kultúrnapló

https://index.hu/kultur/cinematrix/2020/06/18/meg_kell_vedeni_a_streamingtol_europat_a_legnevesebb_filmesek_szerint

Ezt a Netflixbe borult kritikátlanoknak mondom. Addiktív, könnyű elérésű, olcsó, pörgetett új meg új kontent, technikailag profi, általában nem sok köze van ahhoz, ami a filmművészetben értékes.

Július 10. és 13. Serpico, Al Pacinóval. Nagyon érdekes az élettörténet is:

https://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Serpico

Urbán Tamás Felesleges Pillangó című, általa vezetett fotókiállítása a Robert Capa Központban. Augusztus 23-ig látható!

Július 6. Megint Tabán, Nyomorultak, erős volt ez is. Ketten ültünk az egész teremben.

Július 2. Újra mozi, nagy nap ez! Ráadásul bemutató, a Tabánban, lengyel film, Jan Komasa lélegzetállító Corpus Christi című filmje, Lengyelország idei Oscar nevezettje. Teljesen behúz, még a szappanoperás jelleg is, nagyon izgalmas, kevés eszközzel, sok paradoxonnal jó nagy katolikus beszólás. Profi operatőri munka. Zseniális, ne hagyjátok ki!

https://seventh-row.com/2019/12/03/jan-komasa-corpus-christi/

Június 30. Vettem Éva magazint (egész korrekt) és MarieClaire-t, jaj, istenem, Dakota Johnson, a sztárgyerek (Melanie Griffith és Don Johnson lánya) szorongva ül valahol Hollywoodban, “eszik egy falat spenótot, lassan rágja”, és aggódik a világért, a jövőért. ő milyen lelkiismeretes, felelős, vagyis, sírdogál a kötelező trendi témákon. Paródia.

Június 29. Almodóvar A vágy törvénye.

Valamikor ekkor: A négyzet újra. Hú, de jó volt. Trükkö, okos film.

Június 25. Molnár Gál Pétert olvasok (Coming out). Szeretem őt, csakazértis, ahogy minden zsenit és főleg a meghurcoltakat szeretem. A rohadt szaros seggeteket, képmutató középszerűek, akik vérre vágytok, tépni a jobbat, hogy a saját megalkuvásaitokat takargassátok.

Valamikor ezekben a napokban néztük újra a Mephistót. Súlyos élmény volt. A mások életét is újra. Hogy én ezen mit nem értettem? Nem bonyolult film

Június 16. Kusturica Underground. Hatalmas ún. történelmi tabló.

Június 15. Ezt is másodszorra sikerült, Amodóvar Asszonyok a teljes idegösszeomlás határán, nagy klasszikus 1988-ból, carmen maura, Rossy di Palma és az ifjú Antonio Banderas együtt.

Reggel, 16-án novellát olvasok föl (Szvoren Edina Életöröm).

Június 14. Nagy séta a Fiumei úti sírkertben: munkásmozgalmi panteon, Arany, Kádár János, József Attila, Deák, Kossuth, Jókai és a férjem sírja.

Június 11. Amit tudni akartál a szexről…

Június 7. Le Prénom, Minek nevezzelek? 2012-es, nagyon vicces, ironikus, helyzetkomikumokon alapuló, francia film, amelyből több kortárs remake is készült (mint a teljesen idegenekből, és helyzetei, humora, dinamikája is hasonló).

Június 5. A félelem megeszi a lelket. Fassbinder, 1973, München. Alföldi is rendezte, láttuk az Átriumban Hernádi Judittal és Bányai Kelemen Barnával.

Június 2. Ifjúság, Sorrentino nem-olasz filmje, megint elképesztő pillanatok és arcok (Maradona!), Michael Caine és Harvey Keitel, illetve Rachel Weisz.

Május 31. Veszett a világ, David Lynch nagy klasszikusa az ifjú Nicolas Elvis Cage-dzsel, 1990-ből, igazi hepienddel, Óz-utalásokkal, egy felejthetetlen fogsorú bűnözővel, sok szexszel és egy nagyon vicces pornóforgatással.

Május 28. A nagy szépség. Ó. Monumentális, nagyon különös, esztétizáló, eredeti film, feledhetetlen látvánnyal és Sorrentino kedvenc színésze: Toni Servillo, aki Andreotti elök is voltaz Il Divóban. Nem fél a pátosztól ez a film, de ha nem volna ennyire Sorrentino és profi, giccs volna. Hatalmas költségvetés. A zene! A hajnalok! Flamingók, afgán agár és zsiráf. Alig szex, az se explicit, de nagyon sok test. Maradandó karakterek: a törpe főszerkesztő (Giovanna Vignola), Romano–aztán a bűnöző szomszéd, a bíboros, meg a szent (Giusi Merli). Bulijelenet!

Május 27. Sztálin halála. Hatalmas karakterek (Steve Buscemi!), egyszerre groteszk, történetileg pontos és gyilkos humorú, pergő vígjáték a rezsim borzalmáról.

Május 25. Elnöknők tévéjáték-változat végig. 🙂 Utána Eldorádó. Istenem! A filmbeli gyerek, aki a rendező gyerekorát éli át, nem más, mint a filmrendező Tóth Barnabás.

Május 22. Békeidő. Döbbenetes filmje Hajdu Szabolcséknak. Döbbenetes, mélyre ható, hibátlan párbeszéddel megírt csúcsjelenet, és rengeteg finom poén. Frizurát jól válassz!

Május 20. Elnöknők, felvételről (tavaly láttam a darabtemetést). A végéről lemaradtunk, mert.

Zajlanak a színműs felvételik, megvolt az első rosta (rejtélyes mosoly).

Május 19. Felolvastam a Trifánnét.

Május 18. Paradise: Hope. Ezt már láttam 2014 elején. Jaj, az egész trilógia annyira döbbenetes. Mennyi finom részlet, tudatosság.

Május 16. Paradise: Faith. Ulrich Seidl trilógiájának egyik darabja (az előző, amit láttunk, a Love volt, én pedig láttam a Hope-ot is moziban pár éve), realista, szűkszavú, esztétizáló remekmű, nem fél a legdurvább tabuktól sem. Nekem trigger. de műremek, így nagy élvezet.

Május 15. A Baader–Meinhof csoport. Most kezd leesni, mik voltak itt, és mennyire hülyeség moralizálni, tudatlanul jelszavak alapján ítélkezni. Valahogy ezek az eszmék, történelmi dolgok, a foradalmárok, a viszonyok megértése érdekel újabban, TGM és G. magyarázataival és rengeteg utánaolvasással.

https://hu.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6r%C3%B6s_Hadsereg_Frakci%C3%B3

Május 12. Az én kis falum, Menzel, az ifjú Bán Jánossal. Feledhetetlen jelenetek, menzeli jegyek, de súlyban és tökéletességben sehol nincs a Sörgyári capricciótól és a Szigorúan ellenőrzött vonatoktól.

Május 10. De ma…! Noha meg kell állapítanom, hogy Hrabal mindig nosztalgikusan és felszépítve szól a nőkről úgy, hogy azok férfifantáziák ábrázolásai, és a valódi szexualitásuk nem ilyen, még a Menzel-filmekben is pont ez van, továbbá antivegán, nincs olyan regénye, ahol ne jelenne meg háziállat-levágás, ez egy mestermű, tökéletes, feszes, groteszk (heroizmus és frivolság-komikum keveredik, meg életöröm). 1968-ban (a prágai tavasz idején) Oscart ért!DVD-n megvan Az én kis falum is, az ifjú Bán Jánossal.

Május 9. Egész nap erdő, mező, bicaj, kutya, ettől sajnos belealudtunk a Szigorúan ellenőrzött vonatokba, amelyet dvd-n tekintettünk meg.

Május 8. Kis wellness. Este Il traditore (Az első áruló). Maffiafilm, 2019–es, r. Marco Bellochi, láttam már ősszel, remek karakterek, nehéz forgatás, erős atmoszféra.

Május 4. Áprilisban még mik voltak. Elmaradtam a naplózással. Esténként Epres Attila olvas Hrabalt föl. Az nagyon meghitt, biztos pont. Olvasom is a Sörgyári cappricciót. Mivel Menzel és Hrabal együtt pompás, láttuk az Őfelsége pincére voltam című filmet, meg a Sörgyári cappricciót. Néztünk színházi közvetítéseket, katonásak: Ledarálnakeltűntem, Portugál, utóbbi dvd. Annie Hall, Manhattan. 3-án este Szólíts a neveden. Sok nyomtatott sajtó. 

Amikor leálltam a dokumentálással, az azért volt, mert durva események történtek. Halálosan megfenyegettek, a rendőrség nem jött ki egy akut helyzetben, közben a hiénák rávetették magukat “az infókra”, és téptek. És ezt végignézték emberek, olvasók, szinte barátok, ment a buli, pedig tudták. Minek következtében még egy zuhanásom volt, de aztán elküldtem őket a picsába. Lábjegyzet: ez a sokat emlegetett olvasói csalódás.

Szvoren Edina: Balholmi leányok. 9-én éjjel nekiveselkedtünk Luc Besson A nagy kékségének, megrendítő élmény volt.

Április 4. Cinema Paradiso.

Április 3. Éjfélkor Párizsban.

Április 2. Miller’s Crossing (Coen).

Március 31. Gigor Attila A nyomozó.

Március 30. Újra együtt. Nagy vidámság: Tudósokat hallgatunk.

és megnézzünk a Manhattant, ami Woody Allen New York-esszenciája, Gershwin zenéjével, 1979-ből.

Epres Attila is mesél, minden nap!

Ettől olyan, de olyan szomorú lettem, “mit vettek még…”:

Március 28. Almodóar Eleven hús.

Este Epres Attila mesél.

Március 27. Tímár Péter Egészséges erotika. Pompás, egészen megrendítően intenzív élmény volt.

Március 26. Ulrich Seidl Paradise: Love. Ez egy nagyon kemény film, alkalmat ad arra is, hogy reflektáljak negyvenes magamra, kapcsolataim minőségére.

Napközben szól az underground: Tudósok és Európa Kiadó hallgatás.

Március 25. Paolo Sorreninto 2008-as filmje, az Il Divo Andreottiról, az olasz miniszterelnökről, aki 1946 és a halála, 2013 között viselt mindenféle tiszségeket.

https://port.hu/adatlap/film/tv/il-divo-a-megfoghatatlan-il-divo/movie-94847

Március 24.

Ezek G. dolgai amúgy.

Március 23. Az előző napokban:

Schein Gábor: Megleszünk itt

Zoltán Gábor: Orgia

ezt este fel-, volt már itt, de jókedvem lett tőle: http://www.muut.hu/archivum/24995

film: https://port.hu/adatlap/film/tv/meleg-ferfiak-hideg-diktaturak-meleg-ferfiak-hideg-diktaturak/movie-166178

(majd teszek ide linket is hozzá)

Torrente (jó, jó, van az a bormennyiség…)

Clerks (Shop Stop), 1994, a kis költségvetés legnagyobb dobása, sírsz!

Március 17. Már nem mentünk moziba a 9-vel kezdődő héten, Az első árulót és a Drakulics elvtársat néztük volna.

De otthon: Luc Besson Metró, csodálatos, két részletben nézzük, kicsit lefokozza a Kontrollt persze. Micsoda, de micsoda feje, haja, tekintete, jelenléte van a fiatal Christophe (!) Lambert-nek!

https://hu.wikipedia.org/wiki/Metr%C3%B3_(film)

Betty Blue, az örök klasszikus, a másik halhatatlanszerelem-film, ezúttal a teljes, háromórás rendezői változat. Kicsit berúgtunk, de csodás élmény volt. Itt is szeretném kifejezni mély és őszinte szolidaritásomat azokkal, akiket kattantnak tartanak.

https://www.rottentomatoes.com/m/betty_blue

https://www.videodetective.com/movies/betty-blue-the-directors-cut-zorg-arrives-home-to-find-betty-gone-/880298

Március 4. Az utolsó színház a Vész előtt, A párnaember (a Radnóti előadása az Ódryn, kedvtelve büféztünk, “ide jár majd Lőrincke”, nagyon szomorú vagyok egyébként, pont a születése előtt szeptember 11., a felvételije idején lehetetlen, méltatlan állapotok), döbbenet volt, különösen Köles Ferenc, akit egyáltalán nem ismertem korábban.

Március 1. Isteni műszak, Bodzsár Márk 2013-as filmje. Ej, de jó volt.

Február 29. A létezés eufóriája, Filmszemle, Fahidi Éva, Cuhorka Emese.

MNG: Farkas István kiállítása, utolsó előtti nap.

Február 27., Katona, A bajnok. Rezes Judit újra színpadon. Emesével. Csodálatos volt.

Február 26. Filmszemle: Egy másik életben, izgalmas, frappáns tévéfilm Tasnádi Istvántól.

Február 19. Örkény, Bagossy Hamletje, te jó isten. Egyrészt nagyon láttató, vizuálisan szemléletes rendezés, másrészt trükkök a szereposztásban (Gálffi László!), harmadrészt a Nádasdy-fordítás elevensége. És hát a címszereplő, Polgár Csaba géniusza és szépsége (neki van a legesztétikusabb tetste az egész színházban, pedig 40 éves).

Én eléggé ismerem a Hamletet, de hogy mitől emberi Claudius, mennyire és miért ekkora fasz (fecsegő, buta, álszent, gyáva, stréber) Polonius, miért habozik Hamlet, miért így viselkedik, mi az őrülete lényege, oka, hogyan viseli az anya az egész helyzetet, miért kényes és nehéz egyrészt Horatio és Marcellus, másrészt Rosencrantz és Gulidenstern funkciója, az most nagyon elevenen értelmeződött (újra) bennem, mert motivált, koncentrált és frappáns volt az egész előadás.

Február 18. Koncert a Zeneakadémián a Cziffra-fesztiválon: virtuóz darabok, Paganini, Liszt-átiratok, Balázs János, Lendvay Károly, Oláh Kálmán. Pódiumülés, szép cipő, reggel korai kelés és futás.

Február 14. Bocsárdi Tartuffe-je a Katonában. Keresztes Tamás generációjának legnagyobb színésze, mindent tud. Ha még egyet kell mondani, Nagypál Gábor.

Február 12. Házassági történet, film a Művészben.

Megvettem Kalapos Veronika Éva könyvét.

Kutyaharapás, Szikszai Rémusz rendezése a Szkénében, benne a mindig megdöbbentő Nagypál Gábor. Eszmefuttatás a Saul fiáról! Vissta kéne csatolni Trianont, jaaaaj! Mucsi János! “Ha egyetértesz egy pszichopatával, akkor enm igazad van, hanem problémád.” És Katona László! “Történelem s román diplomát szerzett Kolozsváron, a BabesáBolyai Egyetemen. Nem, méhészet–esztétikát Csíkszeredában, a Sapientián.” Sírtunk.

Február 11. Feketeország, színházfilm.

Február 9. Jaaaj, lemaradtam! Pedig nyomjuk ám, és jóféle élmények, sok beszélgetés:

Volt egy Platonov 24-én a Kamrában, jézusom, brilliáns, vicces, megrázó, MUST HAVE!

filmek:

Ebbing…, harmadszor,

Almodóvar A matador

Tegnap Kertész utcai Shaxspeare-mosó, Örkény, Bodó Viktor, nagyon jól szórakoztunk, legendás előadás, de csak erős idegzetű, művelt (Romeo és Júliát alaposan ismerő, filmekben is járatos), jó ízlésű haladóknak való.

Szombaton Tesla Labor, Narratíva: Törvényen belül, Galgóczi Erzsébet kisregényéből, Hajduk Károly jelenléte nagyon erős (inkább színpadon)! Szenteczki Zita rendezése,

Ma, 9-én: Örkény, Lót Szodomában kövérebb a fű a gyönyörűségesen elegáns Gálffi Lászlóval. 67 éves!

Nagyon jókat látunk, értünk, átélünk.

Január 23. Horváth Csaba, a Szkénében, Az öngyilkos. A közelmúlt legjobbja, megrázó és szórakoztató. Odavagyok. Micsoda kifejezőeszközök, milyen erő, szuggesztív jelelét, mennyi tudás, tehetség.

Január 22. Kurázsi és gyermekei a Radnóti Tesla laborjában: a címszerepben Pető Kata, a főszerepben Piti Emőke (az én értelmezésem ez), és még Hajduk Károly! Kovács D. Dániel rendezése, friss, erős, független, közel jövős, megrázó. Ez volt a hatodik előadás, mint azt megtudtunk a közönségtalálkozón, és még alakul. Eszenyi Enikő ül mögöttem.

Január 14., Bódog napja (tizenkét éves, naplóíró koromban kitaláltam, hogy ez a boldogság napja, és azóta mindig megemlékezem róla). Vettem egy csomó folyóiratot:

Hiúság Vására (brit)

Asszonyok Egészsége (amerikai)

Magyar Narancs (Mácsaival a címlapon)

Garfield

Futók Világa (magyar)

, továbbá előfizettem a Magyar Narancsot egy évre, az olvasókártyáért, és jelentkeztem színikritikaíró képzésre.

Január 12. Micsoda hétvége! Futottunk a csípős-zúzmarás napfényben az erdőben, terepen egy hosszút, este színházban voltunk (Zsámbéki-rendezés a Katonában: Ha elmúlik öt év… és benne a drága Tóth Anita!), előtte beavató-képzőművészetes-asszociációs foglalkozáson. A kettő között főztunk, paradicsomos húsgombócot gazdagon. Zenét hallgattunk, mindenféle dzsesszt. Másnap konditerem Eszterrel, délután pedig a fiammal felolvastunk, kb. húsz fő előtt. Ő persze előad. És értelmezések, adatok, történetek, műfaji, stiláris meg irodalomtörténeti ismeretek, aztán vacsora, vígság.

Ööö… ment elég sokáig a zaklatóktól a szemétkedés, hogy nekem nincs hajam, mert kihullott. Hát, én meg elhittem. Na de így meglátni annál nagyobb meglepetés volt… és edzőteremből jöttem, semmi belövés, amúgy sem nagyon feszengek a kinézeten. Valami lett a testemmel most.

Január 10. Olvasok. Többfélét.

Január 5. Bécs, Albertina: Dürer, utolsó előtti nap, és Chagall–Picasso–Klee–Giacometti is. Másnap síelés. Egy film este, bájos netflixes hegymászós.

December 29. Francia film, Daniel Auteuil-jel. Boldog idők (Belle époche). Nagyon-nagyon élveztem az európai, franciás szellemességét és a rendezői, vágói magabiztosságot. Döbbenten ültünk, én sírtam is a végén, másrészt meg G. visítva hahotázik, nagyon szeretem ezt (én csendesebb vagyok, a többiek vagy nem értik a poént, vagy csak mosolyognak). Eszes, trükkös, vicces, rengeteg sárm, vérbő párbeszédek, szex, friss poénok, alkotás és művészettéma, és virtuóz is. Alaptéma az öregedés, a technika, a dolgok megváltozása. Azt mondják a férfi szereplőre, hogy szexi attól, ahogy sántít, és tényleg. Aminek láttani akarják a történetet, a szereplőket, azt elhisze nekik. A pár igazi heves pár, a szép nagyon szép, a visszatérés valódi.

December 28. Mostanában

film:

Joker

Csernobil (sorozat)

A boldogságtól ordítani (én újra)

Könyv Pető Andrea: Láthatatlan elkövetők

És még, ebből a Máté Gábor naplót és a liberalizmust kezdtem el:

 

Lőrincnek karácsonyra új Beckett (amit fordítócsapat rakott össze, három dráma), meg egy csomó írókboltja-utalvány, vett magának Orwellt.

Megnézte a Kurázsit a Radnóti játszóhelyén, a TESLÁban, odavolt, nekünk is van rá jegyünk.

Ma este Ithaka (harmadszor nézem) népesebb társasággal (Katona). 31-én koncert és vacsora!

December 19. Írók Boltja ámokfutás. Könyv: társadalomtudomány, a magyar és amerikai próza élvonalából: Schein Gábor, Bartis Attila, Zoltán Gábor, Cormac McCarthy. Lefotózom majd a halmot! Gyerekkönyv is. Határidőnaplók, már bele is írtam a februári színházakat és a januári forgatásokat. Vettem Katona- és Radnóti-jegyeket februárra: A bajnok, Tartuffe, Kurázsi mama (TESLA), Petri-est (Lőrincnek, visz ő is Petrit a felvételire).

Este koreai film G-vel a Művészben: Élősködők, Arany Pálmát nyert idén, nagyon vicces, elborult helyzetek, szatíra, mély gyomros társadalmilag (szegények és gazdagok), a végén Tarantinóvá válik, és emberi dráma is. Pompás mulatság volt, de odaérkezéskor is már zsongok, ifjú, energikus, menő vagyok. Olyan szép minden.

December 14. Film nem volt (egyet elkezdtünk a wellnesshétvégén, bealudtunk), nem is nagyon olvastam, de ezen a szombaton Eszterrel láttam Pass Andrea Bebújós című Jurányi házas produkcióját a csodálatosan sugárzó Petrik Andreával. Pass Andrea fontos alkotó. Utolsó előadás volt: Petrik Andrea az ötödik hónapban lehet.

 

G. megvette a jegyeket februárra, főleg Szkéné lesz. Én pedig az Örkénybe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

érdekes, hogy ennél élőben elevenebb és smaragdabb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Színészek

 

 

 

 

 

 

 

 

  • hatalmas közönségsikerek, és többnyire szakmaiak is,
  • a szöveg klasszikus, de
  • teljesen felfrissítik, szövevényes poénokkal és aktualitásokkal pakolják tele,
  • az abszurdig fokozzák, érthetetlenül pergő, fejkapkodós, bonyolult,
  • nagyon vicces,
  • a próbafolyamat nagy kavalkád, tele színészi ötlettel, százhúsz tollat használ el a rendezőasszisztens,
  • a színészek zenélnek amatőrként, nem okvetlen hangszeren, és ezen kívül zenélnek zenészek is, Kovács Mártonék.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://maimanohaz.blog.hu/2018/12/09/a_het_fotosa_robert_mapplethorpe?fbclid=IwAR1HdZjpXVztY_0lKgLf_FHIv3zMNYt9o64mhkZ3gkFbbYPIcQ5RF6VFEwE

 

 

 

 

 

 

 

https://magyarnarancs.hu/szinhaz2/stohl-andras-orult-nok-ketrece-91056

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miután Tiberius 37-ben meghalt, a nép örömmel fogadta a trónon, amelyet a befolyásos testőrparancsnok, Macro segítségével minden nehézség nélkül hatalmába kerített. Az öröm, legalább ami uralkodásának első idejét illeti, éppenséggel nem volt alaptalan. Rokonai gyilkosainak megbocsátott, a száműzötteket visszahívta, a folyamatban lévő pereket berekesztette. A senatori rend jogait annyiban helyreállította, hogy a köztársasági hivatalokat ismét a népgyűlés által töltötték be, a hatalmat maga és a senatus között szigorúan megosztotta. Jelentős adókedvezményeket vezetett be és újból megindult az állami számvetések közzététele. A népnek azzal kedvezett, hogy Isis kultuszát elismerte állami kultusznak. Rokonai közül épp úgy a halottaknak, mint az élőknek megadta a szokásos tiszteletet. A saját anyja és bátyja pereinek dokumentumait nyilvánosan égette el, hogy mindenkit meggyőzzön a későbbi, ezzel kapcsolatos felelősségre vonás lehetetlenségéről. Feljelentéseket nem fogadott el.

A változást, mely uralkodásában mintegy 8 hó múlva beállott, a 37 októberében kezdődő súlyos betegségnek szokták tulajdonítani, amely megzavarta volna elméjét. Meglehet, hogy azok a hódolatok, melyeknek tanúja volt felépülésekor, vezették arra a meggyőződésre, hogy mindent tehet, ami tetszik. Az is könnyen lehetséges, hogy személyének mértéktelen gyűlölete vezetett alakjának rosszindulatú megírásához a két senatori rendből származó történetíró, Caius Suetonius Tranquillus és Publius Cornelius Tacitus munkáiban. Caligula életéről ugyanis ez a két beszámoló a legismertebb és legteljesebb, de egyben a legkevésbé semlegesek. Emellett fennmaradt még egy Seneca-féle életrajz is, amely éppúgy csöpög a gyűlölettől, mint a Claudiusról – annak halála után – írt pamfletjei. Seneca személyes konfliktusban állt Caligulával, egy összeesküvésbe keveredett – csakúgy, mint Nero alatt –, de Caligula megkegyelmezett neki.

Caligula őrületéről akkor kezdenek beszélni, amikor Mauretania romanizálására kerül sor, amely addig senatusi tartomány volt. Ptolemaeus mauretaniai vazallus király 39-es lefejezése a félfüggetlenség felszámolását és a provinciaszervezet kiépítésének kezdetét jelenti. Ettől kezdve Caligula már nem vette igénybe a senatus segítségét a kormányzásban sem. A senatuspárt névleg köztársasági volt, de inkább csak arra vigyáztak, hogy a senatori rend mindig beleszólhasson a hatalomgyakorlásba – ezt nevezték köztársasági eszménynek –, és minden császárt, aki a senatus hatalmát korlátozta, ma őrültként ismer a történettudomány az elfogult köztársaságpárti és senatori rendből származó történetírók miatt.

Suetonius néhány évtizeddel később keletkezett leírásában lényének alapvonása a határtalanig menő hatalmi hóbort: istennek tartva magát Iuppiterhez hasonlóan vélt cselekedni, midőn testvérével Drusillával, kit istennővé (Dea) emelt, vérfertőző viszonyban élt. Ebből objektívebb megközelítéssel annyi lehet igaz, hogy különleges szeretettel vette körül leánytestvéreit, mint családja maradékát. Apja tiszteletére a senatus engedélyével felvette a Germanicus nevet.

Isteni tiszteletet követelt a maga számára, sőt, versenyre szólította fel Juppitert, hogy döntsön, kit illet meg a világuralom. Ugyanezek a szerzők Augustus önistenítését nem pellengérezték ki. Az állami kultuszok gyakorlása során isteni tiszteletben részesítettek minden princepset.

Rokonaival és barátaival szemben a legvéresebb kegyetlenséggel dühöngött. Tiberius Gemellus 37-ben halt meg, mert Caligula betegsége idején állítólag azt remélte, hogy utódja lesz. Ebben valószínűleg igazságmag is van, semmi rendkívüli nincs abban, ha a leszármazott nélküli császár halála esetére már megtervezték volna Tiberius másik unokájának trónra lépését. Meghaltak Macro és felesége gyermekeikkel együtt, nemkülönben igen sok férj, kik a halált azért érdemelték meg, mert előzőleg nejük volt az, kivel egy császár viszonyt kezdett.

Iskolázott és tanult ifjú volt, de történetírói szerint a legszívesebben a cirkuszi kocsisok és gladiátorok társaságában időzött. Hogy a vérontásban talált gyönyörét kielégítse, a legelőkelőbb polgárokat gladiátorként léptette fel vagy pedig a vadállatok elé dobatta. Az emberek iránti megvetése odáig fajult, hogy lovát, az egyébként is különös módon elkényeztetett Incitatust konzultársává akarta megtenni. Azokat az óriási pénzösszegeket, melyeket Tiberius összegyűjtött és ráhagyott, esztelen pazarlással játékokra, a nép megjutalmazására és építkezésekre (például a baiei öböl fölött épített híd) tékozolta el. Háromnegyed év múlva üresen állt minden pénztár. Caligula egyszerűen úgy segített e zavarán, hogy mások vagyonát elszedte; az illetők még örülhettek, ha életben maradhattak. Rablásai kiterjedtek egész Itáliára és Galliára. Sokan megérezték pazarlásait. A népet többféle adó fizetésére kötelezte, a katonák pedig gyakran nem kaptak zsoldot. 39 őszén hadjáratot indított az Alpokon túli tartományokba, amelynek megindulása előtt közvetlenül összeesküvést lepleztek le. A meginduló hadjárat Észak-Galliáig hatolt. Suetonius szerint beérte azzal, hogy katonáival Gallia északi tengerpartján kagylókat szedetett, majd mint győztes tért vissza Rómába s diadalmenetében a kagylók tündököltek “zsákmányként”. E szűk közlés nem fedi fel, hogy Caligula és hadserege milyen ellenállást tapasztalt Galliában és valójában miért tért vissza Rómába. Annyi bizonyos, hogy egy Britanniából menekült herceget is magával vitt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_2943