testösszetétel-mérés

Ezen az oldalon a két, TANITA típusú, elektromos ellenálláson alapuló testösszetétel-mérésemet mutatom meg. El is magyarázom, de katt a képre.

Május 15-én testösszetétel-mérés: Fájdalom Ambulancia, MOM Sport. TANITA MC980 multifunkcionális szegmentális testösszetétel-elemző. (Az eredményt itt hagyom az elején egy ideig.)

Ez is frekvenciás, vagyis elektromos ellenállás alapján különíti el a szöveteket és becsüli meg a súlyukat, tehát nem képalkotó eljárás, mint a még mindig legmegbízhatóbb DEXA (amiről itt és itt olvashatsz).

Szombaton voltam negyvenegy éves. Ezek a nem-egész-fiatal szülinapok, a személyes újévek pedig az összegzések is – a többi napon tesszük a dolgunkat. Az öt, Reedben edzős hónap eredménye is ez a mostani. A testem anyagcsere-szempontból (és ízületek, teherbírás, vitalitás, kardio-edzettség és laborszempontból is) huszonéves állapotban van.

Decemberben egy testszégyenítést amúgy elvből elítélő egykori rajongó, élvonalbeli kommentelő kezdett ki álnéven a blogján, hogy “mit dumál életmódról a nyolcvankilós blogger”. Fura volt, egyrészt rájönni, ki ő, filózni azon, hogy mire haragszik ennyire, és miért nézeget még mindig, másrészt hogy úgy fogalmazott, mint ha én ajánlgatnám a portékámat, miközben ő figyelte, mit csinálok. És piszkálta a dolog, nem is hagyta szó nélkül. Mivel Máltáról azóta is jő a napi 4-6 kattintás, neki is írom: kiderül e mérésből mindenekelőtt az, hogy a testsúlyom és BMI-m nem jelez semmi érdemit (megjegyzem, másoknak is csak elnagyolt adat). Érdekes ez az egész: lehetnék én durván elhízott ezzel a súllyal (ezt sugallja a finnyogás), de nem vagyok, sőt. A többi meg ízlés, személyes döntés dolga. Én nagyon szeretem, hogy ilyen lett a testem, és évek óta dolgozom, hogy ilyen és még ilyenebb legyen.

Miért elnagyolt adat a BMI? Mert ilyen az alkatom, és mert (főleg) nagyon sokat sportolok. Több kiló vagyok, mint az ideális, de a zsírom sokkal alacsonyabb (majdnem tíz kilóval kevesebb), mint az életkoromban minimálisan kívánatos 19,4 kiló, összesen 13,3 százalék, az izmom pedig sokkal több (az is majdnem tíz kilóval), mint a felső határ. Mindez látszik ránézésre, a ruhaméreteimen és körfogataimon, de itt a dokument is.

Nem vagyok meglepve, mert a normál értékeket átlagos életmódú emberekre kalibrálták. Az én plusz tíz kilónyi “túlsúlyom” tehát mind izom. Persze, fogyhatnék még zsírból, látok is ennél is alacsonyabb zsírszázalékú nőket, de kb. tíz meg nyolc százalék alatt gondok kezdődhetnek: hormonfelborulás, anyagcsere-lassulás, szögletes formák. Nekem már két éve a mellem állapota és formája mutatja, hogy túlzásba vittem-e a szálkásodást.

Nem érdekes, hány kilós a tested, AMÍG az izomszöveted normál vagy több, a zsírszöveted pedig ehhez normál vagy alacsony. Hogy mennyi az annyi, az egy vagy több ilyen vizsgálatból derül ki.

FullSizeRender-15

Felsorolom, mi mindent mutat ez a mérés most:

Testtípus (physique) rating): a háromszor hármas rács a jobb szélen középen, alacsony-közepes-magas zsír, alacsony-közepes-magas izom, ennek 9 féle variációjából melyikbe tartozom.

Alapanyagcsere (BMR), ez extrém magas, egészen a skála végén, 1863. Tehát annyi, mint egy törékenyebb nőnek a teljes napi fogyasztása, és a BMR ugye az az energiamennyiség, amelyet egy kómában épp csak pihegő, meg sem mozduló test fogyaszt. Ezt a számot sok minden alakítja, nyilván nem látja a gép sejtfolyamataimat meg a hormonokat, ez csak következtetés az izom–zsír arányból és életkorból.

Metabolikus életkor: 26.

Csont-, izom- és zsírtömeg. 75 kilómból 10 deka a ruha (!), 10,0 kiló a zsír (normál tartomány: 19,4–33,3 kg), izomtömeg: 61,7 (normál: 41,3–52,3 kg), csont: 3,3. Egyébként heves hétvégi tortázás, kétnapi nemedzés után, és közvetlenül menstruáció előtt volt a mérés.

A test vízaránya, nők esetében a 45–60 százalék a normális, az enyém (az izom miatt) 66,8 (és ciklus végi vízvisszatartás). Sejten belüli (ICW) és sejten kívüli (ECW) víz külön. (Erről azt gondolom, hogy a sejten kívüli víz pangás, egy része kihajtható.) A kettő aránya, és főleg, ha változik, is jelez valamit.

Zsigeri zsír (visceral fat), pontozva. (2-es az enyém, a normál 1 és 13 között van.)

Szegmentált szövetek testtájanként: törzs, bal láb, jobb láb, bal kar, jobb kar. Ezeket ötszögekkel ábrázolják, mindenhol kívül esek a normális (kék és zöld) sávon, az izom nagyon magas, a zsír nagyon alacsony, de nem a legszélsőségesebb módon. A bal karomnál hegyesebb a szög, itt vagyok aránytalan. Ennél is pontozzák az értékeket.

Az össz-zsírszázalékom 13,3 százalék, és a végtagjaim érdekesen zsírosabbak, mint a törzsem: ott 8,6, a bal karomon 15,4, a jobb karomon 12,6, a balon 15,4, a bal lábamon 19,8, a jobbon 20,7 százalék a zsír. Tehát, a bal karom jóval izmosabb és zsírosabb is, a bal lábam viszont kicsit izmosabb, de zsírtalanabb, mint a jobb. És kettest kapott a lábizmom, viszont elég zsíros, mármint itt a mínusz tartományban. Az izom a bal karomon a legkirívóbban sok: 4-es pontot kapott, a másik 3-at, és nem tudom, ennek az aszimmetriának mi az oka. 3,9 kiló izom van a bal és 3,7 a jobb karomon. Jobbkezes vagyok, szimmetrikusan edzek, edzővel. Ezt az egyensúlytalanságot már mutatta a két évvel ezelőtti DEXA is, és azóta csak fokozódott.

A teljes jobb és bal testfelet nem nézi külön, így csak kiszámolni tudom, van-e aránytalanság úgy is. A másik, amit nem tudunk meg innen, az android–gynoid zsír aránya.

Ennyi a lényeg. További ambícióim: heti négy-öt edzés sok nyújtással, akrobatikával, az állapot fenntartása. Vállat erősíteni, dolgozni az aszimmetria ellen. Akrobatikában fejlődni, kísérletezni, főleg a lendületesebb, technikát és nem erőt igénylő mozdulatokban. Futásban (tempó, táv, technika, sprintek és hátrafutás) javulni. Bőr alatti zsírt leadni (izomközi és zsigeri gyakorlatilag nincs). Lehetőleg szénhidrát-leürítve lenni, mert ijesztő, mennyivel nagyobb és nehezebb vagyok, amikor ekkora izomzatnak megtelnek a glikogénraktárai (valamennyi most is volt a tortázás miatt).

Fotó - 2017.06.25. 15.32