x – a rendszerből törölve

Haladóbb filmkészítőink – most épp Ujj Mészáros Károlyról írok – sokat néztek, olvastak skandináv krimit, és ez igen jót tett nekik. Abszolút nem rosszmájúan írom, ez a jövő (vagyis, a világban már a jelen és a félmúlt, de tőlünk ez is szép), én különösen örülök, hogy nem a brit vagy amerikai hagyományt követik. Nagyszabású, technikailag, atmoszférateremtésben és színészileg is világszínvonalú krimi–thriller ez, hatalmas távlatú képek, mikrovilágok, emberi szituációk, belső történések közel hozásával. Amelyben (ezek volnának a skandináv jegyek):
  • a hős esendő, van egy egyéni defektje, amiért kollégái között is fura, mindenkivel szemben áll
  • nem kap egyenlő lehetőséget, elismerést, sőt, szabadságra küldik: egyszerre a bűn, a bűnöző és a hivatalos bűnüldözés ellensége–ellenzéke, magányos harcos,
  • aki ugyanakkor száz százalékig biztos abban, amit tesz
  • amit tesz, az kockázatos
  • de mégis ő a különös képességű nyomozó, ezt néha kénytelenek elismerni a főnökök is
  • döglött ügyek felélesztése és kapcsolatuk új bűnesettel
  • némi szerelem és dilemma is, de szerencsére elpocakosodott színész nem vetkőzik
  • a nemi szerepek kérdése, nők elleni diszkrimináció is megjelenik
  • sötét foltok és kérdések a nyomozó múltjában, fontos a magánéleti szál és annak összefüggése a főszállal
  • eközben lángokban áll a város, a rendőrségnek helyt kell állnia ott is, káoszban nem tűnnek fel, illetve meg is lógnak a gyilkosok
  • társadalmi érzékenység, felelősségvállalás, kirekesztésellenesség, kiállás, iskolai erőszak! (képzelhetitek, sírtam)
  • az igazság számít a nyomozónak, nem a rang, a siker
  • neonáci, szélsőséges fiatal figura
  • romos, demitizált, iparias terek (mindez Budapesten forgatva)
  • extrém véres gyilkosságok
  • korrupt rendőr, a rendszerben sem bízhatunk, nincs Csapat
  • a szálak a legmagasabb politikai körökbe vezetnek
  • a happy endnél fontosabb az igazságkeresés, a narratíva morális szempontú, igazságérzékeny: az egyénre és a másságra, a csak-a-néző-tudja-de-attól-még-úgy-van igazságra voksol és nem elsősorban szórakoztató, megdicsőülő vagy különösen meghökkentő.
soha nincs jobb ruhája, sem sminkje, nem ez teszi az erős nőt – Balsai Móni súlyos, drámai főhős
Az igazi rendőrpalotában forgatták a hivatali jeleneteket. Jártam benne, tényleg ilyen, a liftje is. A Nemzeti Filmalap támogatta projekt nem fél áthallani, beszólni Orbánnak, rendkívül szórakoztató, persze minden fiktív, a márkanevek is, még a város nevét sem mondják ki.
sötét, szürke, szuggesztív – Molnár Áron
Engem meglepett és lekötött az emberi dráma és lenyűgözött a főhősnek írt szerep: egyéni, bátor cselekvés, döntés, önmaga legyőzése. Van veszítenivalója, hajaj, és mégis kiáll és tudja, mit akar. Balsai Móni és Bede-Fazekas Szabolcs már a Liza, a rókatündérben is meghökkentett mindannyiunkat, mellettük Kulka János visszatérő szerepe és Schmied Zoltán, a nyomozótárs emlékezetes. Szegény Schneider Zoltán már megint pancser rendőrfőnök, de annak milyen otthonosan elsőosztályú! Az ifjú Bujáki Zsófiának is megvan a maga igazsága. Feltűnik a mindig emlékezetes Szirtes Ági, a másképp penge Básti Juli és a legendás Fodor Tamás, illetve Fekete Ernő is, én külön odavagyok a sokkoló Kőszegi Ákosért – szóval színe-virága benne van a filmben Tháliának.
a magabiztos milliárdos és az ő nyomorúsága – Kulka János szótlan szerepben
Holttestek mellett kajálnak, unják a melót, van egy-két nagyon jól eltalált poén. Extrém hiteles, posztkádári és elit lakásbelsők vannak. Az operatőri trendiségnek megfelelően sok a vágatlan jelenetben közelről fényképezett arc, hosszú snittek. És hát amit a Jupiter holdjában (Mundruczó Kornél tavalyi filmje) is csodáltunk: drónos, meghökkentő városképek, az ember nélküli tágasság és a párák, a fények, az épített Budapest, amúgy nem sok konkrét jelentéssel, inkább művészkedés és átkötés, de jól néz ki. Szecsanov Martin az operatőr.
Bede-Fazekas Szabolcs, Olasz Renátó
A főcímdalt Jónás Vera írta és énekli, pompás darab, klipje is lett:
A magyar közönség november 1-től láthatja a filmet. A világpremier az október 12. és 21. között zajló A-kategóriás Varsó Nemzetközi Filmfesztiválon volt, ahol versenybe válogatták a filmet. Az 54. Chicago Nemzetközi Filmfesztiválon pedig a World Cinema szekcióban mutatkozik be az amerikai közönség előtt az X – A rendszerből törölve. Nem szoktam klasszikus filmkritikát írni. Szerintetek ez spoiler volt? Megígértük a sajtóvetítésen, hogy egy hétig kussolunk, és csak 25-én, az új mozihét reggelén jelentetjük meg a kritikáinkat. Ha még egyszer meghívnak ilyen vetítésre, és lesz Balsai Móni kaliberű nő, bizisten meginterjúvolom most már, mert azt is lehet, de én még lapítok, csak figyelek, ehhez nincs önbizalmam, rutinom, kicsi is a blog hozzá. Vagy nincs olyan ma már, hogy kicsi? Olykor rájövök: dehogy vagyok én felkészületlen, nemhogy filmekben láttam például Balsai Mónit, de még az Olympiában is (Karinthy Színház). Én csak a zsargont meg a kollégákat nem ismerem. (Egyébként azért vagyok nyuszi, mert nem tanultam nyomtatott újságírást, műfajokat, csak elméleti sajtótudományt és televíziós, gyakorlati újságírást. Hanem amikor letoltak, hogy egy pedagógiai zseni, egyetemi oktató helyett miért nem Som Lajossal készítek intejút, hátat fordítottam annak is.)

8 thoughts on “x – a rendszerből törölve

    • jaj meg még azt akartam írni, hogy addig jó, míg nem kell a zsargont használnod, én sírva javítgatom át az interjúimat magázósra policyből, és összeveszek a szerkesztőmmel, ha kihúzatja az E/1-es mondataimat, mert “nem szokás”, hát, legyen szokás, le a királyi többessel. a kollégákat meg én is alig ismerem, többnyire arcos fiúklub az.

      Kedvelik 1 személy

  1. Kedves Éva! Ajánlom figyelmedbe az Egy nap c. filmet. Érdekel, neked hogy’ tetszik. ( A Nyitva c.opuszról is szívesen olvasnék tőled, de nem gondolom, hogy arra érdemes időt áldoznod )

    Kedvelés

csak okos-jóindulatú írhat ide

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .