehezebb, hiszen a nagyobb darabszámú kerékpárok biztonságos szállításhoz elengedhetetlen lenne kerékpártárolók kialakítása a járműveken.
    Vizsgáljuk továbbá az autóbuszokon történő kerékpárszállítás lehetőségét a jármű fedélzetén, illetve a hátsó homlokfalra szerelt kerékpártartón. Az összes tömegközlekedési jármű kerékpárszállításra történő alkalmassá tétele során mérlegeljük, hogy a kerékpár nélkül közlekedő utasainkat ne érje jelentős hátrány a változtatás során. Elkötelezettek vagyunk a kerékpárszállítás minél nagyobb kiterjesztésének ügyében Budapest tömegközlekedési hálózatán.

    Emellett azok számára, akik Budapesten kerékpárral szeretnének közlekedni, további megoldást jelenthet Társaságunk által tervezett kerékpáros közösségi közlekedési rendszer. Összesen 74 db kerékpárállomáson lehet majd biciklit bérelni, ebből 59 db a pesti oldalon, míg 15 db a budai oldalon fog működni. A rendszer – előzetes regisztráció után – bárki számára használható lesz. Az átadást 2013. közepére tervezik. (forrás: http://www.bkk.hu/fejleszteseink/bubi-kerekparos-kozossegi-kozlekedesi-rendszer/)

    Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását.

    Budapest, 2012. augusztus 1.

    Tisztelettel:

    Dr. XY
    Koordinációs és Ügyfélszolgálati Főosztály
    [1/1] főosztályvezető

    Kedvelés

  5. Jó így? Csak én törölhetek. Semmilyen név ne maradjon, hacsak nem közszereplő.
    Tanulságos nagyon, a végén meg igen vicces és jellemző, ahogy azzal nyugtatnak meg, hogy de hát ők biztosítanak nekünk biciklit (máshol). Biciklim van, haza akarok jönni. Fogassal.

    Kedvelés

  6. köszönöm. köszönöm. köszönöm.
    a BKK levél: cinikus, gyomorforgató, kicsit dühítő (részemről, mert van egy sor más dolog, melyekre tartogatnom kell a dühömet)
    Magyarország, szeretlek!

    Kedvelés

  7. küldtem válaszlevelet a Tisztelt Főosztályvezető Asszonynak, nincs benne titok ezért megosztom e helyütt:
    Tisztelt …!

    Válaszukat köszönettel megkaptam, elolvastam. értékeltem.

    Mindenek előtt nagy örömmel tölt el és valóban üdvözlendő az a törekvés, amit a BKK tesz annak érdekében, hogy mind többen, így a kerékpárral közlekedők is igénybe tudják venni a tömegközlekedés járműveit.
    Az, hogy ezzel kapcsolatban milyen megoldások születnek, illetve a megoldásnak milyen akadályai vannak: hasznos erről értesülni. Ugyanakkor a BKK szolgáltatását igénybe vevő utast – kerékpárral együtt – csekély mértékben vigasztalja, hogy a BKK szeretné megoldani a problémát, de ez a tájékoztatásában szereplő akadályokba ütközik.

    Csekély vigasz, és a mindennapokban felmerülő utazási nehézségeket nem oldja meg. Csak példaként néhány élethelyzet, melyet kerékpárral a BKK járműre történő felszállás rövid úton és kényelmesen, jelentősebb költség- és időráfordítás nélkül megoldana:
    – műszaki hiba miatt elakadt kerékpáros;
    – esőben, viharban megázott kerékpáros;
    – a nagy távolságot lerövidíteni akaró kerékpárral közlekedő utas;
    – irodai öltözetben 30 km tekerést nem vállaló munkavállaló;
    – kis boltban bevásárló kerékpáros, akinek csomagjai túl nehéznek bizonyulnak a visszaúton;
    – gyermekét szállító szülő abban az esetben, amikor a gyermek mihamarabb szeretne úticéljához érni (a metro lényegesen gyorsabban teszi meg az adott távot, mint a kerékpáros).

    Tisztelt Főosztályvezető Asszony!
    Kérem a jövőben is szíves tájékoztatását, hogy milyen szakaszba került a BKK ezirányú tevékenysége és amint változást tapasztalok – alig várom – magam és a családom (összesen 6 fő) igénybe fogja venni a BKK járműveit ezzel – ha nem is jelentős mértékben – csökkentve a Budapesten közlekedő gépjárművek káros anyag kibocsátását.

    Tisztelettel:
    …..

    Kedvelés

  8. “Ti miért nem csináltok forradalmat? Ha én ennyien lennék, én forradalmat csinálnék!”
    Ennyi. Ha meg nem, akkor tessenek kussba lenni! Valami ilyesmit szoktam én is mondani. 🙂

    Kedvelés

  9. Sziasztok!

    Egy teljesen jelentéktelen figura vagyok a másik oldalról. DH-zom… Több barátommal, egy időben rendszeresen jártunk fel, bár mostanában már csak alkalmi “természet károsító”, és “antiszociális újgazdag” vagyok, vagyunk. Több probléma merül itt fel. Jól emlékszem, kb. 15 évvel ezelőtt már nagy divatja volt a Hegyre járásnak. Persze a felfelé tekerésre tök alkalmatlan, lefelé viszont annál használhatóbb kerékpárok tulajdonosai minden hétvégén, és a szünidőben folyamatosan jelen voltak a Fogason. Már akkor is. Többségében hangoskodó, nagyszájú vagányok voltunk, minden társadalmi rétegből. Nem akartunk semmi különöset, csupán minél hamarabb és minél többször feljutni, hogy újra meg újra meghódítsuk a szédítő lejtőket, a haverjainkkal együtt. Inkább mint a drogozás…
    Nem volt ezzel semmi gond, csak az egyetlen feljutási mód a FOGAS volt. Próbálták már akkor rendszabályozni a dolgot, nem sok sikerrel. Akkor is voltak utas-bringás, bringás-bringás, és BKV-bringás konfliktusok. Ez egy ilyen üzem. DE. Az utasok sem akkor, sem ma nem képesek megérteni, hogy a feljutás során okozott kényelmetlenséget nem a biciklisek okozzák. Ez a BKV hibája. Akkor is az volt, és azóta is az. Jelesül, miért kényszerítenek minket egy szűk, zárt térbe a nem kerékpáros utasokkal közösen? Nyilvánvalóan nagyobb forgalom esetén miért nincs semmilyen rugalmasan alkalmazható és kézenfekvő megoldás, ami a szankcionálás primitív eszközénél kicsit tovább mutatna?
    Kérem tisztelettel, komoly fizetőképes kereslet volna egy gyors, nem túl kényelmes, de sűrűn elérhető feljutási módra, amely a kerékpárosokra koncentrál. 15 éve, de lehet hogy még régebben létező probléma ez, amit valamiért nem akar megoldani az illetékes szerv. Pedig erősen fizetőképes kereslet volna, szezonális, nem állandó infrastruktúrát igénylő terheléssel. Milyen remekül működhetne egy 3-4 buszból álló flotta, mely némi átalakítás (a lerohadt belterű, kivonásra váró buszokból csak az üléseket kéne kihajítani…) után csak kerékpárosokat szállítana? Nem amortizálódna a Fogas sem olyan gyorsan, és véget érnének az örökös konfliktusok. Milyen jó lenne, ha a döglődő Libegőn is lehetne kerékpárt szállítani, (rengeteg példa van erre a világ számos bike és sí parkjában) ugyancsak nem kis bevételhez juttatva ezzel a szolgáltatót?

    NEM.

    Egyszerűbb egy kézzel írott panaszlevélre reagálva egy képtelen szabályt hozni, nyilvánvalóan megszívatva ezzel a vétleneket is.

    Visszatérnék a bunkó DH-s tipikus karakteréhez. Ez egy sztereotípia, mint a kövér német turista, vagy az adócsaló vállalkozó. Bárhol találkozhatunk irritáló, beképzelt vagy nemtörődöm emberekkel. Bajkeverőkkel. Köztünk is voltak, és lesznek is. Bárhol, bármilyen élethelyzetben találkozhatunk hasonlókkal, mégsem kezdjük el szapulni az “Opel-eseket”, a zöldségeseket, vagy a kockás inges embereket. Ha igen, az már nem a DH-sok baja… Szeretnénk elérni, hogy a bunkó egyének miatt ne az egész sportágat kárhoztassa a társadalom, főleg olyan vélt bűnökkel való megbélyegzésen keresztül mint a természetkárosítás, és hasonló képtelenségek.

    A kifarolt ösvényekkel lehet példálózni, de egy kiadós zápor vagy egy több napos esőzés után fel lehet menni a Hegyre, és el lehet csodálkozni a természetes erózió hihetetlen mértékén. A Hegy alapvetően igen változatos talaj összetételű terület, rengeteg sziklás, “murvás” folt van, ahol a termőtalaj vastagsága pár centiméter. Értelemszerűen ezeken a részeken az esővíz munkája sokkal drámaibb nyomokat hagy, mi is rendszeresen szembesülünk a járhatatlanná vált, vagy extrém módon veszélyessé változott talajviszonyokkal. Egy tél végi, tavasz eleji olvadásos, csapadékos időszak, többnyire felismerhetetlenné teszi a megszokott régi ösvényeket, nyomvonalak tűnnek el, és újak keletkeznek. Több hónapnyi kerékpáros jelenlét nélkül is…
    Nem különösebben rongálja jobban egy adott ösvényen rendszeresen közlekedő bicajos az ösvényt, mint a természet maga. Az erdőgazdaság lánctalpas vontatói, és több tonnás munkagépei után pedig nevetséges a bicajosokra mutogatni.
    Mesélhetnénk még a cross motorral, quadal, terepjáróval fáért, és egyéb erdei javakért járó illetve az erdőt sittlerakónak tekintő helybéliekről, illetve a túraútvonalat szemétkosárnak és korzónak tekintő kedves turistákról is – de minek?
    Vannak olyan ösvények, amik szabályosan – és szerencsére – járhatatlanok gyalogosan. Nem léteznek a turista térképeken. Mi viszont arra IS közlekedünk. Sportból. Nem vadakat kergetünk, nem fákat tördelünk, és nem gyújtogatunk. Ehhez viszont használnunk kell a Fogast, és a közös túraösvényeket. Közös odafigyeléssel, és több türelemmel szerintünk megoldható lenne egy mindenki számára kedvező állapot elérése, de ez valamiért nem éri meg a város vezetésének. Ez lenne inkább a fő probléma.

    Köszönöm a figyelmet sok tisztességes extrémsportoló társam nevében is.

    Kedvelés

    • Kedves Péter! Minden társad megírta ezt, de engem nem hat meg, hogy vannak tisztességes sporttársak, ez lenne az említésre sem méltó minimum, én sem terrorizálok másokat. Ráadásul nem is igaz, te is írtad, hogy elleptétek a járatot, nem vagytok másokra tekintettel, hogy ők is fölférjenek, hangosak vagytok, az meg tény, hogy természetkárosítotok. Sőt, lehetsz akkor is zavaró, tömegként aggasztó, mások által nem kívánatos tendencia részese, ha nem is csinálsz semmi szabálytalant, és te magad azt gondolod, hogy jó fej és méltánylandó vagy. Motorozni is szabad, de ha ellepik az utcánkat a berregő izék éjjel, akkor jelezzük, hogy menjenek innen. Igényedet nem egy, a közösséged által megfélemlített, megfenyegetett, megvert nőn kellene érvényesítened. Tátott száj, sült galamb. Miért nem BKV-nak írsz? Nem vagyok döntéshozó. Nekem pl. benőtt a lábujjkörmöm, mégsem írok hosszú kommentet a te blogodra. Értjük, mindenki érti, én évek óta tanúja vagyok, mit akartok a fogason, és miért. De mi, nem-DH-sok nem fogunk a ti érdekeitekért harcolni, hiába írjátok le ezerszer ravaszul, hogy “közösen kellene megoldani a problémákat”, nekünk ez nem problémánk. Épp az a baj, hogy ti is leszartok másokat, de úgy, hogy sokan közületek szabályt is szegnek, az ellenőrrel erőszakoskodnak, elviselhetetlenek. Én pl. harcolok a kutyaszar csökkentéséért vagy a levegő tisztaságáért, az ovis ebéd színvonalának javításáért. Nem vállalok olyan feladatokat, amellyel az életminőségünk romlana.

      Ingerültté tesz ez az önzés, az elváró magatartás. Tévedsz, az a hibás, aki méltánytalanul viselkedik, másokat kiszorítva visszaél a közszolgáltatással, ordibál, kellemetlenül viselkedik. És nem oldja meg a saját luxusproblémáját, amelynek megoldása méregdrága és közösségellenes. Miért is kellene az adófizetők pénzéből maroknyi ember hobbiját finanszírozni? Mert jobb, mint a drog? Ez milyen hülye érv? Neked jobb lenne, ha drogoznál? Magadért, magatokért vagy felelős, akár DH, akár drog, akár a szabályok betartása a téma. Több tucat DH-s ágált itt meg a megtámadásomról szóló hírek alatt sértetten, és hivatkozott észérvek híján azokra, akik szerintük még törvénysértőbb módon viselkednek.

      Ébredjetek fel, nőjetek fel, senkit nem érdekel, hogy ti hol bicikliztek. Nekünk, természetet nem károsító, szabályt nem szegő többségnek nem érdekünk, hogy ti vérszemet kapjatok, és sokan legyetek itt, ahol lakunk és élni szeretnék, és nem azért, mert rossz fejek, öregek és irigyek vagyunk. Sportolok én is elég komolyan, de megfizetem az árát.

      Én iszonyatosan megkönnyebbültem ősszel, hogy végre kevesebben lettetek, és nagyon remélem, nem kell többet a feszültségét rajtam levezető, gúnyolódó bandával együtt utaznom. Mindig szólni fogok az ellen, ami felháborít, ez a munkám. Tudom, hogy te kivétel vagy, aki épp nem fenyegetőzik azzal, hogy elás az erdőben, mind ezt írja.

      Hiába “nem léteznek” azok az ösvények a térképen, akkor is egy tájvédelmi körzetben vannak, élővilággal, sérülékeny talajjal, és akkor is veszélyes, amikor keresztben a turista létező útvonalára csapódsz, akkor is tilos a jelen törvények szerint, amit csináltok, és akkor sincs jelenelg több hely a fogason.

      Mindenkire mindig odafigyeltem, jó fej voltam, nekem nem kell tanács a közösségi viselkedés normáival kapcsolatban, a közösséged bő felének, akik “istenem, hát hangoskodnak, szabályt szegnek”, viszont nagyon is.

      Kedvelés

  10. Tisztelettel megköszönöm a választ. Valóban terjedelmes, és nem teljesen a blog (fogas kérdés) témájához illő a téma, de szerintem nem teljesen értjük egymást. Nem kérem senkitől a hobbim finanszírozását, elég masszív összegeket tettem bele, és ezért a pénzért kitartó munkával fizettem. Természetesen az ötleteim mind viteldíj befizetése mellett működhetnek, ami egyet jelentene az általad olyan félelmetesnek és taszítónak leírt társaim eltűnésével a Fogasról. A környezetkárosításról megint csak eltér a véleményünk, de ez most nem vitatéma.

    Bejegyzésem a blogon olvasott felkérésre született, mely szerint nekünk, DH-soknak, forradalmat kéne kirobbantanunk az állapotok megváltoztatása érdekében. Természetesen az én világomban ezek a dolgok nem így működnek. Remélem ebben azért egyetértünk. Ettől függetlenül részemről ez egy jó szándékú bejegyzés volt, nem számítottam ennyire heves reakcióra. Sajnálom ha megbolygattam valamely, számomra ismeretlen emléked. Üdv, és további jó blogolást.

    Kedvelés

csak okos-jóindulatú írhat ide

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .