fekete-móró andrás fogyása

Tanácsadó rovatunkban igyekszünk egy frissen életmódváltott férfinak segíteni, aki azt írja, ő 176 centi és 77 kiló. (A képen az előtte állapot látszik, 100 kiló fölött van.)

Először is, gratulálok a fogyásodhoz, 50 körül nem olyan könnyű, főleg ülőmunka, számítózás mellett. A BMI-d épp a normál tartományban van, ezt meg kell ünnepelni valami finomsággal. 24,9.

De sajnos, sem az egészség, sem a jó kinézet szempontjából nem a kilók számítanak, mert ennyi erővel eltávolíttathatod a combcsontodat vagy a vakbeledet is, az se fogyás. Amit magadról írsz, abból tudható, hogy nem sportolsz, viszont sok szénhidrátot eszel, gyümölcscukrot, ami gyilkos a hasi zsír szempontjából. Nagy valószínűséggel ezzel a bebizonyítós, 30 kilós fogyással nemcsak zsírt, hanem sok-sok izmot is vesztettél, és még némi csontszövetet is.

Ami a tested és egészséged szempontjából fontos, az a száraz testtömeg, lean mass, vagyis, hogy zsírszövet nélkül mennyi az annyi (izom, szervek, bőr, csont). Lehet, hogy valakinek nagyon magas a lean masse, miközben alig van rajta zsír, mégis, a BMI-je szempontjából elhízottnak számít.

Nézd csak! Neki is milyen szép szakálla van. Ezt az egészet, amit el akarok neked magyarázni, bemutatom egy férfin, aki a kérdezőnél csak egy évvel idősebb (de ezen a képen pont 50 ő is).

Ez a férfi azért vág ilyen arcot, mert elszúrta az életét végleg, ontológiai méretben, vagyis olyan bűnöket követett el azok ellen, akik szerették, amire nincsen bocsánat. De most nem ez a lényeg, Andris! Igen szép embör, ha rá nem hízik. És ha a dereka egy kicsit keskenyebb lenne, simán elmehetne versenyzőnek. Nem egészen naturál, de majdnem, illetve van egy alapos testképzavara (izomdiszmorfia, bizonyítási kényszer), viszont rengeteg edzésmunkát tett bele, sok órát töltött a súlyokkal, hogy addig se kelljen otthon lenni. Lehet ő a viszonyítási alapod, ha ki tudod nyomtatni, tedd a képét a hűtőre.

Ő 183 centi és – ezen a képen – 94 kiló. A BMI-je:

Ajajaj! Elhízott! Kiáltasz most fel te, a számok szerelmese!

De nem, Andris, ne aggódj! Ahogy a képen is látod: a tomaji strandon is jól néz ki (oda felvesz egy fecskét), feszes a bőre, van farizma, vádlija, meg még ágyúgolyó vállak, nem eltúlzott csuklyás, szimmetria, elég jó testtartás. Miért? Mert sok-sok év alatt, 25 éves korától izmot épített nehéz súlyokkal. Ne irigyeld! Ettől még lehetnek rosszak a fogai, fájhat a dereka, izzadhat éjjel, veszekedhet az apjával, nyírnia kell a sövényt, nem minden fenékig tejfel neki sem. De te jól akarsz kinézni, igaz?

Mit vonhatsz le ebből magadra nézve mármost, Andris? Felejtsd el a BMI-t! A magasságod nem (nemigen…) fog változni, de a (csökkenő) súlyod sem igazít el, mert a TESTÖSSZETÉTEL számít: magas izom, alacsony zsír. Rengeteg 20-22-es BMI-jű, relatíve elhízott, ún skinny fat ember szaladgál a világban, súlyosan elzsírosodott zsigerekkel, aligizomzattal.

A te testeden most 32-35 százaléknyi zsír lehet. Itt vannak a DEXA mérés referenciaértékei, elkértem a doktornőtől:

 

a nőknél van egy hiba (15–18,9 a jó)

Tehát ha valaki keményen edz, éveken át, megfelelő terheléssel, akkor jelentős és látványos izmot épít, növekszik a lean mass (az izma és a csonttömege) is. Mindig az arányt kell javítani, nem a kilócsökkenésre ráfeszülni. A férfiak és a fiatalabbak viszonylag könnyen izmosodnak, a középkorúak és a nők már nehezebben, mert a nők anabolikus folyamatai mások, hiszen a tesztoszteron az izomépítés igazi hormonja; az életkor meg azért számít, mert az anyagcsere, a hormon- és idegrendszer elszemetelődik, és kezdődnek a mozgásszervi bajok, fájások, amelyek gátjai a komoly sportnak. De ha egy 72 éves férfi mondjuk triatlonozik, akkor neki is pont annyi izma lesz, amennyit használ, karban tart, fejleszt! Az izmosodás testsúlyNÖVEKEDÉSSEL JÁR.

Ez itt az én (középkorú, női, három gyerekes mérésem), TANITA típus. Bár férfi vagy, mint kezdőnek az a célod, hogy a zsigeri zsírod legalább ennyire alacsony legyen (2), sok-sok sejten belüli vized (ICW) legyen (mert az az izomban van) és kevés sejten kívüli (ECW); a csillagot odategyék, ni, a Phisique Rating résznél; a baloldali ötszög csúcsain mindenhol plusz sok, a jobboldalin mínusz kevés szerepeljen:

Belevágsz, Andris?

Méresd fel az állapotod testösszetételmérésen, szakértő elemzéssel, és aztán fél év után megint! Így láthatod a változást, és ez további motiváció lehet. Közben is készíthetsz formafotókat! Csak úgy, magadnak, elöl-hátul-oldalt, az arcodról is. Húzd ki magad, ne legyen hanyag a testtartásod, feszíts rá az izmaidra (még egy kockahas is előjöhet!), és jól nézd meg a részleteket.

Az izomépítéshez elengedhetetlen a kellő mennyiségű és jó minőségű állati fehérje, az ásványi anyagok (ionok), az anabolikus folyamatokat támogató B-vitamin-család, sok víz és jó alvás. Fehérje nélkül leépülsz, kárba vész az erőfeszítésed. Kerüld az összes gabonát! Szénhidrátot izomépítéskor célzottan (edzés előtt és után; pihenőnapokon nem) fogyasztunk. A fruktóz nem a barátod! Bátran hagyj ki egy-egy étkezést, jót tesz a vércukorszintnek és az inzulinérzékenységnek!

Mindenképpen végezz súlyzós edzést, nagy – növekvő – terheléssel, rendszeresen, minden testrészre. Ne hanyagold el a lábad: a hájas és csupasz láb férfiatlan. Sok információt, videót találsz a neten. Ne dőlj be a saját testsúlyos hájpnak, azzal izom csak akkor nő, ha nagyon rudakon pörögsz, szaltózol, kézen jársz. Egyszerű gyakorlatokat amúgy mindenki végez (hasprés, fekvőtámasz…), de a testépítők súlyzósat is, mert valódi és megfelelő (beállítható, progresszív) terhelést csak a súlyok adnak.

Rendelhetsz egy- és kétkezes súlyzókészletet, fekpadot, haskereket, expandert, gumiszalagot is. Szép cél lehet férfiaknak az önálló húzódzkodás!

Emellett pedig a további, főként hasizsír-vesztéshez kardiózz lehetőleg a szabadban, ami tempós gyaloglást, biciklizést, könnyű kocogást jelent. Ilyenkor amúgy csökken a frusztráció, jönnek jó gondolatok is, és akkor nem kell erőltetett, önismétlő, gyengus kirohanásokat írnod.

Lehetőleg ne ülj sokat.

Ne számítsd sportnak azt, ha a billentyűzetet csapkodod agresszíven, a házban molyolsz, autóval mész kirándulni, teleszart bokor tövén a játékpuskádat macerálod. Ezek nem sportok, inkább hiúsági gesztusok, nem lesz tőlük atletikus tested.

Ha van még kérdésed, írj bátran!

Szeretettel

Éva

2 thoughts on “fekete-móró andrás fogyása

  1. testszégyenítés

    Én ezen évek óta röhögök. Egyre kevésbé éreztem kötelezőnek a normát, megláttam, hogy ezt rámerőltetnék, kik és miért jönnek ezzel. Először csak gyanús volt (miért is nem szabad meg sem említeni tényeket? ő miért fikázhatja az én életvitelemet?), aztán világos lett, hogy mennyire nevetséges ez az egész, kik és miért mondják, mit védenek ki vele. Karácsony kapcsán is világos lett, hogy a polgári udvariasságon túl is tilos szóvá tenni azt a tényt, hogy valaki el van hízva. Ha el is van, az magánügy, nem tartozik az egészségével senkinek, az is csak az ő személyes döntése, hogy sportol-e, akkor is, ha közben gyalázza az én sportolásomat, fotómat. Mennyire frusztráltak ezek, és milyen pitiáner módon vadásszák a hibákat, miközben van nyolcszáz egyértelműen ugribugri, fezses, tónusos fotó. jaj, de kell neki, hogy MIT POFÁZIK, HA Ő SE TÖKÉLETES. Pedig nem neki tettem ki, de ő ugrik rá, mert érzékeny téma, illetve (Angéla pl.) annyira frusztrált, hogy mindenben rivalizálni akar, és zavarja, hogy tropa a háta – én zavarom a hidammal. Ha írok valami ismeretterjesztést (márpedig írtam, magazinban rovatom volt, 200 életmódcikkem jelent meg, meg az itteni alter-biohack cikkek), akkor miért nem nézek ki úgy, mint egy világbajnok (eközben Sírazsír Marcsi, Hullai Viki, Lupui Iza azzal a testtel méregdrágán árulja a módszereket, edzést).

    Ez itt egy kiröhögése a hatalmaskodó daginak, nem kell túlgondolni, de szakmailag nem lehet belekötni. Sokan vannak amúgy, akiknek annyira kudarcos és kellemetlen téma a diéta, edzés, test állapota, hogy csak emiatt tesznek meg engem gonosznak, projektálnak rám érzéseket, indulatokat, állítják, hogy én őket vádolom.

    Annak, hogy valaki nem sportol, szarul néz ki, szenved a testében, nem tetszik senkinek, lusta, keserű, szorong, elég változatos következményei vannak életvitelre, lelkiállapotra és jellemre nézve, elég sokan csakis emiatt lesznek például zaklató, sunyi antifeministák, aminek legékesebb bizonyítéka Huffnágel Kispéter István, a Férfi.

    Az is vicces, hogy a nagy pc-ben Gulyás Márton szerint (a GFG interjúban) a karikatúra is testszégyenítő/aljas/antiszemita, na de tényleg hogy lehet valami jellegzeteset karikírozni, ha nem szabad, mert érzékenységet sért? Pisze orral kell, nem kell, nem szabad, őt nem, miért pont őt nem, de a muszlimokat szabad, és je suis charlie? Érdekes ez.

    További mémek, amikor nem a lényegről (a valóságról) van szó: kirekesztés/gyűlölet (bármilyen kritikára vagy ha nem állsz be a lobbiba megható jelszavakat harsogni, nem lájkolod stb.), mestruációs szegénység, privilégium és az egész transzkérdés, amikor úgy állítják be, hogy kirekesztő, ellenség és rossz ember az, LÉTÜKBEN KÉRDŐJELEZI MEG ŐKET, EGZISZTENCIÁLIS BÁNTALMAZÓ az, aki nem teljes szívvel helyesli a propagandát (aki utánanéz, mik vannak, nem fogja)

    Kedvelés

  2. (Abszolút Igazságtól, aki maga a címszereplő, kérdeztetem, hogy ha durván pocakos vagy, és mindenki vékonyabb és mégis ki tudja rakni az egyénpólót a nadrágra rá, akkor te miért tűröd be és fűzöd szorosra a buggyanáson az övet. Feleséged nincs, vagy annak szeme, vagy nem volt ott? Vagy ha már így elkészült ez a szerencsétlen kép, miért nem rejted el, semmisíted meg? Csak egy ötlet.)

    Kedvelés

csak okos-jóindulatú írhat ide

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.